تاریخ : پنجشنبه 9 تير 1401
کد 5384

در همایش هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی کارآمد عنوان شد:

فعالان اقتصادی نیازمند دسترسی به آمار و اطلاعات روز کشورهای هدف هستند

در همایش هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی کارآمد که با حضور رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای هدف، رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، بر اهمیت دسترسی سریع و آسان فعالان اقتصادی به آمار و اطلاعات روز اقتصادی کشورهای هدف تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان علیرضا سالاریان رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش معرفی پتانسیل‌های بی‌شمار استان به رایزنان و کارشناسان اقتصادی است، افزود: دو نوع فعالیت اقتصادی در خارج از کشور انجام می‌شود که بخشی از آن توسط وابستگان بازرگانی که از سمت وزارت صمت اعزام می‌شوند و بخشی توسط رایزنان بازرگانی انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان به منزله پل ارتباطی بین رایزنان اقتصادی و فعالان اقتصادی بوده و در این زمینه آماده ارایه هر گونه کمک به طرفین هستیم.
رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی استان  اصفهان در آینده بتوانند به صورت مستقیم با کارشناسان اقتصادی سفارتخانه ها تعامل داشته باشند.
علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش با تاکید بر اینکه تحول تکنولوژی در دنیا تاثیر زیادی در تغییر بحث تجارت و صادرات داشته است افزود: در گذشته نمایشگاه‌ها تنها محل بازاریابی محصول و شناسایی طرف تجاری به شمار می‌رفت ولی به دلیل تحولات تکنولوژی و تحولات پیش‌بینی شده برای سال‌های آینده، معادلات جهانی در حال تغییرات گسترده است.
وی افزود: آلمان به عنوان بزرگ‌ترین کشور نمایشگاهی دنیا در حال فراخوان تغییر کاربری قسمتی از سالن‌های نمایشگاهی است.  بنابراین در این شرایط ،به روز رسانی فعالیت‌های بخش خصوصی در بحث تجارت الکترونیک، شبکه‌‌های اجتماعی و ابزارهای تحولی تکنولوژی روز شرط ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌مندی از فرصت‌های جهانی است.
کرباسی زاده در ادامه بر ضرورت فراهم‌سازی ابزار‌های توسعه بازاریابی و معرفی محصولات ایرانی به رایزنان اقتصادی تاکید و تصریح کرد: از سوی دیگر فعالان اقتصادی نیازمند دسترسی به اطلاعات و آمار اقتصادی به روز و در دسترس از کشورهای هدف هستند و لازم است رایزنان بازرگانی به این مورد توجه داشته باشند.
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین استفاده از پتانسیل مشاوران و کارشناسان اقتصادی محلی در کنار رایزنان اقتصادی را در تجمیع اطلاعات لازم برای فعالان اقتصادی حایز اهمیت دانست.  
در ادامه محمدرضا مرشد زاده مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان گفت: این همایش در حالی برگزار می شود که دیپلماسی اقتصادی در حال مفهوم سازی و جریان سازی است.
وی یکی از ابزارهای مهم پیشبرد روابط خارجی را فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دیپلماسی اقتصادی مفهوم گسترده‌تری یافته که تنها محدود به سفارت‌خانه‌های ما در خارج کشور نیست و تمام نهادهای حاکمیتی در آن دخیل هستند.
وی تامین منافع ملی و افزایش رفاه اجتماعی را خروجی دیپلماسی اقتصادی دانست و تاکید کرد این مهم تنها با اعزام مامورین وزارت امورخارجه ممکن نیست و نیازمند استفاده از اهرم بخش خصوصی خصوصا پارلمان بخش خصوصی هستیم.
مرشد زاده ایجاد عقد اخوت با اتاق‌های بازرگانی را لازمه موفقیت عملکرد اقتصادی مامورین وزارت امور خارجه دانست.
مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان استفاده از ظرفیت‌هایی مانند عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بی‌ثباتی سیاست‌های آمریکا در منطقه را در شرایط کنونی ضروری دانست و خواستار همت جدی رایزنان اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شد.
 در ادامه این همایش رایزنان اقتصادی در قالب سه پنل کشورهای آسیایی، اروپا و آفریقا و اقیانوسیه ضمن معرفی خود و کشور هدف به سوالات و انتظارات فعالان اقتصادی پاسخ دادند.

 
آلبوم تصاویر فعالان اقتصادی نیازمند دسترسی به آمار و اطلاعات روز کشورهای هدف هستند