تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1401
کد 5484

در همایش تجارت الکترونیک، تولید و اقتصاد دانش بنیان و توانمندسازی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان تاکید شد

نقش تجارت الکترونیک در تحول اقتصاد بخش خصوصی

استاندار اصفهان در همایش تجارت الکترونیک، تولید و اقتصاد دانش بنیان و توانمندسازی فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد گفت: برنامه‌های مدونی پیرامون دو محور اصلی «گردشگری» و «صنایع هایتک» تعریف شده و برنامه استان این است که اقتصاد خود را در آینده بر این دو محور و راهبرد اساسی تعریف کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان سید رضا مرتضوی در همایش تجارت الکترونیک، تولید و اقتصاد دانش بنیان و توانمندسازی فعالان اقتصادی گفت: وقتی صحبت از اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک می‌شود و پای ما به حوزه فناوری اطلاعات باز می‌شود این  را به عنوان یکی از رموز موفقیت در این دو راهبرد در استان می‌توان برشمرد.  ما نمی‌توانیم بدون ارتباط وسیع و گسترده با دنیا، معرفی صحیحی از ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری استان داشته باشیم. اگر امروز در ارتباط با زیبایی‌های اصفهان و شرایط ویژه آن در حوزه گردشگری صحبت می‌کنیم باید یک‌جا تجلی پیدا کند.
وی تصریح کرد: اگر از صنایع دستی به عنوان پیوست اصلی و راهبردی هنر استان صحبت می‌کنیم باید قبول کنیم که اگر تعریف درستی از آن نشود، این هنر در پستوهای کارگاه‌ها و در دستان هنرمندان دچار غفلت و بی‌توجهی می‌شود و لازم است شرایط خوبی برای معرفی این بخش ایجاد کنیم.
مرتضوی تصریح کرد: تجارت الکترونیک و حوزه فضای مجازی می‌تواند شرایط مطلوبی را برای این بخش فراهم کند. هر چند سیاست دولت توسعه اقتصاد دیجیتال است و در سال‌های گذشته برحسب تجربه، رویکردهایی که در این حوزه پایه‌گذاری شده است در مقاطع مختلفی مفید بوده است؛ به همین خاطر باید فهم عمومی در جامعه فراهم کنیم تا این موضوع یک گفتمان رایج شود.
استاندار اصفهان تاکید کرد: اگر بتوان رویکردهای جدیدی را برای معرفی فرصت‌های اقتصادی فراهم کرد گام بلندی برداشته‌ایم و تا چند سال آینده بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.
مرتضوی تصریح کرد: نسلی وارد میدان شده است که بر تمام موضوعات فضای مجازی اشراف کامل دارند. اگر همین رویکرد و تجربه اندک را در دوران کرونا مرور کنیم شاهد خواهیم بود که در زمینه‌های آموزش، تعلیم و تربیت و معرفی محصولات تا چه میزان اثرگذار بوده است. در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز برای اینکه بتوانیم توزیع متوازنی از این اقدام داشته باشیم، اقتصاد دیجیتال به کمک ما آمد.
وی افزود: اگربخواهیم تعریف درستی از تجارت الکترونیک داشته باشیم باید اعتراف کنیم که به غیر از این موضوع مسیر دیگری برای آینده نمی توان تصور کرد. مرتضوی در پایان سخنان خود گفت: استان اصفهان به دلیل  وجود بنگاه‌های اقتصادی متعدد و ظرفیت‌های بی شمار هنری ، گردشگری و نیروی انسانی به جز اینکه رویکرد خود را بر اساس اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک تغییر بدهد، چاره‌ای ندارد.
تحول اقتصاد بخش خصوصی در گرو حوزه IT است
در ادامه علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به هدف اتاق بازرگانی اصفهان مبنی بر حرکت به سمت اتاق‌های نسل سوم و چهارم  و واضح بودن تحول و رشد اقتصاد دیجیتال گفت: با وجود اینکه کشور و بالاخص استان اصفهان در حوزه تولید توانسته است توسعه صنعتی را رقم بزند ، اما بر روی اقتصاد دیجیتال اقدام آنچنانی صورت نگرفته و ادبیات تجارت جهانی مغفول مانده است. یعنی همانطور که در مارکتینگ و بازاریابی و توسعه صادرات به روز حرکت نکرده ایم، به دلیل ضعف نرم افزاری نتوانسته ایم در حوزه اقتصاد دیجیتال پیشرفت زیادی داشته باشیم .
کرباسی زاده تحول و انقلاب در حال وقوع در حوزه دیجیتال را مخاطره بعدی ما دانست و تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه فنی اقدامات خارق العاده‌ای انجام داده اند، قادر به همگامی با تحولات تجارت جهانی نیستند.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی دیجیتال مرزها را برداشته افزود: اتاق بازرگانی برای پیشبرد اهداف خود بر روی مبحث IT متمرکز شده است و باید توجه ویژه‌ای به بخش صنعت،کشاورزی، گردشگری، معدن و  خدمات در این حوزه شود.
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تحول اقتصاد بخش خصوصی را در گرو حوزه IT بیان و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ درصد از صنایع دستی ثبت شده جهان متعلق به شهر اصفهان است اما به دلیل عدم اشتراک گذاری ظرفیت‌های خود با تکنولوژی‌های جدید نتوانسته‌ایم از این پتانسیل به صورت بهینه استفاده کنیم.  
