تاریخ : يکشنبه 4 دي 1401
کد 6068

در دومین گردهمایی سالانه کسباتوری‌ها عنوان شد

تربیت و آموزش بیش از 300 جوان در دوره‌های کسباتور اتاق بازرگانی اصفهان

دومین گردهمایی سالانه جوانان مستعد و نخبه کسب و کار، ویژه کسباتوری‌های اتاق بازرگانی اصفهان با شعار «هستیم تا بسازیم »برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این گردهمایی با ابراز امیدواری اینکه مسیر ایجاد شده در اتاق بازرگانی منجر به رشد و تعالی جوانان کشور شود افزود: موفقیت در کشور با اتکا بر نیروی انسانیِ دانشمندِ عملگرا؛ جوانانی که در بُعد اندیشه و عمل متعالی فکر کرده و عمل می‌کنند، محقق می‌شود.
مسعود گلشیرازی گفت: اتاق بازرگانی در طول فعالیت خود با شناسایی جوانان مستعد، بستر لازم را برای رشد آنها فراهم کرد. 
وی درک و تدبر مفاهیم قرآنی را شاه کلید رشد جوانان دانست و تاکید کرد: علم آموزی و عمل صالح پیش شرط رشد و تعالی بوده و در صورت درست بودن بُعد اندیشه و عمل تبدیل به یک نخبه خواهید شد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان عدم بکارگیری نیروهای نخبه و رعایت نکردن مبنای علمی در تصمیمات را چالش ساز دانست و افزود: اصفهان صنعتی ما باید به حوزه خدمات توجه ویژه داشته باشد در این شهر نیازمند تاجر هستیم و هر کدام از جوانان نخبه برگزیده با گذراندن دوره‌های توانمندسازی به تاجری موفق تبدیل می شوند و در اینصورت هم خود و هم کشور منتفع خواهد شد.
گلشیرازی تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات و تمرکز بر بازار روسیه را در حال حاضر فرصت خوبی برای رشد اقتصادی کشور دانست.  
مشکلات اقتصادی امروز با دانش و فرهنگسازی قابل حل است
همچنین در این گردهمایی مسئول کمیسیون علم و فناوری شورای راهبردی روابط خارجی ضمن تبریک به جوانانی که با شرکت در رویداد کسباتور آینده خود را بر مبنای کارآفرینی پایه‌گذاری کرده‌اند گفت: کشورمان متاسفانه به واسطه اقتصاد نفتی در سال‌های گذشته، فرهنگ کارآفرینی و تجارت خود را از دست داده است.
سورنا ستاری با تاکید بر اینکه کارآفرینی، فرهنگ ارزشمندی است که در متون دینی ما مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور بسیار حایز اهمیت است. در حال حاضر با اکوسیستم بسیار خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان رو‌به‌رو هستیم و لازم است قانون جهش تولید دانش بنیان مورد توجه ویژه اتاق‌های بازرگانی قرار گیرد.
وی یکی از اهداف بزرگ این قانون را تبیین نحوه اتصال صنایع بزرگ به اکوسیستم دانش بنیان دانست و تصریح کرد: این امر بخش مغفول اکوسیستم دانش بنیان کشور است.
ستاری ضمن ابراز خرسندی از شکل‌گیری فرهنگ سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های دانش بنیان در کشور گفت: امیدوارم با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان که مأمن صنایع بزرگ است بتوانیم تعامل بیشتری بین دانشگاه، دانشجویان، صاحبان صنایع و استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان ایجاد کنیم.
مسئول کمیسیون علم و فناوری شورای راهبردی روابط خارجی در پایان سخنان خود از پیشگامی اتاق اصفهان در حوزه‌های مختلف تقدیر و تاکید کرد:مشکلات امروز با دانش و فرهنگسازی قابل رفع است.
مردمی سازی لازمه تحول در اقتصاد کشور است
مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دورانی که دولت موتور محرک و پیشران اقتصاد کشور را برعهده داشته تا پایان دهه 90 ادامه داشته و کماکان نیز ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد این وضعیت در دهه ابتدایی قرن جدید دگرگون شود.
وی افزود: در دهه 90 به واسطه تحریم و کسری شدید بودجه ما از این دوران عبور کردیم و به سمت اصلاح زیرساخت در اقتصاد از محل توسعه کسب و کار پیش رفته ایم و در حال حاضر مردم موتور محرک اقتصاد کشور هستند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دورانی که دولت به هدایت جریانات اقتصادی می‌پرداخت گذشته است و باید افراد و ایده‌هایی با نگاه نوآورانه وارد عمل شوند. ما معتقدیم با سیل نیروی انسانی مواجهیم که می‌تواند خالق حرکت‌های عظیم بوده و جریان بزرگ درآمدی ایجاد کند.
 طغیانی در ادامه متنوع کردن محصولات صادراتی و کشورهای هدف را از نشانه‌های مقاوم بودن یک اقتصاد بیان و تصریح کرد: کشوری که دارای این خصوصیات باشد تحریم پذیر نخواهد بود. این در حالی است که باید به صادرات محصولات غیر حجیم و با ارزش توجه شود و در اصفهان و کشور نیازمند به موتوری برای تحول و تغییر این واقعیات هستیم که لازمه آن دگرگون کردن کسب و کارها به دست بخش خصوصی است.
وی با ابراز تاسف از اینکه اصفهان به واسطه صنایع کارگر محور به شهری کارگری تبدیل شده است و با اعلام اینکه نرخ بیکاری برای دیپلمه و زیر دیپلمه‌ها در شهرستان اصفهان زیر 5 درصد و برای جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی 30 درصد است گفت: صنعت اصفهان به جای نیروی انسانی تحصیلکرده، نیازمند کارگر است که باید این رویه متحول شود و به سمت مشاغل ارزش آفرین، دانش بنیان و نوآور و به ویژه تربیت تاجر برویم.
آموزش 300 جوان در دوسال
علی مهذب مدیر واحد توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه سعی کرده ایم به حضور جوانان در اتاق بازرگانی اصفهان معنای جدیدی ببخشیم افزود: پس از شناسایی و جذب جوانان، دوره‌هایی برای توانمندسازی و شبکه‌سازی آنها در راستای ایجاد کسب و کارها با رویکرد نوین برگزار کردیم. وی افزود: در طول دو سال اخیر توانسته ایم 300 نفر از جوانان را به نقش آفرینان و ارزش آفرینان زیست بوم کسب و کار تبدیل کنیم.
در پایان این گردهمایی رئیس و جمعی از اعضاء هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 30کسب و کار ایجاد شده توسط جوانان کسباتوری با آنها گفتگو کردند.
 
آلبوم تصاویر دومین گردهمایی سالانه کسباتوری‌ها