تاریخ : شنبه 4 تير 1401
کد 5353

در نشست معاون امور گمرکی گمرک ایران در اتاق بازرگانی اصفهان مصوب شد؛

ایجاد میز ارزش‌گذاری کالا در گمرک اصفهان و میز اتاق بازرگانی اصفهان در گمرک ایران

نشست طرح و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه گمرک با حضور معاون امور گمرکی و مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی 6 مصوبه استانی در حوزه گمرک داشتیم که امیدوارم به تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی استان در حوزه گمرک کمک کند.
مسعود گلشیرازی افزود: در استان اصفهان مناطق و قطب‌های صنعتی فراوانی در شهرستان‌هایی مانند گلپایگان و خوانسار وجود دارد که از مرکز استان فاصله بسیاری دارند؛ بنابراین ایجاد گمرک در این مناطق می‌تواند مانند گمرک کاشان بسیار راهگشا باشد.
وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد میز اصفهان در گمرک ایران گفت: ایجاد میز اتاق بازرگانی اصفهان در دستگاه‌های اجرایی از تجربه‌های موفق اتاق‌های کشور برای پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مربوطه بوده است که ایجاد مشابه آن در حوزه گمرکی هم می‌تواند برای فعالان اقتصادی استان بسیار راهگشا باشد.
در ادامه این نشست نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی اصفهان و همچنین نمایندگان شرکت‌های تولیدی استان به بیان مشکلات خود در حوزه گمرک پرداختند که مشکلات محموله‌های برگشتی در حوزه صادرات فرش دستباف، موانع صادرات طلا و محدودیت‌های سامانه جامع تجارت، مشکلات ارزی صادرکنندگان، حذف مسیرهای سبز صادراتی، لزوم انتشار آمار دقیق و کارشناسی‌شده درباره حجم واردات و صادرات هر استان‌، تعیین تکلیف عوارض صادرات محصولات لبنی، لزوم ارزیابی مجدد و ارتقای گمرک اختصاصی فولاد مبارکه، لزوم آموزش صادرکنندگان و ترخیص‌کنندگان با وجود تغییرات مداوم در سامانه‌ها و رویه‌ها، زمان‌بر بودن مکاتبات اداری با گمرک از طریق اتوماسیون، مشکلات مربوط به قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وجود نگاه بدبینانه به صاحب کالا، ترانزیت بیشتر کالاهای تولیدی استان اصفهان از گمرکات سایر استان‌ها، اختلال در سامانه گمرک که موجب توقف کالاها و افزایش هزینه انبارداری می‌شود، مشکلات سامانه EPL، مشکلات رفع کسر تخلیه‌ها، برخورد متفاوت گمرکات استان‌های مختلف با یک کالا، کم بودن اختیارات گمرک اصفهان، دست‌وپاگیر بودن برخی قوانین و دستورالعمل‌ها و ناهماهنگی میان دستگاه‌های دولتی که موجب بروز مشکل برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌شود از جمله مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه گمرک عنوان شد.
در ادامه این نشست فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران موضوع کسر تخلیه‌ را مشکل مبتلابه در کل کشور دانست و از فعالان اقتصادی استان درخواست کرد مشکلات خود در این حوزه را به‌صورت موردی با گمرک ایران در میان بگذارند تا برای رفع آنها اقدام شود.
وی با بیان اینکه ارزش‌ کالاهای موجود در سامانه یکی از چالش‌های اصلی گمرک است، افزود: در حال پالایش این ارزش‌ها هستیم و رفع این مشکل به همراه موضوع کسر تخلیه‌ جزو برنامه‌های اصلی ما است که امیدوارم ظرف چند ماه آینده رفع شود.
معاون امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: مسیرهای سبز، زرد و قرمز صادراتی ضوابطی دارد، اما اگر بر اساس تعداد اظهارنامه‌های واحد‌های تولیدی، تعداد مسیرهای قرمز زیاد است باید این موضوع را به گمرکات استان منعکس کنید.
وی همچنین توضیحاتی در خصوص اختلال در سامانه گمرک، واردات کشنده‌های مستعمل و واردات کالاهای اساسی ارائه کرد.
علی‌اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران نیز با ارائه توضیحاتی درباره علت بروز مشکل برای محموله‌های برگشتی فرش دستباف گفت: تغییر قوانین در حوزه گمرک بیش از فعالان اقتصادی، برای گمرک مشکل ساز است باید تا جایی که امکان دارد از صدور بخشنامه‌های موردی خودداری کنیم.
وی افزود: گمرک استان اصفهان از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و زبده‌ای بهره می‌برد که اتاق بازرگانی بعنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند از این ظرفیت برای آموزش اعضای خود استفاده کند و همچنین آمادگی داریم از ظرفیت گمرک ایران نیز برای ارائه آموزش‌های لازم به فعالان اقتصادی استان اصفهان استفاده نماییم.
شامانی با بیان اینکه عدم اقدام به‌موقع سازمان ملی استاندارد موجب بروز مشکل در حوزه گمرک برای شرکت‌های نفتی شده است، تصریح کرد: بیشتر این مشکلات ناشی از تأخیر دستگاه‌ها است و اگر هر دستگاهی در مهلت مقرر به وظایف خود عمل نکند چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به الزام ترخیص‌کاران و اظهارکنندگان به ارائه آمار صحیح در سامانه برای احصای آمار صادرات با مبدأ تولید استان گفت: احصای آمار دقیق درباره حجم واردات و صادرات هر استان‌ به این برمی‌گردد که ترخیص‌کاران و اظهارکنندگان مبدأ تولید را بر اساس واقعیت در سامانه وارد کنند.
در ادامه این نشست تعدادی از راهکارهای پیشنهادی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در حوزه گمرک برای طرح در شورای گفت‌وگوی ملی مطرح شد و پیشنهاداتی مانند ایجاد میز ارزش‌گذاری کالا در گمرک اصفهان، ایجاد میز اتاق بازرگانی اصفهان در گمرک ایران و صادرات فرش دستباف و صنایع‌دستی از طریق پست، مورد موافقت معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

 
آلبوم تصاویر نشست معاون امور گمرکی گمرک ایران در اتاق بازرگانی اصفهان