تاریخ : يکشنبه 10 مهر 1401
کد 5734

امضاء تفاهم‌نامه همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد علمی اکو

اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد علمی اکو در راستای همکاری‌های مشترک تجاری، توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان نشست هم‌اندیشی اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد علمی اکو برگزار شد.
در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، پیمان همکاری اقتصادی اکو را یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌های منعقد شده ایران با کشورهای همسایه دانست و ابراز امیدواری کرد: با همت هر چه بیشتر اعضاء، اهداف این پیمان به بهترین نحو محقق شده و اکو رابطه چندسویه میان اعضا و ذینفعان را به صورت مطلوب برقرار کند.  
مسعود گلشیرازی با تاکید بر اینکه آب نیز یکی از موضوعات مهم برهه کنونی است خواستار انجام اقداماتی سریعتر و عمیق‌تر در این حوزه شد.
وی در ادامه ضمن تشکر از شورای مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اصفهان به منظور برگزاری این جلسه ابراز امیدواری کرد انعقاد تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد علمی اکو گام مهمی در راستای رفع این معضل در استان شود.
در ابتدای این جلسه نیز رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بنیاد علمی اکو با هدف پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی تاسیس شد، تغییرات اقلیمی را از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم کشورهای عضو اکو بیان و تصریح کرد: انجام اقدامات منطقه‌ای در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
محمدصادقی با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و تشکل‌های مختلف در کنار دولت به این حوزه افزود: در این راستا اتاق بازرگانی به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی کشور بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد. بدین منظور مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب به عنوان نهادی عام‌المنفعه در راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی و آب با انجام مطالعات و ارایه راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه توسط اتاق بازرگانی ایران تاسیس شد.
صادقی افزود: مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اصفهان نیز در خردادماه سال جاری آغاز به کار نمود.
وی ضمن تشریح اهداف این مرکز تصریح کرد: با توجه به اینکه بنیاد علمی اکو نیز در حوزه مطالعات توسعه پایدار فعال می‌باشد، زمینه‌های همکاری مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار وجود داشته و در راستای بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در این دو مرکز، تفاهم نامه‌ای میان اتاق بازرگانی و بنیاد علمی اکو در زمینه همکاری‌های تجاری،مطالعات تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار به منظور بهره‌مندی از توانمندی‌های کشورهای عضو منعقد می شود.
صادقی در پایان سخنان خود از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای میزبانی از جلسه آتی هیئت امنای بنیاد علمی اکو خبر داد.
همچنین سیدکمیل طیبی رئیس بنیاد علمی اکو در این جلسه هدف اصلی بنیاد علمی اکو را توسعه منطقه‌ای بیان و تصریح کرد: اکو مرکزی بین دولتی بوده که توسعه منابع انسانی، ظرفیت‌سازی و تقویت پتانسیل‌های نهادی، مشارکت در دانش و فناوری و انتقال تکنولوژی را هدفگذاری نموده است تا در نهایت منجر به تجاری سازی شود.
وی تامین مالی در حوزه‌های مختلف مانند پروژه‌های پژوهشی، کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف،  مباحث مربوط به IT ،همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی را از جمله فعالیت‌های این بنیاد عنوان کرد.
طیبی همچنین افزود: بنیاد علمی اکو در راستای توسعه شاخص‌های علمی و نوآوری، مدرسه مهارتی با نام IBSE ایجاد کرده که اتاق بازرگانی می‌تواند از این الگو استفاده کرده و از این طریق به پیگیری مسایل و مشکلات مربوط به منابع طبیعی و آب بپردازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان پیشنهاد داد مجمعی بین اتاق بازرگانی و بنیاد علمی اکو به منظور تبادل دانش، آسیب شناسی مسایل، انتقال تجارب و بهره‌گیری هر چه بهتر از همکاری‌های منطقه‌ای تشکیل شود.
وی افزود: کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه، افغانستان، آذربایجان،قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در عضویت این بنیاد می‌باشند.
عباس کشاورز معاون مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نیز آب را بزرگ‌ترین ابَر چالش ایران دانست و گفت: سیاست‌های آبی جزو مواردی است که می‌تواند از سوی بنیاد علمی اکو پیگیری شود تا ضمن بهره‌گیری از سیاست‌ها و تکنولوژی‌های موفق در این زمینه، امکان همکاری‌های مشترک در مسایل آبی بین اعضاء نیز فراهم شود.
وی با بیان اینکه آب مجازی نیز از مقوله‌های بسیار مهم کشور به ویژه استان اصفهان است افزود: انجام اقدامات مشترک در این زمینه نیز راهگشا خواهد بود.
کشاورز همچنین توجه ویژه به ابعاد اجتماعی و زیست محیطی آب را ضروری دانست و گفت: علاوه بر این موضوعات، کشورمان در حوزه ابعاد داخلی تغییر اقلیم دارای ضعف اطلاع رسانی، تبادل تجربیات و ضعف تجلی بوده و لازم است برنامه خاصی در این زمینه پیش بینی شود. همچنین با توجه به بحران آب کشور،بررسی راهکارهای ایجاد معیشت‌های جایگزین از اهمیت زیادی برخوردار است.

 
آلبوم تصاویر امضاء تفاهم‌نامه همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد علمی اکو