تاریخ : جمعه 4 دي 1394
کد 520

راه اندازی دفتر امور پیگیری طرح رتبه بندی در اتاق اصفهان

راه اندازی دفتر امور پیگیری طرح رتبه بندی در اتاق اصفهان

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران بمنظور اجرای وظایف ذاتی اتاق و اجرای تکالیف قانونی مقرر در تبصره 2 بند 3 ماده 10 آیین­نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 14/01/1373 هیأت وزیران با اصلاحات بعدی و تبصره ذیل ماده 5 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات مصوب 01/05/1391 مجلس شورای اسلامی و بند ج ماده 9 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 29/02/1387 مجلس شورای اسلامی و 07/08/1390 مجمع تشخیص مصلحت نظام، از فروردین ماه 1390 نسبت به رتبه بندی فعالان اقتصادی اقدام می نماید . این رتبه بندی به منظور پاسخ گویی به نیازهای تمامی ذینفعان بدنه اقتصادی کشور با توجه به حوزه فعالیتی متقاضی و با هدف ایجاد تمایز بین فعالان اقتصادی و تسهیل روابط تجاری و بهبود مستمر محیط کسب و کار از طریق یکی از مدل های رتبه بندی طراحی شده توسط مرکز ملی رتبه بندی صورت می پذیرد. به صورت کلی هسته اصلی تمام رتبه بندی ها شامل جمع آوری داده های مالی، مدیریتی، قانونی و حقوقی مربوط به سه سال اخیر از متقاضیان بوده و هم اکنون بالغ بر 1000 بنگاه اقتصادی شامل شرکت های تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری، حوزه فناوری اطلاعات و دانش بنیان رتبه بندی شده و گواهی نامه خود را دریافت نموده اند.

در این راستا مرکز ملی رتبه بندی اتاق بازرگانی ایران تمام تلاش خود را برای عدم ورود به تفحص در اطلاعات بنگاه ها بکار می برد و سعی دارد به صورت موازی با استفاده از اطلاعات ارایه شده توسط متقاضیان که توسط شخص سوم تایید شده است و تحلیل آن ها و انجام بررسی های دقیق و کارشناسانه از اطلاعات به دست آمده، نقش ملی و حاکمیتی خود را به نحو احسن ایفا نموده و در سطح ملی تعامل سازمان ها و شرکت ها را بهبود ببخشد. نتیجه کلی این رتبه بندی بعد از یک دوره 5 ساله، شفافیت و بهبود هر چه بیشتر در فضای کسب و کار می باشد.

با این نگاه و با هدف توسعه مشارکت و لزوم پیگیری امور رتبه بندی در اتاق های سراسر کشور و کاهش زمان فرایند رتبه بندی، تسهیل فرایند جمع آوری مستندات، کاهش مراجعات، پیگیری های حضوری و تلفنی نمایندگان متقاضیان از کارشناسان رتبه بندی مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران، تسهیل و تسریع در  راه اندازی دفاتر استانی درصدر اولویت برنامه های این مرکز در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی در سال 94 قرار گرفت.

در گام نخست، به منظور عملیاتی نمودن این برنامه، اتاق اصفهان به عنوان نخستین اتاق جهت راه اندازی دفتر پیگیری امور رتبه بندی انتخاب گردید و با استقبال هیات رییسه و دبیرمحترم اتاق اصفهان، این دفتر جهت ارایه خدمات رتبه بندی به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی اصفهان از آذرماه کار خود را آغاز نموده است.