تاریخ : شنبه 26 آذر 1401
کد 6034

در همایش گزیده‌ای از معافیت‌های مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم عنوان شد:

عدم شفافیت در قانون مانع طرح‌های توسعه‌ای صنایع است

همایش گزیده‌ای از معافیت‌های مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش اصغر اخوان مقدم نایب رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه نتایج این همایش پس از جمع بندی به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ارایه خواهد شد افزود: پس از بررسی درخصوص مشکلات صنایع با اداره کل امور مالیاتی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.
وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مانعی برای فعالیت‌های توسعه‌ای واحدهای صنعتی است تصریح کرد: اعمال سلیقه در اجرای این ماده، همواره مورد شکایت فعالان اقتصادی بوده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه بر ضرورت رعایت شفافیت دفاتر مالیاتی از سوی مودیان به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بعدی تاکید کرد و گفت: متاسفانه عدم تفویض اختیار به مدیران کل استان‌ها نیز بر مشکلات صاحبان کسب و کار افزوده است در صورتیکه مشکلات مالیاتی نه تنها موجب ایجاد خسارت به فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی شده، بلکه به شهرها نیز ضرر می رساند.
 اخوان مقدم در ادامه خواستار فرهنگسازی نحوه مالیات ستانی شد.
در ادامه این همایش عباس مزیکی مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان به تشریح نکات ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم با رویکرد اجرایی سازمان مالیاتی پرداخت.
وی گفت: متاسفانه نگارش برخی قوانین و دستورالعمل‌ها در بسیاری از موارد از شفافیت لازم برخوردار نبوده و این آغاز اختلاف نظر میان مودی و ماموران مالیاتی است.
مدیرکل امور مالیاتی استان در ادامه با ارایه توضیحاتی در خصوص معافیت‌های مالیاتی تاکید کرد: معافیت به شرط وجود آمار و ارقام لازم، بررسی دقیق آثار آن و اجرا به صورت هدفمند، می‌تواند کمک کننده باشد.
مزیکی همچنین مشکل کلی قانون مالیات‌های مستقیم را عدم وجود واژه‌نامه برای ایجاد تفاهم بر روی بیان نکات عنوان و تصریح کرد: این امر موجب تعابیر مختلف و تفسیر خواهد شد. که خوشبختانه این نکته در قانون ارزش افزوده کمی اصلاح شده است.
وی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص ماده‌های 132 و 138 مکرر قانون مالیات های مستقیم پرداخت.
 
آلبوم تصاویر همایش گزیده‌ای از معافیت‌های مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم