تاریخ : يکشنبه 2 مرداد 1401
کد 5457

در جلسه کمیته فرش دستباف استان در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

تمرکز سازمان توسعه تجارت بر رفع مشکلات صادرات فرش دستباف

جلسه کمیته فرش دستباف استان اصفهان در اتاق بازرگانی برگزار و پیرامون رفع مشکلات این حوزه بحث و تبادل‌نظر شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این نشست عنوان شد تحریم فروش فرش دستباف ایران که پس از تحریم نفت صورت گرفت در کنار افزایش قیمت مواد اولیه موجب رکود در اقتصاد فرش ایران شد. برای رفع این مشکلات کارگروه فرش دستباف استان به تسهیل‌گری در این حوزه پرداخت و تمام مشکلات حوزه فرش احصا و در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد و مصوبات این شورا نیز بدون کم و زیاد در شورای گفت‌وگوی ملی به تصویب رسید. همچنین تلاش می‌شود بخشی از این مشکلات با بهره‌گیری از ظرفیت نهاد‌هایی مانند سازمان توسعه تجارت ایران رفع شود.
رفع تعهد ارزی و کارت‌های بازرگانی، دو  موضوع اصلی صادرات فرش
در ادامه علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این سازمان بر دو موضوع اصلی حوزه فرش شامل رفع تعهد ارزی و کارت‌های بازرگانی متمرکز شده‌، اظهار داشت: با بانک مرکزی در حوزه تعهد ارزی در تمام حوزه‌ها به‌خصوص فرش دستباف چالش‌ جدی داشته‌ایم و یک جلسه نیز در شورای امنیت ملی برگزار شد و راه‌حل پیشنهادی بانک مرکزی بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش در یک فرآیند مشخص است و پیشنهاد ما نیز بازگشت ارز با نرخ توافقی بود که امیدوارم به سرانجام برسد.
وی با اشاره به پیشنهادات سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی برای رفع مشکلات ارزی کالاهایی مانند فرش افزود: درباره تسهیل صدور کارت بازرگانی برای صادرکنندگان نیز در حال تدوین پیشنهادی برای تصویب در هیئت دولت هستیم که امیدوارم مصوبات این دو موضوع را تا پایان شهریور از هیئت دولت بگیریم.
پیمان‌پاک با اشاره به برگزاری جلساتی برای فراهم کردن بستر تجارت الکترونیک کالاهای گوناگون از جمله فرش گفت: پیگیری ایجاد پاویون جمهوری اسلامی در وب‌سایت آمازون و برقراری ارتباط با پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در چین و روسیه از جمله این اقدامات است.
محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت نیز بیان کرد: در قانون برای اتاق‌های بازرگانی وظایفی در حوزه‌هایی مانند سهولت کسب‌وکار، دیده‌بانی چشم‌انداز اقتصادی و حمایت از صادرات تعیین شده که انتظار داریم اتاق‌ها در سال جاری در این زمینه پررنگ‌تر ظاهر شوند.
وی تصریح کرد: با وجود کم‌کاری‌های گذشته، خوشبختانه عزم خوبی برای رفع مشکلات حوزه فرش از جمله صادرات و بیمه قالی‌بافان به وجود آمده و به‌دلیل جایگاه فرش، در این حوزه تسهیلات بیشتری فراهم شده اما نتیجه تمام آنها صادرات اندک 60 میلیون دلاری فرش دستباف بوده که در مقایسه با کالاهای مشابه اصلاً قابل‌قبول نیست و باید درباره مشکلات این حوزه تأمل بیشتری صورت گیرد. این در حالی است که قالی‌بافان نیز با حداقل حقوق کار می‌کنند که باید دید مشکل از کجاست. در واقع اگر با تسهیلات در نظر گرفته شده میزان صادرات فرش افزایش نیابد باید در برخی موارد تجدیدنظر صورت گیرد.
فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز با اشاره به آماده کردن بسته پیشنهادی برای رفع تأمین ابریشم گفت: برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران 40 درصد تخفیف برای اجاره غرفه‌ها در نظر گرفته‌ایم که این میزان تخفیف به هیچ نمایشگاهی داده نشده است. همچنین تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه افزایش و ساعت آن نیز اصلاح شد.
وی با تشریح انواع تسهیلات این مرکز به فعالان حوزه فرش افزود: بسیاری از بافندگان در استان اصفهان در زمینه آموزش و تأمین مواد اولیه وضعیت خوبی ندارند که برگزاری دوره‌های آموزشی را از هفته آینده از تعدادی از شهرستان‌های استان آغاز می‌کنیم. منابع خوبی نیز برای ارائه تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی و کمیته امداد وجود دارد.
همچنین امیرحسین کمیلی، مدیرکل صمت استان با اشاره به برگزاری مطلوب جشنواره ملی قالی فاخر در اصفهان اظهار داشت: دبیرخانه دائمی این جشنواره در اتاق بازرگانی اصفهان مستقر شده و دومین دوره جشنواره به‌صورت بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌شود.
نیاز فوری به مصوبه سران سه قوه برای رفع مشکلات صادرات فرش
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز با بیان اینکه در سال 97 و با شدت گرفتن تحریم‌ها پیشنهاداتی برای رفع مشکلات حوزه فرش احصا و در سال 98 به بخش‌های مربوطه ارائه دادیم، گفت: اما متأسفانه در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز تجارت را سخت‌تر کرده‌اند درحالی‌که باید راهکار عملیاتی داشته باشیم. برای رسیدن به راه‌حل فوری نیاز به مصوبه سران سه قوه داریم و پیگیری این امر در مجلس به این دلیل که آن را به اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موکول می‌کنند حداقل یکی دو سال زمان می‌برد.
وی با بیان اینکه وضعیت فرش دستباف بغرنج است، ادامه داد:  صادرات فرش استان در سال‌های اخیر به یک‌سوم کاهش یافته و درباره فرش‌های برگشتی نیز اگر راهکار پیشنهادی مصوب نشود هیچ تغییری در این حوزه حاصل نمی‌شود. همچنین میانگین سن تولیدکنندگان قالی کشور به بیش از 40 سال رسیده و علاوه بر مشکلات آموزش، اشتغال و بیمه، قوانین جدید نیز دست این بخش را بیشتر می‌بندد. هم‌اکنون خروج فرش بدون تعهد ارزی تا سقف 24 متر امکان‌پذیر است که درخواست داریم امکان ارسال صنایع‌دستی و فرش به هر میزان بدون رفع تعهد ارزی و کارت بازرگانی از طریق پست فراهم شود.
کوهستانی تأکید کرد باید تجارت الکترونیکی را بپذیریم که می‌تواند برای رونق کسب‌وکار و رفع مشکلات صادرات راهگشا باشد.
لزوم ارسال پستی فرش به خارج از کشور
ساعد عصاچی، رئیس اتحادیه صنفی تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز اظهار داشت: ایرانیان ساکن خارج از کشور و همچنین گردشگران خارجی در سفر به ایران تمایل به ارسال فرش دستباف با پست به‌عنوان سوغات دارند که هم‌اکنون امکان‌پذیر نیست. همچنین 2 میلیون بافنده فرش در کشور داریم که با پیمان جدید رفع تعهد ارزی اشتغال این بخش تهدید می‌شود و سخت‌گیری در این بخش ضروری به نظر نمی‌رسد.
وی افزود: بسیاری از افراد سال‌های طولانی در حال فعالیت در بازار فرش هستند اما چون شرایط تمدید کارت‌های بازرگانی مانند اجاره‌نامه محضری ندارند، نمی‌تواند کارت خود را تمدید کنند که این به‌نوعی خودتحریمی صادرکنندگان است. همچنین درخواست داریم در شروط نداشتن بدهی ارزی به دولت و دارا بودن مدرک حداقل دیپلم برای صدور کارت بازرگانی تجدیدنظر شود چون برخی تجار و تولیدکنندگان پیشکسوت و باسابقه دیپلم را ندارند که بهتر است این محدودیت حذف شود.
در ادامه این جلسه سایر مشکلات فرش دستباف و پیشنهادات فعالان این حوزه و انجمن‌های مرتبط مطرح و همچنین مصوب شد اجازه واردات در برابر صادرات برای تمام کالاها به صادرکنندگان فرش داده شود و صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با نرخ توافقی بفروشند. همچنین برای بازگشت فرش بازه زمانی حداکثر 36 ماهه تعیین و تهیه برنامه راهبردی احیای فرش دستباف استان که به اتاق بازرگانی کاشان سپرده شده بود به اتاق بازرگانی اصفهان واگذار شد.
در نهایت نیز مقرر شد سایر مباحث این جلسه به صورت بسته پیشنهادی به سازمان توسعه تجارت ایران ارائه شود.
 
آلبوم تصاویر تمرکز سازمان توسعه تجارت بر رفع مشکلات صادرات فرش دستباف