تاریخ : پنجشنبه 6 مرداد 1401
کد 5475

برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی پاک- ایران در شهریور

وبینار آشنایی با فرصت‌های حضور در اولین نمایشگاه تخصصی پاک – ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان حسین امینی رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در این وبینار گفت: کشور پاکستان با ظرفیت‌های بالای خود در اولویت اول توسعه تجارت با کشورهای همسایه ایران قرار گرفته است.
وی قرابت فرهنگی و مذهبی و وجود مرزهای مشترک را از دلایل این توجه ویژه دانست و افزود: بر همین اساس نمایشگاه‌هایی برای معرفی ظرفیت‌های ایران در این کشور برگزار می‌شود.
 امینی نداشتن روابط بانکی را بزرگ‌ترین مشکل تعامل تجاری ایران و پاکستان بیان و تاکید کرد: از اینرو تجار از روش‌های جایگزین مانند تهاتر، حواله کرد، صرافی و... استفاده می کنند و تجار خرد با شناسایی بازارهای اصلی ایران، خرید خود را انجام می دهند، تجارمتوسط نیزمستقیما خرید خود را از کارخانه‌های ایرانی انجام می دهند، تجار بزرگ نیز عمدتا تمایلی به کار با ایران به صورت مستقیم نداشته و از طریق کشور ثالث وارد عمل می شوند.
 رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با بیان اینکه مراودات تجاری ایران و پاکستان از طریق سه بازارچه مرزی انجام می شود افزود: این در حالی است که بازارچه‌های خرده فروشی نیز در حال احداث است.
امینی یکی از الزامات جدی تجارت با پاکستان را آشنایی با زبان انگلیسی عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه نیز باید این نکته موردتوجه قرارگیرد.
در ادامه روح الله میرزاامیری مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی و دبیر منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان در این وبینار عدم آگاهی از فرصت‌ها، ریسک‌ها و همچنین هزینه‌‌های شرکت در نمایشگاه‌های جدید بین‌المللی را دلیل صرفنظر از حضور در این نمایشگاه‌ها عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که این نمایشگاه‌ها می تواند دریچه و فرصت جدیدی در تجارت خصوصا برای شرکت‌های دانش بنیان باشد.
 وی از برگزاری نمایشگاه پاک –ایران در چهار رسته دارویی و تجهیزات پزشکی و سلامت، انرژی، پتروشیمی و محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی و ماشین آلات راه و ساختمان، موادغذایی و شیرینی و شکلات خبر داد.  
زهرا قدیانلو کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه در اسلام آباد نیزبا تاکید بر اینکه تصور عموم از اسلام آباد با واقعیت تفاوت زیادی دارد افزود: تجار زیادی در این شهر مستقر هستند و شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری پاکستان در این شهر واقع شده است.
وی هدف از برگزاری نمایشگاه پاک- ایران در اسلام آباد را آشنایی ایالت‌های شمالی پاکستان از پتانسیل‌های تجاری ایران دانست.
کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه در اسلام آباد، پاکستان را فرصت ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی دانست.
وی حجم تجارت شرکت‌های دانش بنیان پاکستان در سال گذشته را بیش از 2 میلیارد دلار بیان کرد و افزود: توسعه یافتگی پاکستان به دلیل عدم دسترسی به برخی منابع به اندازه ایران نیست اما شرکت‌های دانش بنیانی که بر روی نیازهای مردم این کشور تمرکز کنند به ویژه در حوزه IT و مخابرات به راحتی بازار را به دست خواهند آورد.  
وی حضور شرکت‌های دانش بنیان حوزه انرژی به ویژه آب و برق، صنایع غذایی خصوصا صنایع تبدیلی مواد غذایی و عسل، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی و صنایع پتروشیمی را در این کشور ضروری دانست.
قدیانلو ضمن اشاره به بالا بودن تعرفه‌های تجارت با پاکستان ابراز امیدواری کرد در بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان تعرفه بسیاری از کالاهای اساسی کاهش یابد.
محمود حاجی یوسفی پور رایزن سابق ایران در پاکستان نیزعدم شناخت کافی ایران و پاکستان از ظرفیت‌های یکدیگر را مهم‌ترین مانع تجارت طرفین دانست و برگزاری نمایشگاه‌ها را زمینه ساز ایجاد شناخت کافی طرفین بیان کرد.
وی ضمن مکمل دانستن اقتصاد ایران و پاکستان تصریح کرد: بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز ایران مانند برنج، کنجد، گوشت و برخی میوه‌ها در پاکستان تولید می شود و کالاهای موردنیاز پاکستان نیز به وفوردر ایران تولید می شود.   
حاجی یوسفی پور افزود: طبق آمار سازمان توسعه تجارت، پاکستان یک پتانسیل 16 میلیارد دلاری برای صادرات غیرنفتی ایران است که هنوز از ده درصد این پتانسیل نیز استفاده نشده است.
رایزن سابق ایران در پاکستان عدم شناخت کافی تجار و فعالان اقتصادی به بازار پاکستان را موجب ایجاد تجارت پیله وری و مرزی دانست.
 وی جمعیت 220 میلیون نفری مصرف کننده این کشور و نگاه مثبت پاکستان به ایران را فرصتی پایان ناپذیر برای تجار ایرانی دانست و گفت: کالاهای ایرانی به دلیل کیفیت و ارزان بودن مورد توجه مردم این کشور است.
رایزن سابق ایران در پاکستان گفت: در طی 75 سال استقلال پاکستان تنها یک بازارچه مرزی با ایران وجود داشت که در سال‌های آینده به 6 بازار افزایش خواهد یافت.
وی در پیش گرفتن سیاست مکانیزه کردن کشاورزی و نساجی در این کشور را فرصتی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در این حوزه‌ها بیان کرد.
منتظرین مدیر کل ارتقای کسب و کارهای دانش بنیان و خدمات فنی مهندسی سازمان توسعه تجارت نیز به ارائه آماری از مبادلات تجاری با پاکستان و سهم ناچیز شرکت‌های دانش بنیان پرداخت.
وی کل صادرات ایران به پاکستان در سال 1400 را در حدود 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بیان و تصریح کرد: واردات ایران از این کشور نیز 300 میلیون دلار بوده وحجم مبادلات  تجاری با این کشور نیز نزدیک 1.5 میلیارد دلار بوده است.
وی عمده اقلام صادراتی به پاکستان را شامل محصولات فولادی، قیر، نفت و محصولات کشاورزی دانست و افزود: علی‌رغم اینکه در سال 1400 نزدیک به 900 میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان داشته ایم، این رقم در صادرات به پاکستان بسیار ناچیز بوده است.
منتظری بر ضرورت حضور فیزیکی شرکت‌های ایرانی در پاکستان برای معرفی محصول از طریق شرکت در نمایشگاه و سامانه های مختلف تاکید کرد.
وی از در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت برای شرکت‌های کوچک و متوسط  برای حضور در نمایشگاه ها خبر داد.
در ادامه علی محتشم امیری برگزارکننده اولین نمایشگاه تخصصی ایران در اسلام آباد نیز به ارایه توضیحاتی در خصوص این نمایشگاه پرداخت و گفت: نمایشگاه از 2 لغایت 4 شهریور در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

 
آلبوم تصاویر برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی پاک- ایران در شهریور