تاریخ : دوشنبه 10 مرداد 1401
کد 5489

در همایش «فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان» در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

پیشنهاد راه‌اندازی نخستین شعبه استانی فرابورس کشور در اصفهان

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در همایش «فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان» در اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد داد، نخستین شعبه استانی فرابورس در اصفهان راه‌اندازی شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مجتبی کاروان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و نایب‌رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش اظهار داشت: اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و نامگذاری سال 1401 به‌نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری موید این امر است.
وی افزود: راه‌اندازی نخستین شعبه استانی فرابورس کشور در اصفهان و بررسی ویژه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان دو پیشنهاد ما است و اتاق بازرگانی اصفهان آمادگی هرگونه همراهی با این اقدام را دارد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: استان اصفهان 10 هزار واحد صنعتی و 674 شرکت دانش‌بنیان دارد، اما تنها پنج شرکت دانش‌بنیان موفق به تأمین مالی از طریق فرابورس شده‌اند که به نظر می‌رسد با استقرار نمایندگی فرابورس در اصفهان این روند تسهیل شود. شرکت‌های زیادی در اصفهان شرایط ورود به بورس و فرابورس را دارند و ایجاد این نمایندگی می‌تواند به آشنایی فعالان اقتصادی و آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز کمک کند.
لزوم تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه
غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با ابراز امیدواری برای تسهیل ورود شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس و فرابورس گفت: دشوار شدن ورود به بورس و فرابورس نسبت به گذشته باعث شده برخی شرکت‌ها بر سر دوراهی قرار گیرند و از اینکه مزایای ورود به بازار سرمایه از مضرات آن بیشتر باشد مطمئن نیستند.
ورود به بازار سرمایه ضامن امنیت فعالیت‌های اقتصادی است
همچنین میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه شرکت‌ها نباید پذیرش در بورس را صرفاً در کسب منافع مادی خلاصه کنند؛ اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشور اگر در بازار سرمایه حضور نداشتند از تبعات قیمت‌گذاری دستوری بسیار متضرر می‌شدند؛ بنابراین ورود به بازار سرمایه تضمین‌کننده امنیت هر فعالیت اقتصادی است به‌شرطی‌که فعالان اقتصادی صرفاً به سود و زیان بورس نگاه نکنند.
وی با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از انواع ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه افزود: البته صندوق‌های VC و PE در تزریق منابع به شرکت‌های دانش‌بنیان خوب عمل نکرده‌اند. نبود فرصت‌های تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از چالش‌های مهم این صندوق‌ها است و شرکت‌های خوبی به آنها معرفی نشده است.
فدایی با اشاره به عرضه شرکت تپسی در فرابورس به‌عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیانی که در بازار سرمایه پذیرش شده، از عرضه چند شرکت دانش‌بنیان دیگر در آینده نزدیک خبر داد.
اصفهان در رتبه دوم تعداد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه
در ادامه حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس ایران بیان کرد: توزیع ثروت موجب ایجاد امنیت و انباشت ثروت موجب تهدید امنیت می‌شود و بازار سرمایه مکانیزمی برای توزیع ثروت است.
وی با اشاره به حضور حدود 500 شرکت در مجموعه بازار سرمایه کشور افزود: اصفهان با 53 شرکت پس از تهران بیشترین شرکت را در بازار سرمایه دارد که به همان نسبت موجب جذب سرمایه و توسعه این استان می‌شود. بنابراین شرکت‌های متقاضی ورود به بازار سرمایه باید ضمن شناخت و ارزیابی این بازار در نهایت مختصات آن را بپذیرند، چون بازار سرمایه در کنار منافع خود محدودیت‌هایی نیز دارد.
اسماعیل‌زاده گفت: رفع چالش‌هایی مانند ارزشیابی دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان فرآیند پذیرش آنها را تسهیل کرده است. البته هم‌اکنون 49 شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه کشور وجود دارد که امیدواریم سهم اندک چهار شرکتی استان اصفهان در آینده افزایش یابد.
معاون پذیرش فرابورس ایران در ادامه فرآیند و انواع ابزارهای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه را تشریح کرد.
اهمیت تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان
روح‌الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان و دبیر منطقه ویژه علم و فناوری استان نیز گفت: از اواخر سال گذشته دغدغه ایجاد تحرک بیشتر در اقتصاد فناوری و نوآوری استان از سوی مدیران و فعالان این بخش مطرح و برنامه جدیدی برای منطقه ویژه علم و فناوری استان از سوی استاندار اصفهان تنظیم شد که گام نخست آن، تغییر رویکرد از کالای دانش‌بنیان به اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری و نوآوری بود.
وی «علمی، تحقیقاتی»، «فناوری»، «نوآوری، خلاقیت»، «تولیدی، صنعتی»، «تجارت داخلی و خارجی» و «تأمین مالی و سرمایه‌گذاری» را 6 اکوسیستم مرتبط با اقتصادی مبتنی بر فناوری و نوآوری دانست و افزود: این اکوسیستم‌ها در استان به طور متوازن رشد نکرده‌اند. در این میان اکوسیستم تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کمترین رشد را داشته که تلاش متولیان و فعالان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را می‌طلبد.
علی سامانی‌فرد، دبیر کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران نیز بیان کرد: در این کمیسیون تعاملات خوبی با مجموعه بازار سرمایه برقرار و مقرر شد نماینده‌ای از این کمیسیون عضو کارگروه تأمین مالی سازمان بورس باشد؛ بنابراین شرایط ارائه مستقیم پیشنهادات بخش خصوصی به مجموعه بورس و فرابورس فراهم است و از فعالان اقتصادی درخواست می‌کنم پیشنهادات کاربردی خود را با کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران مطرح کنند.
در ادامه به پرسش‌های حاضران درباره فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه پاسخ داده شد.

 
آلبوم تصاویر همایش «فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان» در اتاق بازرگانی اصفهان