تاریخ : يکشنبه 30 مرداد 1401
کد 5570

امکان صادرات پنج میلیارد دلاری مصالح ساختمانی به روسیه فرصتی برای تولیدکنندگان اصفهانی

درنشست بررسی نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد، امکان صادرات پنج میلیارد دلاری مصالح ساختمانی به روسیه فرصتی برای تولیدکنندگان اصفهانی عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش این وزارتخانه در به ثمر رساندن برجام تصریح کرد: وزارت خارجه تلاش زیادی برای به ثمر رسیدن برجام انجام داده و این امر قویا دنبال می شود. با این وجود ما در انتظار به ثمر نشستن برجام نمانده‌ایم و از پتانسیل‌های خفته موجود استفاده کرده‌ایم.
صفری تصریح کرد: ما بر آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان،پاکستان،عراق، ترکیه، قطر ،عمان و امارات و کویت تمرکز کرده ایم همچنین به طور موازی با کشورهای آمریکای مرکزی، لاتین و جنوبی و کشوهای آفریقایی که دارای پتانسیل لازم برای تعامل با ایران هستند تعامل برقرار کرده‌ایم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، ارزآوری برای کشور در بخش دیپلماسی، صادرات، واردات،خودکفایی و انتقال تکنولوژی نرم افزاری، ترانزیت و توجه به کالاهای دانش بنیان را از اهداف اصلی دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه در دولت جدید معرفی و تصریح کرد: کسب درآمد از طریق انجام تهاتر و سواپ و ایجاد منابع جدید خرید محصولات مورد نیاز کشور مانند برنج، گندم و گوشت با قیمت ارزانتر بدون مشکلات انتقال پول از طریق شناسایی نیاز وارداتی کشورهای هدف و تامین آنها بخشی از تلاش‌های وزارتخانه در حوزه ارزآوری است که تاکنون ۳.۵ میلیون تن گندم از روسیه و ۱.۵ میلیون تن از قزاقستان به کشور وارد و هزینه آن از راه‌هایی همچون سوآپ نفتی و گازی تأمین شده است.
صفری همچنین از ایجاد ساز و کار تولید کود فسفات و پتاس در داخل کشور خبر داد و افزود: این کودها تا 18 ماه آینده در بندرعباس تولید خواهد شد.
وی در خصوص انتقال تکنولوژی نرم افزاری نیز گفت: همچنین به دنبال خودکفایی در تکنولوژی کالاهایی که به واردات آن وابسته بوده‌ایم هستیم و تاکنون در تولید ۱۴۰ نوع کاتالیست به خودکفایی رسیده و به تازگی کاتالیست به روسیه صادرکرده ایم.
وی همچنین از توانایی کشور در صدور خدمات مهندسی به کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی و آمریکایی خبر داد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حوزه ترانزیت کالا نیز گفت: ترانزیت از مسیرهای اینچه برون، آستارا، سرخس،بندر انزلی و امیرآباد در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر ذغال سنگ از مسیر سرخس، اینچه برون و انزلی به هند ترانزیت می‌شود همچنین به دنبال اجرایی شدن کریدور آستارا-رشت هستیم و فاز اول آن آغاز شده است.
صفری همچنین گفت: کمیته‌ای با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت جهادکشاورزی و بهداشت، شهرک‌های صنعتی و دانش بنیانی با هدف قرار گرفتن اطلاعات شرکت‌های دانش بنیان در سایت وزارت خارجه تشکیل شده است و ما به سفرای خود ماموریت داده ایم بازاریابی محصولات این شرکت‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. صادرات ما در این حوزه در مدت 4ماه  ۵۳۷ میلیون دلار بوده و به دنبال این هستیم که این میزان تا پایان سال به دو میلیارد دلار برسد.
