تاریخ : پنجشنبه 6 مرداد 1401
کد 5471

دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری برگزار شد

در دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار گردید از صادرکنندگان پویای صنایع پلیمری تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش که به همت کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، ضمن معرفی پتانسیل‌های بازارهای هدف صادراتی، آخرین وضعیت بازارها و جذابیت‌های صادراتی محصولات پلیمری تشریح شد.
در این همایش علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رييس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ضمن ابراز امیدواری از حل مواردی چون سهمیه‌بندی‌ها، توسعه و افزایش ظرفیت، افزایش صادرات از طریق برگزاری چنین نشست هایی گفت: در مورد افق آینده حرکت و نقش مجموعه‌هایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند ابهاماتی مطرح است.
وی افزود: هرچقدر مجموعه‌‌ها پراکنده و غیر‌مرتبط و بدون آینده‌نگری باشند، احتمال اینکه بگوییم مشکلات در آینده کاهش می‌یابند، پایین‌تر است. در مورد تحولاتی که امروز با آن مواجهیم اگر از فرصت‌های آتی خوب استفاده کنیم می‌توانیم مشکلات فعلی را قابل تحمل کنیم.
آقامحمدی در ادامه توجه به بحث انرژی فسیلی و صنایع تکمیلی مانند صنایع پلیمری را فرصت خوبی برای کشور دانست و افزود: گسترش و توسعه صنایع تکمیلی نیازمند یک توافق جمعی است. یکی توافق جمعی تولیدکنندگان بر سر اهداف بلندمدت که  ما نیاز به برنامه ریزی منسجم و منظم و همچنین انجام مطالعات جدید داریم که انجمن‌ها می‌توانند در این بحث کمک شایانی به کشور کنند.
وی همچنین تصریح کرد: بدون مشارکت و همکاری امکان توفیق وجود ندارد.همچنین ما نیازمند تامین مالی زنجیره در حوزه‌های مختلف هستیم و باید به صورت گسترده‌تر فعالیت کنیم.
در ابتدای این همایش مسعود جمالی رئیس هئیت مدیره انجمن صنايع پلیمر استان اصفهان و دبیر همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری به ارایه توضیحاتی در خصوص فرصت‌های صادراتی صنعت پلیمر پرداخت.
وی با بیان اینکه اگر واردات به خوبی صورت بگیرد می تواند در خدمت صادرات باشد افزود: معمولا کشورهای بزرگ صادراتی واردکنندگان بزرگی نیز هستند و سعی می‌کنند مواد خام با ارزش افزوده پایین‌تر وارد و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر صادر کنند. که متاسفانه این روند در ایران برعکس بوده و در سال گذشته ارزش اقلام وارداتی ما بیش از 1200 دلار و ارزش اقلام صادراتی در حدود 400 دلار بوده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد این روند به همت بخش خصوصی و تغییرسیاست‌های اقتصادی کشور اصلاح شود.
جمالی بیشترین واردات محصولات پلیمری ایران در سال 1400 را مربوط به چین، امارات، ترکیه، کره ، تایوان و آلمان دانست و تصریح کرد: بر اساس آمار، عمده واردات ما مواد اولیه بوده هرچند که در حوزه کالاهای ساخته شده نیز واردات داشته‌ایم.
وی 50 درصد واردات و صادرات کشورمان را مربوط به اقلام خاص و کشورهای مشخص دانست و بر ضرورت تغییر این رویه تاکید کرد.
 جمالی در ادامه به کارگیری هوش مصنوعی در تحلیل اطلاعات کشورهای صادرکننده و یا واردکننده مانند اطلاعات تجاری، مالی، جمعیت شناختی و  اقتصادی و درنظر گرفتن شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در صادرات هر محصول را در تصمیم‌گیری هر چه بهتر فعالان اقتصادی حایز اهمیت دانست.
جمالی ارزش کل واردات محصولات پلیمری در جهان در سال 2020 را 140 میلیارد دلار بیان و تصریح کرد: این در حالی است که علی‌رغم ظرفیت بالای مواد اولیه و تولید محصولات پلیمری، سهم ایران در حدود 2.2 درصد بوده است.
دبیر همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری در ادامه بر ضرورت توجه به روند رشد پایدار طولانی مدت و کوتاه مدت مثبت کشورها در انتخاب بازارهای صادارتی تاکید کرد. همچنین شرق آسیا را گزینه مناسبی برای انتخاب مناطق جغرافیایی مناسب معرفی کرد.
وی در ادامه روسیه، رومانی، قزاقستان، کنیا و پاکستان را از مقاصد تجاری پیشنهادی برای تجار ایرانی فعال در صادرات محصولات پلیمری معرفی نمود.
در ادامه این همایش نیز پارامترهای تحلیلی در ارزیابی و تحلیل راهبردهای صادراتی، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه تجارت، نکات ارزشی در زنجیره توسعه صنایع پلیمری، فرصت‌های صادراتی بازار اوراسیا، ظرفیت‌های تجاری ایران با پاکستان، شناخت بازار پاکستان و توسعه روابط و مناسبات بازرگانی و اقتصادی با پاکستان، پتانسیل بازار ترکیه، مطالبات صنعت و عوامل تاثیرگذار بر تسهیل صادرات صنایع پلیمیری، و بازار سوریه تشریح و معرفی شد.
در اختتامیه این همایش نیز از 17 صنعتگر پویای صنعت پلیمر تقدیر شد. لازم به ذکر است  رشد و ساختارهای صادرات، حفظ تنوع بازارهای صادراتی و تنوع اقلام صادراتی و عضویت در تشکل‌های صنعت پلیمر از ملاک‌های انتخاب برگزیدگان این همایش بود.

 
آلبوم تصاویر دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری برگزار شد