کرباسی زاده تاکید کرد بخش‌های مختلف اقتصادی ما مانند تولید و خدمات نیازمند تعامل بیش از پیش دست اندرکاران حوزه IT هستند و اگر بتوانیم خودمان را با تکنولوژی‌های روز منطبق کنیم از دنیا عقب نخواهیم ماند.
آغاز به کار مرکز نوآوری پست در اصفهان
در ادامه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی در عملیات‌ اصلی شرکت ملی پست شناسایی شده است و می‌طلبد که متخصصان فناوری اطلاعات برای پیاده سازی این فرصت‌ها به بهترین شکل به ما کمک کنند.
محمود لیائی افزود: هرچه فرصت‌های هوشمندسازی به درستی اجرا شود و شاهد گسترش آن به عنوان یک بحث لجستیکی در پست باشیم، تجارت الکترونیک نیز رونق خواهد یافت.
وی با بیان اینکه حرکت‌های خوبی برای هوشمندسازی در بخش‌های رهسپاری، توزیع و تجزیه مبادلات در شرکت ملی پست انجام شده است، اظهار داشت: چند ماه گذشته سورتینگ  هوشمند در مرکز تجزیه مبادلات پست با استفاده از فناوری های جدید و توان متخصصان داخلی افتتاح شد و در این زمینه در بین کشورهای منطقه، حرف برای گفتن داریم.
لیائی ضمن اعلام آمادگی برای انتقال دانش و تجربه سورتینگ هوشمند پست به کشورهای همسایه افزود: این سیستم در اصفهان نیز به عنوان یکی از پنج شهر اصلی اجرا کننده طرح مذکور، پیاده شده و نتایج آن گویای تجربه موفقی در استفاده از این ابزار به منظور رونق تجارت الکترونیک است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما در بخش حمل و نقل و توزیع در شرکت ملی پست نیز فرصت‌های زیادی در زمینه هوشمندسازی داریم که از فعالان فناوری اطلاعات کشور می خواهیم تا برای استفاده از آنها به ما کمک کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه سرانه پستی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورها است افزود: ما جایگاه چندان مطلوبی در این زمینه نداریم .
لیائی یکی از دلایل توفیق کشورهای پیشرفته در تجارت الکترونیک را بالا بودن سرانه پستی آنها دانست و گفت: قدرتمند بودن تجارت الکترونیک ارتباط تنگاتنگ با سرانه مرسولات دارد و ما برای جبران عقب ماندگی و شکاف عمیق در این زمینه با کشورهای توسعه یافته باید به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال حرکت کنیم.
وی ضمن در ادامه بر ضرورت بکارگیری ابزارهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی در چهار عمل اصلی پست شامل قبول، تجزبه مبادلات، رهسپاری و توزیع مرسولات،تاکید کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پست از اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه هوشمندسازی فرایندهای پستی نام برد و اظهار داشت: طرح آزمایشی در این زمینه در استان اصفهان پیاده شده و نتیجه مثبتی به‌همراه داشته است به‌طوریکه باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در هزینه‌های تمام شده ارسال مرسولات و کاهش 30 درصدی در نیروی انسانی شده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری پست در اصفهان، افزود: تا کنون پنج مرکز نوآوری پست در کشور داشتیم و از امروز نیز مرکز نوآوری پست در اصفهان آغاز به کار خواهد کرد.
سرانه تجارت الکترونیک در اصفهان مناسب نیست
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان نیز در این همایش استفاده از فناوری اطلاعات را تنها راه توسعه در همه ارکان اجتماعی دانست و تاکید کرد: پیمودن هیچ راهی بدون استفاده از این عرصه ممکن نیست.
کاظم آیت اللهی با اشاره به نقش تنظیم‌گری حاکمیت و نقش جامعه در استفاده هرچه بیشتر از فناوری اطلاعات، افزود: تجارت الکترونیک بخش بسیار مهم و ارزشمندی است که می تواند تحول اساسی در توسعه اقتصاد ایجاد کند و منشا اثر و رفاه جامعه باشد.
وی با اشاره به برگزاری هفته تجارت الکترونیک از اول تا هشتم مرداد در اصفهان، هدف اصلی برگزاری این رویداد را  توسعه تجارت الکترونیک و فرهنگ‌سازی و آموزش در این حوزه  بیان کرد.
آیت اللهی با اشاره به جایگاه نامناسب سرانه تجارت الکترونیک در اصفهان نسبت به کشورگفت: در هفته تجارت الکترونیک آموزش های متنوعی برای مخاطبان مختلف مانند تولیدکنندگان، اصناف، توزیع کنندگان، دانش پژوهان و صاحبان کسب و کارهای نوپا ارائه شد.
در ادامه این همایش ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص کارکرد پست و لجستیک هوشمند در توسعه تجارت الکترونیک، مدل‌های کسب و کار جدید مبتنی بر بلاکچین، کاربرد اینترنت اشیا در تجارت الکترونیک، دیجیتال‌سازی تجارت، تفاهم‌نامه تاسیس دومین مرکز نوآوری امضا و از اتاق بازرگانی اصفهان و دیگر حامیان برگزاری رویداد تجارت الکترونیک اصفهان به پاس همراهی و حمایت اثر بخش تجلیل شد.  

 
آلبوم تصاویر همایش تجارت الکترونیک، تولید و اقتصاد دانش بنیان