تاریخ : چهارشنبه 6 مهر 1401
کد 5723

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای راهبردی دفاتر منطقه‌ای:

ایجاد دفاتر منطقه ای گامی رو به جلو بود

جلسه هم‌اندیشی رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان با اعضای شورای راهبردی دفاتر منطقه‌ای 5 گانه پارلمان بخش خصوصی اصفهان برگزار شد.
نقش دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان در شکوفایی اقتصادی شهرستان‌ها
در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و تسلیت ایام شهادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام رضا (ع) مهم‌ترین دستاورد ایجاد دفاتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در شهرستان‌ها را انسجام بخشی به ارتباطات فعالان اقتصادی شهرستان‌ها با مرکز استان بیان و تصریح کرد: راه اندازی این دفاتر یک گام رو به جلو بود.
 مسعود گلشیرازی ضمن ابراز خرسندی از شبکه سازی وهم‌افزایی میان فعالان اقتصادی شهرستان‌ها با مرکز استان گفت: راه اندازی این دفاتر اثبات کرد که در صورت تمرکز زدایی حرکتی رو به جلو انجام خواهد گرفت.
وی در ادامه ضمن تشریح اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم فعالیت بر ضرورت بومی سازی این اقدامات متناسب با اقتصاد مناطق مختلف در شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: این امر در افزایش درآمد سرانه مردم و شکوفایی اقتصاد استان نقش مهمی دارد.
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان همچنین از تحقق یکی از اهداف اتاق بازرگانی اصفهان مبنی بر راه‌اندازی کارخانه نوآوری در اصفهان خبر داد و گفت: در سفر اخیر مدیرعامل بانک ملی ایران به اصفهان و مصوبه شورای گفتگو مقرر شد کارخانه قدیم ریسباف با سرمایه‌گذاری بانک ملی به کارخانه نوآوری و موزه صنعت تبدیل شود.
گلشیرازی افزود: همچنین طی تفاهم نامه‌ای با بانک ملی نیزمصوب شد فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی در صورت نیاز به تسهیلات فوری از طریق توافق با این بانک مبالغ مورد نیاز خود را دریافت کنند.
 وی این موارد را در قوام بخشی به تجارت استان حایز اهمیت دانست همچنین بر افزایش مشارکت بانوان فعال اقتصادی در دفاتر منطقه ای تاکید کرد.  
تدوین تقویم گردشگری استان اصفهان
در ادامه احسان شهیر مدیرکل دفترهماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ضمن تاکید بر نقش مهم اقتصادهای گردشگری و دانش بنیان در سرآمد شدن اقتصاد استان اصفهان گفت: در این راستا نسخه اولیه تقویم گردشگری استان اصفهان با مشارکت فرمانداران و ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌ها تدوین شده که با در نظر گرفتن رویدادهای متنوع می تواند در جذب گردشگر موثر واقع شود.
وی خواستار ارایه پیشنهادات مناسبتی اعضای شورای دفاتر منطقه ای درخصوص برگزاری رویدادهای متنوع در این تقویم شد.
شهیر همچنین افزود: در بحث پیشران‌های استان موضوع مناطق ویژه اقتصادی در حال پیگیری است که مجوز منطقه اقتصادی شهرضا با همت اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی صادر شده و منطقه اقتصادی شاهین شهر نیز در حال راه اندازی است که فراخوان آن به زودی اعلام خواهد شد.
وی این مناطق را فرصت خوبی برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به منظور مشارکت در ارتقاء رتبه سرمایه گذاری در استان  دانست.
مدیرکل دفترهماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در ادامه از طرحی در بانک رسالت در حوزه مسئولیت اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: بانک رسالت در این طرح در صورت تمایل فعالان اقتصادی از امتیاز حساب‌های بنگاه‌های اقتصادی  اشتغالزایی خواهد کرد.
نقش دفاتر منطقه ای در بهبود محیط کسب و کار استان
