تاریخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401
کد 5561

بررسی روند اجرای مصوبات گمرکی شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه اصفهان

اجرایی شدن مصوبات گمرکی شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور مدیرکل گمرکات استان و دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه اصفهان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این برنامه رسول کوهستانی مدیرکل گمرکات استان با بیان اینکه مصوبات صد و پانزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در خصوص بررسی مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه گمرک بود افزود: در این جلسه که با حضور رئیس کل و معاونین و مدیران ستادی گمرک ایران برگزار شد مصوبات خوبی مانند ایجاد گمرک نمایشگاهی در محل نمایشگاه بین‌المللی استان به تصویب رسید که با تحقق این امر تشریفات گمرکی به صورت مستقیم در محل نمایشگاه انجام خواهد شد.
وی افزود: زیرساخت‌های ایجاد این گمرک با هماهنگی شرکت نمایشگاه‌ها در حال فراهم سازی است تا در ماه آینده کارشناسان گمرکی در محل نمایشگاه مستقر شوند.
کوهستانی ایجاد ترمینال کانتینری در گمرکات استان را دیگر مصوبه این جلسه بیان و تصریح کرد: این موضوع نیز از طریق شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران پیگیری و در حال حاضر قراردادهای آن منعقد شده و دفاتر در حال استقرار است و بزودی این ترمینال افتتاح خواهد شد. باتوجه به سهم 7درصدی استان اصفهان در صادرات کشور و جایگاه  14 گمرکات استان در صادرات و رتبه 19 در زمینه واردات، با راه‌اندازی ترمینال کانتینری یکی از دغدغه‌های  فعالان اقتصادی رفع خواهد شد.
وی ایجاد گمرک تخصصی پارچه و منسوجات را نیز دیگر مصوبه صد و پانزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گو عنوان کرد و افزود: این امر منافع زیادی برای فعالان صنعت نساجی استان خواهد داشت.  وی افزود: اجازه ورود موقت محصولاتی مانند شیرین بیان نیز دیگر مصوبه این جلسه بود که تاییدیه آن در انتظار اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است.
مدیرکل گمرکات استان ایجاد گمرکات تخصصی صنایع دستی را نیز از دیگر درخواست‌های اتاق بازرگانی بیان و تاکید کرد: در صورت آموزش کارشناسان گمرکی از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی، ایجاد گمرکات تخصصی در شهرهای مهد صنایع‌دستی مانند اصفهان و زنجان بسیار حایز اهمیت است.
کوهستانی در پایان سخنان خود گفت: گمرکات استان در راستای حمایت از تولید و صادرات به ویژه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بهبود فضای کسب و کار به صورت سالیانه بسته حمایتی را در جلسه شورای گفت‌و‌گو ارایه می‌نماید که بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب و در حال اجرا می‌باشد و شرکت‌های دانش بنیان متقاضی استفاده از این حمایت‌ها 7 تسهیلات از گمرکات دریافت می‌کنند.
بهنام ابراهیمی دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این برنامه وجود رویه ترخیص موقت کالا را در کوتاه‌تر شدن فرایند ترخیص و کاهش مشکلات مربوط به بازگشت ارز حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایجاد گمرک نمایشگاهی، تشریفات و هزینه حضور در نمایشگاه را نیز کاهش خواهد داد همچنین منجر به رونق فعالیت نمایشگاهی و تجارت خارجی می‌شود.
ابراهیمی ایجاد این گمرک را یکی از مطالبات بحق فعالان اقتصادی دانست که در اکثر کشورهای دارای تجارت روان وجود دارد.
 وی همچنین ایجاد ترمینال کانتینری را نیز از نظر زمان و هزینه به نفع فعال اقتصادی دانست.
ابراهیمی عدم وجود گمرک تخصصی پارچه و منسوجات در اصفهان به عنوان قطب منسوجات کشور را نیز، یکی دیگر از مشکلات فعالان اقتصادی بیان و تصریح کرد: راه‌اندازی این گمرک در استان درخواست فعالان این صنعت بود که در این جلسه به تصویب رسید.
دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: مصوبات شورای گفت‌و گو دارای ضمانت اجرا بوده و پیگیری مصوبات را تسهیل خواهد کرد.

 
آلبوم تصاویر گفتگوی ویژه خبری 24 مرداد