تاریخ : سه شنبه 8 شهريور 1401
کد 5607

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست با فعالان اقتصادی اصفهان:

سپردن امور به تشکل‌ها باطل السحر مشکلات موجود کشور است

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد اقتصاد تشکل محور عامل شکوفایی اقتصادی بوده و سپردن امور به تشکل‌ها باطل السحر مشکلات موجود کشور است .
بسیاری از مدیران دولتی معتقد به واگذاری امور به تشکل‌ها هستند
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمد صادق مفتح در نشست با نمایندگان و روسای تشکل‌های اقتصادی عضو پارلمان بخش خصوصی اصفهان ضمن اشاره به تبعات مدیریت دولتی گفت: معتقدم نقطه مقابل اقتصاد دولتی؛ اقتصاد تشکل محور بوده و اتاق بازرگانی به عنوان تشکل تشکل‌ها باید نقش اساسی در پررنگ شدن نقش تشکل‌ها در امور کشور ایفا نماید.
وی با بیان اینکه اقداماتی برای سپردن امور به تشکل‌ها تاکنون انجام شده ولی موفقیت کامل حاصل نشده است افزود: تعریف قیمت معقول و نظارت و حراست از حفظ  بازار و قیمت رقابتی باید از سوی تشکل‌ها انجام شود و لازم است اتاق‌های بازرگانی در این زمینه به مراتب فعالانه‌تر از پیش عمل کرده و عزم و اراده جدی داشته باشند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در ادامه گفت: تشکل‌ها برای گرفتن جایگاه دولت نیازمند یک استراتژی مشخص و برنامه منسجم هستند و لازم است پیشکسوتان بخش بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی فعال‌تر در این زمینه عمل کنند.
مفتح تصریح کرد: بخش اعظمی از مدیران دولتی به ویژه مدیران وزارت صمت معتقد به پررنگ شدن نقش تشکل‌ها در امور هستند و در صورت پذیرش اتاق‌های سه گانه ما از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.
وی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری صِرف توسط بدنه دولت را ریشه مشکلات دانست و گفت: تصمیم سازی باید توسط تشکل‌ها انجام شود و تنها تصمیمات سطوح استراتژیک از سوی دولت گرفته شود.
دولت از اقدامات اتاق‌های بازرگانی در حوزه تسهیل و افزایش صادرات حمایت کند
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در صورت قدرتمند بودن بخش تجارت کشور، رشد صنعت، افزایش درآمد سرانه و افزایش بازارهای صادراتی محقق خواهد شد افزود: به همین جهت دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان محور اصلی فعالیت خود را علاوه بر بهبود شاخص محیط کسب و کار، ایجاد نهادهای توسعه تجارت قرار داد.
مسعود گلشیرازی ضمن اشاره به تاثیر هم پیمان شدن اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس، مدیران دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا برای کمک به ارتقاء شاخص محیط کسب و کار وارتقاء 18 رتبه‌ای این شاخص در اصفهان و کسب بهترین رتبه در 6 سال گذشته ، از سازمان صمت و ستاد تسهیل برای کمک به اخذ این رتبه تقدیر و تشکر کرد.
دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اصفهان همچنین تغییر مکرر قوانین و مقررات و قیمت گذاری دستوری و مشکلات مربوط به تامین نهاده‌ها را بدترین مولفه‌های کسب و کار از دیدگاه صاحبان کسب و کار بیان کرد و خواستار توجه جدی به این موضوعات شد.
 گلشیرازی در ادامه ضمن اشاره به نهادسازی اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه تجارت ، خواستار حمایت‌های تکمیلی و ساختاری از اقدامات اتاق بازرگانی در حوزه تسهیل و افزایش صادرات شد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود رسیدگی به مشکلات مبتلا‌به حوزه طلا و فرش را از موضوعات کلیدی استان اصفهان بیان کرد و بر ضرورت رسیدگی به این موضوعات به صورت ویژه تاکید نمود.
قیمت گذاری به بازار سپرده شود
در ادامه بهرام سبحانی نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خواستار حذف کف و سقف عرضه و همچنين حذف قيمت گذاري دستوري در بورس کالا برای جلوگیری از ایجاد رانت و همچنين واگذاري قيمت گذاري به بازار شد.
بودجه‌های حمایتی دولت در حوزه صادرات هدفمند هزینه شود
همچنین فرشته امینی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان ،رئیس شورای راهبردی شتاب دهنده تجارت بردار و نایب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات با بیان اینکه بخش خصوصی تمامی تلاش خود را برای ادامه حیات و بازاریابی محصولات خود در دوران تحریم به کار گرفته است افزود: با این وجود فعالیت‌های مربوط به فراهم سازی زیرساخت لازم برای تداوم فعالیت بخش خصوصی، باید توسط دولت انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های رقابتی تجار و فعالان اقتصادی ایرانی بعضا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل در یک بازار در حال از بین رفتن است تصریح کرد: فعال بخش خصوصی در این زمینه تنها قادر به انتقال درخواست‌های خود به دولت است.
امینی خواستار بازنگری در تخصیص بودجه‌های حمایتی صادراتی دولت صرفا به شرکت‌های دانش بنیانی که حتی به بلوغ لازم برای رشد در داخل کشور دست نیافته اند شد و گفت: این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط نیازمند حمایت دولت در این زمینه هستند.    
ساز و کار واردات تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس فراهم شود
اکبر لباف نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایش و پتروشیمی در این نشست خواستار بازنگری در تعرفه 5درصدی برای واردات تجهیزات مربوط به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس به منظور تشویق بخش خصوصی برای ورود به این حوزه شد.
استفاده از نخبگان بخش خصوصی در محافل تصمیم گیر
اصغر اخوان مقدم نایب رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان نیزحضور نمایندگان بخش خصوصی در مجامع و محافل تصمیم گیر دولتی بدون داشتن حق رأی را در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی حایز اهمیت دانست.
همچنین روح الله میرزاامیری مدیراجرایی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان  اجرای بند 2 و3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کارو بازنگری درفرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد را مهم‌ترین درخواست فعالان بخش خصوصی از دولت بیان کرد.
در ادامه روسا و نمایندگان تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی اصفهان به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.  

 
آلبوم تصاویر قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست با فعالان اقتصادی اصفهان: سپردن امور به تشکل‌ها باطل السحر مشکلات موجود کشور است