غلامرضا اخوان فرید رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه راه‌اندازی دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان را گام مهمی در جهت بهبود محیط کسب و کار استان بیان و تصریح کرد: استفاده از نظرات بخش خصوصی در هنگام تدوین قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نقش مهمی در به حداقل رساندن مشکلات فعالان اقتصادی دارد که ایجاد تشکل ها و فعالیت بخش خصوصی در قالب اتحادیه و تشکل در افزایش قدرت چانه زنی فعالان بخش خصوصی و پیگیری امور و به حداقل رساندن مشکلات در قوانین بسیار موثر است.  
نمایندگان مجلس در جلسات اعضاء شورای راهبردی حضور یابند
در ادامه احمدپزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان برگزاری جلسات ماهانه با حضوراعضای شورای راهبردی دفاتر منطقه‌ای و نمایندگان مجلس را در پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی در شهرستان‌ها حایز اهمیت دانست.
پیگیری فعالانه دو قانون مشکل ساز برای فعالان اقتصادی از سوی اتاق بازرگانی اصفهان
رضا برادران اصفهانی رئیس کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی اصفهان و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی اتاق ایران نیز با اشاره به مشکلات برخی از مواد قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور، برای فعالان اقتصادی گفت: با پیگیری‌های فعالانه اتاق بازرگانی اصفهان و جایگاه موجود در اتاق ایران تغییرات اساسی در این قانون در حال ایجاد و پیشنهادات اصلاحی درحال بررسی است. وی از بررسی این قانون در کمیسیون جهش تولید و امکان ارایه نقطه نظرات فعالان بخش خصوصی ظرف یک هفته برای اعمال در این قانون خبر داد.
وی همچنین ضمن انتقاد از نحوه رسیدگی به پرونده‌های تعزیراتی فعالان اقتصادی و قرارهای صادر شده در سازمان تعزیرات گفت: این رسیدگی ها به صورت تخصصی انجام نمی شود  که این موضوع نیز از سوی اتاق بازرگانی اصفهان در حال پیگیری است و خواهشمندم کلیه مستندات و آراء خود در این حوزه که منجر به مشکلات زیادی شده است را برای پیگیری به اتاق اصفهان ارایه دهید. برادران افزود: کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان آماده ارایه خدمات آموزشی و بررسی مشکلات حقوقی فعالان اقتصادی با حضور حقوقدانان برجسته کشور در دفاتر منطقه‌ای بنا بر اعلام نیاز دفاتر می باشد.  
نقش دفاتر منطقه ای در عدالت گستری و تمرکز زدایی از مرکز
در ادامه علی محمدآقاجان مدیر خدمات به اعضاء، تشکل‌ها و دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دفاتر منطقه ای به منظور هم‌افزایی و شبکه سازی، توسعه عدالت جغرافیایی ، تمرکز زدایی از اصفهان و خدمت رسانی متناسب با اولویت‌ها و ظرفیت‌های مناطق مختلف استان و توجه به بخش‌های پیشران هرمنطقه بر اساس طرح آمایش سرزمین ایجاد شد.
وی افزود: در طول حدود یکسال  که از فعالیت این دفاتر گذشته است و توفیق خدمت به فعالان اقتصادی مناطق را داشته ام در هر سفر و دیدار اشتیاق، پشتکار و ظرفیت‌های انسانی و مادی مناطق من را شگفت زده کرده و وجود هر یک از این بزرگان در مناطق محوری است که می‌تواند قطار توسعه و شکوفایی مناطق را به حرکت در آورد.
پیش بینی رویدادهای متنوع در دفاتر منطقه ای در نیمه دوم امسال
همچنین سعید لقمانی رئیس دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دفاتر منطقه ای 5گانه اتاق بازرگانی اصفهان در طول یکسال گذشته نقش موثری در فعالسازی فعالان اقتصادی در شهرستان‌ها داشته است.
وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌های متنوع در این دفاتر مانند همایش گردشگری در گلپایگان، همایش بین‌المللی عسل در خوانسار، همایش انار و سفال در شهرضا، همایش سیب در سمیرم همچنین همایش نگین کویر در نائین در راستای تقویت پتانسیل جذب گردشگر شهرستان‌ها از سوی دفاتر منطقه ای خبر داد.
در ادامه جلسه اعضاء شورای راهبردی دفاتر منطقه‌ای 5گانه به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود در شهرستان‌ها پرداختند.

 
آلبوم تصاویر جلسه هم اندیشی با اعضای شورای راهبردی دفاتر منطقه‌ای