تاریخ : شنبه 12 آذر 1401
کد 5969

در نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان و هیئت بلندپایه تجاری استان در اتاق بازرگانی مسکو انجام شد؛

امضای موافقت‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق بازرگانی مسکو

نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان و هیئت بلندپایه تجاری استان در اتاق بازرگانی مسکو برگزار و موافقت‌نامه همکاری میان دو اتاق به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، استاندار اصفهان در این نشست که در جریان سفر فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان و هیئت بلندپایه استان به روسیه برگزار شد، اظهار داشت: نام روسیه با پیشینه و فرهنگی غنی عجین شده و این پیشینه و تمدن، ما را به تقویت روابط با این کشور بزرگ ترغیب می‌کند.
سیدرضا مرتضوی با اشاره به سیاست ایران برای گسترش رابطه با روسیه افزود: شرایط سال‌های اخیر ایران نیز بر این علاقه افزوده و وضعیت امروز روسیه باعث شده دولت‌مردان روس نیز بر گسترش و تعمیق این روابط تأکید کنند. پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران و روسیه، سیاست‌های مشترک در عرصه بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی دو کشور، جمعیت 85 میلیونی ایران و 148 میلیونی روسیه و ظرفیت‌های متعدد اقتصادی سبب شده این امر از سوی دو کشور به‌طور جدی دنبال شود و اگر به همکاری مستمر و بلندمدت بیاندیشیم، هر دو کشور برنده خواهند بود.
وی با بیان اینکه اصفهان یکی از استان‌های بزرگ ایران است، گفت: اصفهان با بیش از 179 مرکز دانشگاهی یکی از مهدهای علم و فناوری ایران است. شهر اصفهان در سه دوره پایتخت ایران بوده و وجود نزدیک به 22 هزار اثر تاریخی و آب‌وهوای چهارفصل از ویژگی‌های این استان است. اصفهان در حوزه صنعتی یکی از استان‌های پیشتاز ایران و دارای 9 هزار و 300 واحد صنعتی است و در صنعت فولاد، نساجی، تولید لوازم‌ خانگی، شیر و محصولات لبنی، طلا و جواهرات، مصالح ساختمانی و تجهیزات بهداشتی ساختمان رتبه نخست کشور را دارد.
مرتضوی تولیدات کشاورزی را دیگر مزیت‌ استان اصفهان دانست و گفت: اصفهان توانمندی‌های زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری، واردات و صادرات به روسیه به‌خصوص به مسکو دارد و امیدوارم با همکاری تجار روسی و تشکیل جلسات B2B این ارتباطات محقق شود.
استان اصفهان دریچه گسترش روابط تجاری ایران با اتاق بازرگانی مسکو
مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به میزبانی این اتاق از هیئت تجاری روسیه از جمله سفر نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مسکو به اصفهان گفت: با وجود عملکرد حرفه‌ای و اشتیاقی که از سوی این هیئت وجود داشت، مطمئن هستم شاهد گسترش روابط تجاری میان دو اتاق بازرگانی و دو استان خواهیم بود.
وی افزود: هیئت بازرگانی ایران در سفر به روسیه از بهترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری، صنعتی و معدنی ایران تشکیل شده‌ و اراده دو طرف بر گسترش و تحکیم روابط تجاری بلندمدت میان ایران و روسیه متمرکز است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه ضمن معرفی فعالان اقتصادی اتاق اصفهان و هیئت بلندپایه تجاری استان در سفر به روسیه گفت: 50 هزار واحد صنعتی، تجاری، معدنی و گردشگری در استان اصفهان فعالیت می‌کنند. امیدوارم با تفاهم‌نامه میان دو اتاق سازوکاری ایجاد کنیم تا این واحدها بتوانند شرکای تجاری اعضای اتاق مسکو باشند و نه فقط برای بازار اصفهان بلکه برای بازار دو کشور شرکای امین تجاری باشند. توجه به اقتصاد و تجارت ویژگی بارز مردم اصفهان بوده و اگر اراده اتاق بازرگانی مسکو توسعه روابط تجاری با اصفهان باشد، بدون شک دریچه آن استان اصفهان است.
همچنین ولادیمیر پلاتونوف، رئیس اتاق بازرگانی مسکو بیان کرد: اصفهان در کنار زیبایی شهری صنعتی نیز هست و در سفر به اصفهان انگیزه زیادی برای گسترش روابط تجاری با این شهر کسب کردیم.
وی تأکید کرد اتاق بازرگانی مسکو توجه زیادی به گسترش روابط تجاری خود با ایران دارد و یک کمیسیون جداگانه برای توسعه همکاری با ایران در اتاق مسکو فعالیت می‌کند.
اهمیت کریدور شمال-جنوب در اقتصاد ایران و روسیه
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز گفت: در دوران طلایی گسترش روابط دو کشور قرار داریم که در تاریخ روابط ایران و روسیه بی‌سابقه است که رسالت و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.
وی افزود: دو ملت ایران و روسیه باید دوباره با نگاهی جدید یکدیگر را از نو بشناسند تا موانع و مشکلات بر سر راه روابط دو کشور از میان برداشته شود. هم‌اکنون در حوزه‌ ترانزیت روابط تنگاتنگی میان دو کشور وجود دارد و روسای جمهور ایران و روسیه به‌طور مداوم در این خصوص مذاکره می‌کنند و هفته گذشته نیز گفت‌وگویی تلفنی با محوریت کریدور شمال-جنوب داشتند که تکمیل شدن آن به نفع ایران، روسیه و تمام کشورهایی است که در مسیر آن قرار دارند.
جلالی با تأکید بر ضرورت تکمیل باقیمانده راه رشت به آستارا در مسیر کریدور شمال-جنوب ادامه داد: در صورت تکمیل این مسیر از خلیج‌فارس تا بندر سن‌پترزبورگ خط ریلی وجود خواهد داشت که تجارت میان دو کشور را بسیار ارتقا می‌دهد. در حوزه بانکی نیز پرداخت و دریافت پول برای تجار دو کشور بسیار اهمیت دارد که یکی از موانع توسعه روابط تجاری آنها است. خوشبختانه  مکانیزمهای پرداخت بانکی درحال مذاکره است که می‌تواند در حوزه گردشگری نیز راهگشا باشد.
در ادامه نیکلای ماشکوف، رئیس یکی از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مسکو فعال در زمینه گسترش روابط تجاری با ایران، با تأکید بر توسعه همکاری‌های کاربردی و عملی میان تجار روسیه و ایران خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم از تمام مکانیزم‌ها استفاده کنیم تا همکاری‌های مشترک را گسترش دهیم تا ایران و روسیه کالاهای رقابت‌پذیر برای عرضه در بازارهای دو کشور و بازارهای جهانی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط مستقیم با تجار ایرانی با همکاری سفارت ایران در مسکو از جمله فعالیت‌های این کمیسیون است، افزود: همچنین در آینده نزدیک هیئتی تجاری در زمینه آی‌تی به ایران اعزام می‌کنیم. اصفهان برای ما استان آشنایی است و امیدوارم همکاری‌ها میان اصفهان و مسکو ثمربخش باشد.
در پایان این نشست موافقت‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق بازرگانی مسکو به امضای روسای دو اتاق رسید.
 
آلبوم تصاویر امضای موافقت‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق بازرگانی مسکو