وی همچنین از توافق با قزاقستان در حوزه کشت فراسرزمینی و امنیت غذایی خبر داد و افزود: علاوه بر این در چند روز آینده سمیناری از شرکت‌های ایرانی در حوزه صدور خدمات مهندسی در قزاقستان برگزار خواهد شد و در صدد هستیم شعبه‌ای از بانک ایرانی در این کشور افتتاح شود. پیاده سازی سوئیفت با برخی کشورها اقدام دیگری بود که صفری به آن اشاره و تاکید کرد: حتی در صورت توافق برجام سوئیفت ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پتانسیل‌های استان اصفهان در حوزه مصالح ساختمانی و قطعات گفت: با توجه به نیاز روسیه به کالاهای مصرفی، ساختمانی و قطعات بزودی نمایشگاهی در روسیه برگزار می‌شود که می‌تواند فرصت مغتنمی برای شرکت‌های بزرگ ایرانی به ویژه اصفهانی در توسعه صادرات ما به این کشور باشد.
صفری افزود: امکان صادرات مصالح ساختمانی تا سقف 5میلیارد دلار به روسیه و دو میلیارد دلار به قزاقستان وجود دارد که درآمد ارزی خوبی به همراه دارد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به افزایش 600 درصدی صادرات ایران به تاجیکستان در سال جاری گفت:  اکنون دو هزار و ۵۰۰ واگن نیاز است تا مصالح ساختمانی به این کشور صادر شود.
وی از ایجاد فضایی برای صادرات به چین خبر داد و افزود: مجوز صادرات زعفران، پای مرغ، مرکبات، میگو و آبزیان به چین نیز در دستور کار قرار گرفته، اما لازم است تولید برخی محصولات مانند میگو افزایش یابد تا نیاز این کشور تأمین شود.
صفری در پایان سخنان خود بر ضرورت تعامل با نمایندگی‌های کشورمان درخارج از کشور به منظور دقت در انتخاب شریک تجاری تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ابتدای این نشست آگاهی فعالان اقتصادی از اتفاقات حوزه روابط تجاری و دیپلماسی خارجی را در نحوه تجهیز ساز و کار کسب و کار تجار و فعالان اقتصادی و استفاده از فرصت‌های موجود حایز اهمیت دانست.
مسعودگلشیرازی افزود: حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه فرصت مغتنمی برای صاحبان کسب و کار اصفهان بوده و الحاق کشور به پیمان اوراسیا، تحولات منطقه، توافقات تجاری با چین و موضوعات مبتلابه برجام که تاثیر زیادی بر فضای کسب و کار دارد، نشان دهنده نیاز به تعاملات دوسویه فعالان اقتصادی و مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور می‌باشد.
بهرام سبحانی نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز بر ضرورت نظارت دقیق بر کیفیت عملکرد کارشناسان و رایزنان اقتصادی در کشورهای هدف تاکید کرد و افزود: این کارشناسان باید به بازاریابی محصولات ایرانی در کشورهای هدف صادراتی و ایجاد تعامل فعالان اقتصادی ایرانی با طرف خارجی پرداخته و مسایل تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کشورهای مختلف را حل و فصل کنند.
همچنین اصغر اخوان مقدم عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه وزارت خارجه باید رسالت خود را در حوزه تولیدکنندگان خرد به خوبی انجام دهد تصریح کرد: حضور نمایندگان تولیدکنندگان در مجامع وزارت خارجه بدون داشتن حق رأی در کاهش مشکلات تولیدکنندگان در کشورهای هدف صادراتی حایز اهمیت است.
احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات نیز  با مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت جدید در حوزه دیپلماسی خارجی، گفت: حضور 27 رایزن اقتصادی ایران در کشورهای هدف صادراتی در اتاق بازرگانی اصفهان نقش مهمی در برقراری تعامل آنها با فعالان اقتصادی، آشنایی با پتانسیل‌های استان و آگاهی از مشکلات تجار و فعالان اقتصادی داشته است.
در ادامه این نشست فعالان اقتصادی به بیان مشکلات خود در حوزه تعاملات خارجی پرداختند.

 
آلبوم تصاویر نشست بررسی نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات