تاریخ : چهارشنبه 29 تير 1401
کد 5449

در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان مطرح شد:

رونق سرمایه‌گذاری و گردشگری با اجرای توافق‌نامه‌ ایران و کشورهای عضو اوراسیا

ظرفیت‌های بالقوه توافق‌نامه ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان در اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان که با حضور فرشته امینی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان و سایر فعالان این حوزه برگزار شد، به شرح مذاکرات اخیر کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اتاق بازرگانی اصفهان و ظرفیت‌های این توافق‌نامه برای فعالان اقتصادی اختصاص داشت.
کیهان عباسیان مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار داشت: حدود 2 سال و هشت ماه پیش که نخستین نشست با موضوع تجارت با کشورهای اوراسیا در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد تعداد محدودی کالا با تعرفه ترجیحی میان دو طرف مبادله می‌شد و اخیراً میزبان پنجمین دور مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان بودیم.
عباسیان با بیان اینکه کشورهای اوراسیا رتبه نخست استخراج نفت و تولید گاز و رتبه سوم تولید برق جهان را در اختیار دارند، ادامه داد: روسیه با 142 میلیون نفر پرجمعیت‌ترین و ارمنستان با سه میلیون نفر کم‌جمعیت‌ترین کشور عضو اوراسیا است. با تطبیق حجم و نوع کالاهای صادراتی و وارداتی به این کشورها می‌توان نقشه راه مناسبی برای تجارت با آنها ترسیم کرد.
مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان کشورهای چین‌، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و ترکیه را بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به کشورهای اوراسیا دانست و گفت: با ورود ایران به این پیمان و تجارت با تعرفه صفر، بخشی از بازار این کشورها به ایران تعلق خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه شرایط حاکم بر اوکراین و منطقه اهمیت این موافقت‌نامه را بیشتر نشان می‌دهد، تصریح کرد: با اجرای موافقت‌نامه ایران و اوراسیا تعرفه تجارت 80 نوع کالا میان این کشورها به صفر خواهد رسید.
افزایش سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری با اجرای توافق‌نامه‌ ایران و کشورهای عضو اوراسیا
میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با تقدیر از میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان از مذاکرات کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور عقد تفاهم‌نامه تجارت آزاد اظهار داشت: حدود 30 نفر از نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه در این دور از مذاکرات حضور داشتند و به طور اجمالی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان اصفهان آشنا شدند. امیدوارم این امر آغازی برای ارتباط بیشتر اصفهان به‌عنوان مهم‌ترین استان صنعتی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد و اصفهان نیز به‌خوبی از ظرفیتی که این موافقت‌نامه ایجاد خواهد کرد بهره ببرد.
وی افزود: طبق آمار سازمان تجارت جهانی بیش از نیمی از صادرات جهان تحت توافق‌نامه‌های تجارت آزاد انجام می‌شود و این در حالی است که تنها حدود 5 درصد از صادرات غیرنفتی کشورمان تحت چنین توافق‌نامه‌هایی انجام می‌گیرد. از طرف دیگر کشو ترکیه 22 موافقت‌نامه تجارت آزاد دارد که باعث شده تجار این کشور دسترسی آسان و کم‌هزینه‌‌ای به بازارهای کشورهای مقصد داشته باشند و بیش از 50 درصد صادرات این کشور تحت توافق‌نامه‌های تجارت آزاد انجام می‌شود.
سیدی با بیان اینکه تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران همزمان با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضا خواهد رسید، ادامه داد: در ادامه با کاهش تدریجی تعرفه‌ها از سوی دو طرف به نقطه‌ای خواهیم رسید که 80 درصد کالاها با تعرفه صفر میان آنها تجارت می‌شود که امتیاز بسیار بزرگی است.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشورمان تا به حال توافق‌نامه‌ای در این سطح با کشورهای دیگر نداشته است، گفت: انتظار ما این است که این توافق‌نامه ظرفیت تجاری بسیار بالایی میان ایران و کشورهای اوراسیا ایجاد کند. برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها همین امروز هم دیر است و شرکت‌های ایرانی باید از هم‌اکنون برای ورود به این بازارها برنامه‌ریزی کرده و نسبت به انجام مطالعات و شناسایی شرکا و رقبای بالقوه خود اقدام کنند تا در زمان اجرای این توافق‌نامه به آمادگی مطلوب و کافی رسیده باشند.
وی تصریح کرد: توافق‌نامه‌ تجارت آزاد میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا علاوه بر تقویت تجارت، در پیرامون خود نیز سبب‌ساز اتفاقات مثبتی مانند تولیدات مشترک میان این کشورها، افزایش سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری خواهد شد.
سیدی با اشاره به انجام دو تا سه دور مذاکره دیگر تا نهایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیان کرد: پس از امضای این توافق‌نامه پارلمان‌های دو طرف باید آن را به تصویب برسانند و به این ترتیب این توافق‌نامه حدود یک سال و نیم دیگر به مرحله اجرا می‌رسد. این مذاکرات را با جدیت دنبال می‌کنیم و خرسندم که اتاق بازرگانی اصفهان هم درباره توافق‌نامه پیشین و هم درباره توافق‌نامه فعلی، عزم خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های آن داشته است.
مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان نیز در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون موقعیت جغرافیایی آستاراخان و نقش آن در مبادلات تجاری میان ایران و روسیه اظهار داشت: خوشبختانه در دو سال گذشته هر هفته بیش از 20 کشتی میان ایران و روسیه مبادلات تجاری انجام می‌دهند.
وی با اشاره به رفع مشکلات بندر مهم سالیانکا به‌عنوان ظرفیت صادراتی ایران در آستاراخان افزود: این بندر پنج خط راه‌آهن دارد و ظرفیت بسیار بزرگی برای کشورمان در حوزه غلبه بر تحریم‌ها محسوب می‌شود. همچنین یک سرای تجاری متعلق به اتاق بازرگانی ایران و گیلان در آستاراخان وجود دارد که ابتدا قرار بود اتاق‌های بازرگانی 14 استان ایران در این سرا دفتر داشته باشند که هنوز محقق نشده و این فرصت نباید از دست برود.
آکوچکیان با بیان اینکه دسترسی به دریای خزر تنها از آستاراخان امکان‌پذیر است، گفت: به دلیل فقدان برخی زیرساخت‌ها کالاهای صادراتی کشورمان به روسیه در مرز آذربایجان با توقف و تأخیر مواجه می‌شود که در صورت ایجاد زیرساخت حمل‌ونقل از طریق دریا این مشکل رفع می‌شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان با اشاره به صدور 12 هزار روادید تجاری برای کامیون‌های روسی در سال گذشته برای ورود به ایران و افزایش دوبرابری صادرات کشورمان به روسیه در دو سال گذشته خاطرنشان کرد: از طرف دیگر منطقه آزاد لوتوس در آستاراخان که به دستور پوتین ساخته شده ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تجار ایرانی به‌خصوص در حوزه سنگ و مصالح ساختمانی دارد. روسیه تا پیش از بحران اوکراین 200 میلیارد دلار از سایر کشورها واردات داشت که هم‌اکنون به صفر رسیده که این فرصت بسیار مغتنمی برای کشورمان از جمله استان اصفهان است.
در ادامه این نشست حاضران به طرح سوالاتی پیرامون موضوع نشست پرداختند. همچنین بر ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های توسعه صادرات در استان تأکید شد.
آلبوم تصاویر رونق سرمایه‌گذاری و گردشگری با اجرای توافق‌نامه‌ ایران و کشورهای عضو اوراسیا