تاریخ : پنجشنبه 9 تير 1401
کد 5378

در همایش هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی کارآمد تاکید شد:

بخش خصوصی به عنوان بازیگردان اصلی مدیریت تحریم‌ها نیازمند حمایت حداکثری برای حضور در بازارجهانی است

همایش هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی کارآمد با حضور رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای هدف، رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان اقتصادی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش ضمن تبریک دهه تولید و تجارت به تلاشگران عرصه صنعت، تولید و تجارت از اقدامات اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امورخارجه به منظور کمک به تسهیل فعالیت صاحبان کسب و کار و ارتقاء شاخص کسب و کار تقدیر و تشکر نمود.
مسعود گلشیرازی تاکید کرد پتانسیل‌های زیادی به واسطه عدم وجود بازار برای واحدهای تولیدی از دست رفته که لازم است رایزنان اقتصادی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
وی خواستار حمایت حداکثری رایزنان بازرگانی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و شرکت‌های مدیریت صادرات به منظورتطبیق جریان فعالیت تجاری این واحدها با بازارهای هدف شد.  
دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اصفهان همچنین بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های پیمان‌های تجاری و سهام ایران در نهادهای مالی و تجاری بین‌المللی تاکید کرد.  
گلشیرازی در ادامه تاکید کرد تجربه نشان داده است با یک برنامه‌ریزی درست و استفاده از ارتباطات بنیادین در کشورهای هدف و فراهم‌سازی ساز و کار بهره‌گیری از پتانسیل مشاورین و کارشناسان زبده ایرانی مقیم خارج از کشور، می‌توان شاهد اعتلای اقتصاد ملی بود.
وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه طی چندسال گذشته برای فعالان اقتصادی تبدیل به فرصت شد، افزود: در زمان تغییر سیاست‌های بالادستی کشور به سیاست‌های حمایتی از تولید داخل به دلیل محدود شدن منابع ارزی، شاهد جنبش و تحرک ویژه در بسیاری از صنایع از جمله صنعت نساجی بودیم و در حقیقت بخش خصوصی بازیگردان اصلی مدیریت تحریم‌ها بود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود بر نقش آفرینی محوری بخش خصوصی در حوزه دیپلماسی خارجی و تعامل وزارت خارجه با فعالان اقتصادی تاکید کرد.
 رییس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه نیز آموزش، اطلاع رسانی و همکاری های توسعه ای را از فعالیت‌های این اداره معرفی و تصریح کرد: فعالیت هر سه بخش در این اداره معطوف به کمک به فعالان اقتصادی شده است.  
محمدجواد همت پناه افزود: یک پایگاه اینترنتی به منظور اطلاع‌رسانی در مورد کارشناسان و رایزنان اقتصادی در نمایندگی‌ها و کشورهای هدف به فعالان عرصه اقتصادی ایجاد شده است.  
وی گفت: تمامی کارشناسان اقتصادی موظف به پاسخ به پیام‌های فعالان اقتصادی طی حداکثر دو هفته می باشند و در غیراینصورت موارد از طرف ما پیگیری خواهد شد.
رییس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه ضمن اشاره به شعار امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: امسال کمک‌های توسعه‌ای را به سمت حمایت از صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان سوق داده‌ایم و در زمینه آموزش نیز برنامه‌های مدونی در راستای هدفمند اعزام شدن رایزنان برای کمک به توسعه صادرات، رفع نیازهای کشور، ارایه خدمت به تولیدکنندگان و صدور خدمات فنی- مهندسی در حال اجرا می‌باشد.
همت پناه تصریح کرد: این برنامه‌های آموزشی به‌صورت تئوری و کارگاه عملی آموزشی با کمک وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دخیل در بخش اقتصادی برگزار شد، همچنین بازدیدهایی از عسلویه، استان‌های مرکزی، قزوین و شرکت‌های دارای توان صادراتی در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و اقتصادی ، انجام گرفت.
وی از اعلام آمادگی کامل وزارت خارجه برای همکاری با فعالان عرصه اقتصادی کشور خبر داد و  گفت: قدردان تلاش‌ها و خدمات فعالان عرصه تولید در شرایط کنونی کشور هستیم.

 
آلبوم تصاویر همایش هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی کارآمد 2