تاریخ : شنبه 21 خرداد 1401
کد 5299

در جلسه میز کشوری توسعه صادرات طلا عنوان شد

آیین نامه 29 ماده‌ای تعزیرات و سامانه جامع تجارت نیازمند بازنگری و اصلاح است

در نخستین جلسه میز کشوری توسعه صادرات طلا در سال 1401ایجاد بانک طلا، رفع مشکلات مربوط به خروج موقت برای نمونه صادرات و برگشت مرجوعی صادرات، ایجاد شهرک تخصصی طلا و جواهر و تشکیل کارگروه تخصصی به منظور بررسی راهکارهای اجرایی آیین‌نامه 29 ماده ای تعزیرات و سامانه جامع تجارت از مطالبات فعالان صنعت طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی کشور عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان نخستین جلسه میز کشوری توسعه صادرات طلا در سال 1401 با حضور فعالان این صنعت و روسای دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
قرارداد واگذاری زمین شهرک طلا منعقد شده است
در این جلسه امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات بیشتر میز طلا گفت: با توجه به آمار نگران کننده تولید و صادرات طلا در سال‌های اخیر، برای پیگیری جدی مشکلات این صنعت نیازمند برگزاری جلسات فشرده‌تر و متمرکزتر هستیم.  
وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در ایجاد این وضعیت، مسایل و مشکلات داخلی را نیز در کاهش چشمگیر آمار تولید و صادرات طلای استان حایز اهمیت دانست و بر ضرورت رفع این مسایل تاکید کرد.
کمیلی افزود: موضوع الزام ثبت کلیه معاملات در سامانه جامع تجارت برای همه گروه‌های کالایی از جمله طلا و جواهر نگرانی‌های به حقی را به وجود آورده است که موضوع در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و مصوبات خوبی گرفته شد که می‌تواند راهگشا باشد.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قطعی در این حوزه هنوز ابلاغ نشده و تنها طرح موضوع گردیده است، تصریح کرد: از طریق برگزاری جلسات کارشناسی با متخصصان این صنعت، می‌توان موارد را اصلاح نمود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان در پایان سخنان خود از انعقاد قرارداد واگذاری زمین شهرک طلا در مجاورت شهرک صنعتی جی خبر داد و افزود: استعلامات لازم برای ایجاد این شهرک نیز در حال اخذ بوده و گام نخست احداث شهرک طلا از لحاظ عملیاتی و اجرایی برداشته شده است.
کارگروه تخصصی مشکلات مربوط به موضوع آیین‌نامه 29 ماده ای تعزیرات و سامانه جامع تجارت را بررسی کند
در ادامه محسن طلامینایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صدرکنندگان طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان آیین نامه 29 ماده‌ای تعزیرات و سامانه جامع تجارت را موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کلیه رده‌های صنفی طلا و جواهر از جمله موجب بروز مشکلات امنیتی برای این صنف دانست و گفت: متاسفانه به دلیل فراهم نبودن بستر لازم برای اجرای این آیین‌نامه، فعالان صنعت طلا و جواهر قادر به اجرای آن نیستند.
وی خواستار تشکیل کارگروه تخصصی در این موضوع به منظور بررسی راهکارهای اجرایی آیین نامه و اصلاح آن شد.
طلامینایی همچنین ضمن تاکید بر تاثیر ایجاد بانک طلا در حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلای استان خواستار پیگیری موضوع از بانک مرکزی شد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی استان رفع مشکلات مربوط به خروج موقت برای نمونه صادرات و برگشت مرجوعی صادرات از طریق تدوین دستورالعملی در این حوزه از سوی بانک مرکزی با هماهنگی انجمن و کارشناسان گمرک و ایجاد شهرک تخصصی طلا و جواهر در استان اصفهان را در کاهش مشکلات فعالان این صنف حایز اهمیت دانست.
ایجاد بانک طلا ظرفیتی برای استفاده از ذخایر طلای بانک مرکزی و خانوارها
بهنام ابراهیمی دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه پارلمان بخش خصوصی اصفهان در دوره نهم با  تشکیل میز بانک مرکزی ، اقدام به احصاء و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه‌های ارزی و بازرگانی خارجی نموده است تصریح کرد: برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با حضور دبیر کمیته اقدام ارزی کشور و تشکل‌های صادراتی استان به همراه اجرای چندین برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری و رویدادهای مختلف، سبب شد بخش قابل توجهی از مشکلات صادرکنندگان کشور با صدور دستور‌العمل بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 1397 تا 1400 در سال گذشته و سایر مصوبات بعدی  کمیته ماده 2 و کمیته اقدام ارزی رفع شود.
وی پیگیری و رفع مشکل ورود موقت طلا را یکی از دستاوردهای ویژه همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و اداره کل صمت استان برای صادرکنندگان طلا و جواهر  استان و کشور دانست.  
دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل بانک طلا برای ایجاد ظرفیت استفاده از ذخایر طلای بانک مرکزی و خانوارها و همچنین پرهیز از نقل و انتقال طلا بین شهرها و مراکز مختلف را یکی از راهکارهای موثر در توسعه اشتغال و ارزآوری  این صنف دانست.
ابراهیمی در ادامه  خواستار تسهیل در مقررات و آیین نامه‌های مربوط به  ورود و خروج  موقت سقف مشخص و محدودی از طلا برای حضور فعالان معتبر و شناسنامه دار این صنف در نمایشگاه‌ها و مذاکرات تجاری خارجی با تایید تشکل مربوطه شد.
نقش قوانین و ضوابط دست و پاگیر در خروج سرمایه از کشور
همچنین  حجت شفایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب میز کشوری طلا در زمان واگذاری به اصفهان  وضع قوانین، ضوابط و آیین نامه‌های مشکل ساز برای فعالان بخش خصوصی را موجب خروج سرمایه از صنعت طلا و حتی خروج سرمایه از کشور دانست و افزود: اجرای برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها نیازمند فرهنگسازی و ایجاد بستر لازم است.
وی حفظ امنیت فعالان اقتصادی را بسیار مهم دانست و تاکید کرد نباید قوانین و ضوابطی وضع شود که امنیت صاحبان کسب و کار را به خطر بیندازد.
برداشت مسئولین دولتی از نوع فعالیت عاملان توزیع طلا اشتباه است
در ادامه محمد کشتی آرای رئیس سابق اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز گفت: زمانی که شناسه ای برای ثبت سکه در بانک مرکزی وجود ندارد چگونه می‌توان سکه را در سامانه جامع تجارت ثبت نمود.
وی برداشت غلط مسئولین دولتی از نوع فعالیت عاملان توزیع طلا را موجب بروز مشکلاتی برای این افراد دانست و افزود: اجرای آیین نامه مذکور مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد می کند و کالای آنها را مشمول مقررات کالای قاچاق خواهد کرد.
کشتی آرای مصوبات جلسه میز کشوری طلا را در تهران قابل پیگیری دانست.
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حامی فعالان اقتصادی است
کمال رضایت دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز  نیز در این جلسه با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حامی فعالان اقتصادی است، تشکیل کارگروه و جلسات کارشناسی پیش از تصویب ضوابط و آیین نامه‌ها از سوی بخش خصوصی را در احصاء مشکلات احتمالی ناشی از اجرای این ضوابط و دستورالعمل‌ها و انتقال آن به ستاد و پیگیری از تهران مهم دانست.
 وی خواستار تعامل و همکاری نزدیک‌تر اصناف مختلف با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از بروز چنین مواردی شد.
در ادامه این جلسه فعالان صنعت طلا، نقره و جواهر خواستار در نظرگرفتن امتیازاتی برای صادرکنندگان معتبر، وضع قوانین مطابق با وضعیت تحریمی کشور برای حمایت از تولید و صادرکنندگان و جلوگیری از تولید مصنوعات غیراستاندارد از طریق الزام به تولید مصنوعات از شمش طلا شدند. همچنین از خالق اثر اشک زاینده رود با اهداء لوحی تقدیر شد.

 
آلبوم تصاویر جلسه میز کشوری توسعه صادرات طلا