تاریخ : دوشنبه 9 خرداد 1401
کد 5256

در نشست کارشناسی میز استانی طلا در اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد؛

چالش جدید صنف طلا با عدم شفافیت اجرای آیین‌نامه تعزیرات و طرح ثبت معاملات و موجودی طلا در سامانه جامع تجارت

چالش‌های اجرای آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی و طرح ثبت معاملات و موجودی طلا درسامانه جامع تجارت برای صنف طلا و جواهر در نشست کارشناسی میز استانی طلا در اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در نشست میز استانی طلا که در اتاق بازرگانی اصفهان، برگزار شد در خصوص حضور در نمایشگاه بین‌المللی طلا و جواهر استان و برگزاری میز طلای کشوری در آن مقطع زمانی و مشکلات صنف طلا و جواهر و همچنین چالش‌های اجرای آیین‌نامه‌ سازمان تعزیرات حکومتی در حوزه توزیع کالا و مشکلات مالیاتی و پیگیری مصوبات شورای گفت‌وگو بحث و تبادل‌نظر شد.
علی‌ محمد آقاجان، مدیر واحد خدمات به اعضا، تشکل‌ها و امور دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار داشت:  هدف از اجرای طرح ثبت معاملات و موجودی طلا در سامانه جامع تجارت، شفافیت معاملات و مبارزه با پولشویی  است اما راه‌های دیگری برای جلوگیری از پولشویی از قبیل کنترل دقیق‌تر تراکنش‌های بانکی وجود دارد .
وی با اشاره به اینکه نقل و انتقال طلا، سرمایه در گردش این صنف را تأمین می‌کند که با اجرای طرح اخیر با موانعی روبه‌رو خواهد شد، گفت: پیشنهاد می‌شود تلطیف فرآیند اجرای برخی مواد آیین‌نامه‌ ابلاغی سازمان تعزیرات حکومتی و تأخیر در اجرای برخی از مواد و بندها در نشست میز کشوری طلا در اصفهان پیگیری شود. همچنین می‌توان با منعطف کردن این آیین‌نامه در مرحله اجرا آسیب‌های احتمالی را کاهش داد.
آقاجان ادامه داد: هر صنف ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما این جزئیات و ویژگی‌های خاص فعالیت صنف طلا در قانون اخیر در نظر گرفته نشده است. همچنین به نظر می‌رسد در اجرای طرح سامانه جامع تجارت، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی هر استان باید یکی از ارکان نظارتی و صدور حکم در نظر گرفته شود تا نظرات و احکام صادره کارشناسی باشد.
محسن طلایی مینائی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌ریزی برای میزبانی از میز کشوری طلا در اتاق بازرگانی اصفهان در روز افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان در 18 خردادماه، به چالش‌های اجرای آیین‌نامه‌ 29 ماده‌ای سازمان تعزیرات حکومتی و طرح  ثبت معاملات و موجودی طلا درسامانه جامع تجارت برای صنف طلا اشاره و عنوان کرد این آیین‌نامه هنوز به‌طور کامل شفاف نشده و می‌تواند مشکلاتی شبیه به قانون مالیات بر ارزش افزوده برای این صنف ایجاد کند.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص طلا و جواهر نمی‌توان طرح ثبت کالا در سامانه جامع تجارت را مانند دیگر صنوف به صنف طلا نیز تعمیم داد.
طلایی مینائی افزود: مانند تجربه‌ای که در کشور ترکیه انجام شده، تأسیس بانک طلا را در گذشته در میز کشوری طلا مصوب کردیم و راهکارهای اجرای آن را نیز اخیراً به استاندار اصفهان ارائه داده‌ایم که این امر هنوز محقق نشده است، در صورتی که تأسیس این بانک می‌تواند بسیاری از چالش‌های این حوزه را رفع کند. امیدوارم بتوانیم در نشست آینده میز طلا در اصفهان این موضوع را پیگیری کنیم.
محمدرضا خسروی، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان نیز تأکید کرد درباره اجرای طرح ثبت معاملات و موجودی طلا در سامانه جامع تجارت و کار کارشناسی انجام نشده در صورتی که باید برای تدوین این قانون نشست‌های کارشناسی با حضور نماینده صنف طلا و جواهر برگزار می‌گردید.
وی با اشاره به انتقاد از زیر سوال رفتن تفاهم‌نامه‌های پیشین درباره بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده و بدهکار شدن فعالان صنف طلا افزود: این موضوع موجب می‌شود فعالیت این صنف ضررده شده و به تعطیلی کشیده شود؛ همان‌طور که بسیاری از 1800 واحد فعال طلا و جواهر در اصفهان در سال‌های اخیر جواز خود را تمدید نکرده‌اند و این تعداد هم‌اکنون به 400 واحد کاهش یافته است که با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.
خسروی گفت: اصفهان قطب تولید طلا در کشور بود اما به دلیل اجرای قوانین اشتباه مانند مالیات بر ارزش افزوده و اینکه قانون در اصفهان 120 درصدی اجرا می‌شود، این صنعت در اصفهان رو به افول و نابودی رفت و فعالان این شهر با سرمایه‌های خود به ترکیه، تهران و مشهد مهاجرت کردند.
همچنین زمان‌بر بودن ثبت کالا در سامانه جامع تجارت با توجه به تنوع تولیدات طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی و لزوم به‌کارگیری نیروهای جدید به‌عنوان دیگر چالش‌های اجرای این طرح مطرح شد که می‌توان با وارد کردن وزن کلی به‌جای تعداد و وزن جزئی این چالش را برطرف کرد.
از طرف دیگر تأکید شد هرگونه تصمیم‌گیری درباره حوزه طلا و جواهر پس از مشورت با انجمن‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه این صنف صورت گیرد تا از اشتباهات و ضررهای احتمالی در آینده جلوگیری شود.
ادامه این نشست به بحث و تبادل نظر درباره برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان اختصاص داشت و حسین سیدمعلمی مجری این نمایشگاه توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

 
آلبوم تصاویر نشست کارشناسی میز استانی طلا