تاریخ : دوشنبه 24 مرداد 1401
کد 5534

در مراسم گرامیداشت سالروز ملی تشکل‌ها در اتاق بازرگانی انجام شد؛

رونمایی از سامانه پایش و ارزشیابی تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان

مراسم گرامیداشت سالروز ملی تشکل‌ها با حضور اعضای هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور، مدیران استان و هیئت‌مدیره تشکل‌های اقتصادی ذیل اتاق بازرگانی برگزار و از سامانه پایش و ارزشیابی تشکل‌ها رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، بهنام ابراهیمی دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم تشکل‌های اقتصادی را ضامن حیات محیط کسب‌وکار استان دانست و اظهار داشت: بار فعالیت‌های اقتصادی بر دوش تشکل‌ها است و برخلاف رویه جاری در سایر نقاط دنیا، حمایت از آن را نیز خودشان بر عهده دارند.
تشکل‌ها، ستون فقرات فعالیت‌های اقتصادی
وی با بیان اینکه تشکل‌ها ستون فقرات فعالیت‌های اقتصادی در هر کشور هستند، افزود: در دنیای امروز روش، رهیافت و راهبرد اداره امور مبتنی بر اقتصاد آزاد و خرد جمعی است و اگر بخش‌های مختلف اقتصاد هرکدام حداکثر منافع و سود خود را در نظر بگیرند، مجموع این تلاش‌ها اوضاع اقتصاد را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین برای بهبود محیط کسب‌وکار باید خواسته‌های فعالان اقتصادی نیز دنبال شود که این امر بر عهده تشکل‌ها است.
ابراهیمی با بیان اینکه اگر تشکل‌ها نباشند چیزی از فعالیت‌های اقتصادی باقی نمی‌ماند، ادامه داد: اتاق بازرگانی به‌عنوان مادر تشکل‌ها حمایت از تشکل‌های اقتصادی از مرحله شکل‌گیری تا تقویت آنها را در دستور کار خود قرار داده تا خروجی مورد نظر برای شکوفایی اقتصاد استان محقق شود.
دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: گاهی میان تشکل‌ها تعارض منافع پیش می‌آید و اتاق بازرگانی موظف به تراز کردن منافع آنها است به‌گونه‌ای که منافع همه محقق شود. بنابراین برخورداری از تشکل‌های قدرتمند، به‌روز و کارآمد لازمه شکوفایی اقتصادی کشور است. در مقابل چالش‌ها و موانعی نیز وجود دارد که در همه دنیا مرسوم است و تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی باید برای عبور از این موانع همت کنند.
وی با تأکید بر عبور از ارائه خدمات انبوه به خدمات شخصی‌سازی شده به اعضای اتاق بازرگانی اضافه کرد: اتاق بازرگانی اصفهان برای ارائه خدمات به اعضای خود به بهترین شکل چاره‌ای جز خوشه‌بندی آنها ندارد تا در هر بخش، اعضای همان صنف برای پیشبرد اهداف برنامه‌ریزی کنند و اتاق بازرگانی نقش حمایتی ایفا کند.
‌اقدامات محتوایی، عملیاتی و جاری اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه تشکل‌ها
پویا رجائی، رئیس امور تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تشریح اقدامات این اتاق در حوزه تشکل‌ها از سال 1398 تا ۱۴۰۱ گفت: این اقدامات به سه بخش ‌اقدامات محتوایی، عملیاتی و جاری تقسیم می‌شود. در این راستا تدوین و تصویب سند ارتباط موثر اتاق بازرگانی اصفهان و تشکل‌های اقتصادی، تدوین نظام جامع شناسایی و حل مشکلات تشکل‌های اقتصادی، تدوین نظام پایش و ارزشیابی تشکل‌های اقتصادی ذیل اتاق بازرگانی و پایش و دسته‌بندی خوشه‌های فعالان اقتصادی استان از جمله اقدامات زیرساختی و محتوایی بود.
وی افزود: اقدامات جاری اتاق بازرگانی در حوزه تشکل‌ها شامل ثبت یا الحاق تشکل‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی، تعیین بودجه و کمک مالی به تشکل‌های اقتصادی، برگزاری جلسات مجامع عمومی تشکل‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی، برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز ملی تشکل‌ها، برگزاری مراسم صبحانه و شام کاری با تشکل‌ها، رویداد انتقال تکنولوژی هیئت‌علمی فناور و اطلاع‌رسانی به تمام تشکل‌های اقتصادی است.
لزوم انعطاف‌پذیری برابر تغییرات شتابان دنیا
همچنین محمدمهدی ربانی، کارآفرین و مربی کسب‌وکار در ارائه‌ای با عنوان «امواج متغیر» با اشاره به تغییرات شتابان در دنیا اظهار داشت: تغییرات 10 سال اخیر به‌اندازه یکصد سال گذشته بوده است. این تغییرات می‌تواند به‌راحتی موفقیت‌های گذشته شرکت‌های بزرگ را نابود کند؛ بنابراین واکنش ما به این تغییرات باید متفاوت باشد.
وی با تأکید بر لزوم انعطاف‌پذیری برابر تغییرات تصریح کرد: تغییر، منشأ نگرانی انسان‌ها است اما بسیاری از فرصت‌های بزرگ در تغییر به وجود می‌آید. شرکت‌هایی برای آینده آماده هستند که آغوش آنها به روی تغییرات باز است.
این مربی کسب‌وکار با بیان اینکه کمتر از 12 درصد از 500 شرکت‌ اول دنیا از سال 1955 تاکنون باقی مانده‌اند، گفت: ذهنیت بسته و سرگرم بودن به موفقیت‌ها می‌تواند موجب شکست هر کسب‌وکاری شود و وقتی قواعد بازی عوض می‌شود باید طبق این قواعد جدید بازی کنیم. بنابراین باید انتخاب کنیم که می‌خواهیم نابود شویم یا نگرش‌های گذشته خود را نابود کنیم و در صنعت خود پیشتاز شویم.
ربانی با بیان اینکه آینده‌نگری نیاز به سیگنال دارد، افزود: سیگنال سر نخی از آینده است که هم‌اکنون اتفاق افتاده است؛ بنابراین کافی است به تغییرات حساس باشیم. به گفته یک استاد آینده‌پژوهی، آینده هم‌اکنون اتفاق افتاده فقط به‌طور گسترده توزیع نشده است.
در ادامه این مراسم سامانه پایش و ارزیابی تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان پس از ارائه توضیحاتی درباره آن رونمایی شد.

 
آلبوم تصاویر رونمایی از سامانه پایش و ارزشیابی تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان