تاریخ : چهارشنبه 20 آذر 1392
کد 50

در دومین نشست مشترک روسای اتاق های بازرگانی منطقه چهار کشور؛ راهکارهای توسعه گردگشری فلات مرکزی ایران مورد بررسی قرار گرفت

در دومین نشست مشترک روسای اتاق های بازرگانی منطقه چهار کشور؛ راهکارهای توسعه گردگشری فلات مرکزی ایران مورد بررسی قرار گرفت

دومین نشست روسای اتاق های بازرگانی منطقه چهار با حضور روسای اتاق های بازرگانی اصفهان، شیراز، یزد، شهرکرد، یاسوج و کاشان با موضوع توسعه و تقویت صنعت گردشگری فلات مرکزی ایران در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.
دومین نشست روسای اتاق های بازرگانی منطقه چهار با حضور روسای اتاق های بازرگانی اصفهان، شیراز، یزد، شهرکرد، یاسوج و کاشان با موضوع توسعه و تقویت صنعت گردشگری فلات مرکزی ایران در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.

همکاری و همدلی بین اتاق های منطقه ای عامل  حل مسایل فعالان اقتصادی

«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در ابتدای این نشست گفت:استان اصفهان به همراه استان های یزد ،چهارمحال و بختیاری ،کهکیلویه و بویر احمد و فارس منطقه چهار کشور را تشکیل می دهند .

وی ایجاد همکاری متقابل بین این اتاق های بازرگانی منطقه را گامی موثر در رفع مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی برشمرد و گفت:ارایه دیدگاه  واحد نسبت به موضوعات اقتصادی از سوی اعضای این منطقه به اتاق ایران می تواند در تصمیم سازی  ملی موثر باشد.

وی مهمترین مشترکات این پنج استان را حضور در  فلات مرکزی ایران و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت بین المللی و مرکز کشور دانست و گفت:یکی از موضوعات مشترک که در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد صنعت گردشگری است .کسائیان اظهار داشت:همکاری و هماهنگی بین اتاقهای منطقه چهار می تواند زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را برای استان های مذکور فراهم سازد.

وی صنعت گردشگری را شامل بخش های سلامت،طبیعی، زیارتی، سیاحتی ، ورزشی ،فرهنگی و تاریخی تقسیم بندی کرد و گفت:استان های عضو منطقه چهار دارای ظرفیت ها و توانمندی های گسترده در این زمینه ها می باشند که با کارشناسی فنی می توان از آن استفاده کرد .

وی خواستار تعیین متولی گردشگری در هر استان شد و گفت:صنعت گردشگری باید به کمک همه بخش ها اهم از دولتی وخصوصی تقویت شود و پس از مشخص شدن وظایف هر یک، از تداخل وظایف هر بخش نیز جلوگیری شود.

رییس اتاق اصفهان تدوین آیین نامه ای برای تعیین وظیفه هر بخش استان ها شد و گفت:اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می تواند در تدوین این آیین نامه نقش موثری داشته باشد.

نقش اتاقها بسیجاندن ظرفیت ها هر استان برای توسعه گردشگری است

«مسعود گلشیرازی»رییس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان در این نشست ضمن استقبال از برگزاری نشست روسای  اتاق های بازرگانی منطقه چهار کشور گفت:در شرایطی که پنج میلیون بیکار در کشور وجود دارد وظیفه همه بخش ها کاهش این نرخ بیکاری است و گردشگری می تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد .

وی خواستار بسیجاندن تمام ظرفیت های هر استان برای توسعه و تقویت گردشگری  شد و گفت: اتاق های بازرگانی با تشکیل میز گردشگری می توانند فعالان این بخش را به عضویت افتخاری خود درآورند تا با ایجاد هم افزایی شاهد توسعه و تقویت گردشگری در هر استان باشیم.

عضو هیات ریسه اتاق اصفهان تشکیل کمیسیون نام و نشان تجاری  و گردشگری و همچنین انجمن قطارهای پرسرعت را از اقدامات استان اصفهان در تقویت زیرساخت ها و تقویت گردشگری استان برشمرد.

وی از اتاق های منطقه چهار کشور خواست که با نگاهی جمع گرا نیازها  و مشکلات خود را دسته بندی و در قالب یک حرکت منسجم و هماهنگ به حل کردن مسایل بپردازند.

اتاق های تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند

«فریدون  فرقانی»رییس اتاق شیراز در این نشست گفت:پنج استان منطقه با داشتن 21 درصد جمعیت کشور می توانند نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی به اعتمادسازی پارلمان بخش خصوصی در استان ها  اشاره کردو  گفت:تشکیل کمیسیون های گردشگری در استان ها و برگزاری نشست های مشترک بین این کمیسیون ها و اتاق ها می تواند فضای  جدیدی در بخش گردشگری ایجاد کند.

رییس اتاق شیراز  آشنا شدن با فعالیت های صورت گرفته در موضوع گردشگری استان های منطقه چهار و انتقال تجربه بین  منطقه ای را گامی ارزشمند و موثر دانست و گفت:جمع بندی کمیسیون های گردشگری پنج استان می تواند در قالب پیشنهادات ملی به مسوولین تصمیم ساز منتقل شود.

فرقانی خواستار فرهنگ سازی بر روی اعضا و طیف میدانی مخاطبان اتاق در موضوع گردشگری شد و گفت: حضور تشکل های گردشگری مانند اتحادیه آژانس داران،هتل داران،راهنمایان تورها در اتاق ها می تواند هم افزایی بین بخش ها فعال  این صنعت ایجاد کند .

رییس اتاق شیراز خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالان گردشگری و فرصت های این صنعت در هر اتاق استان ها شد و گفت:یکی از موضوعات مهم در این راستا توجه به میراث فرهنگی و حفظ آن است که متاسفانه برخی از این آثارها در حال تخریب است.   

اتاق ها و استانداری های منطقه چهار با یکدیگر باید روابط تنگاتنگی داشته باشند

«جبار کیانی پور»رییس اتاق یاسوج در این نشست از چهار فصل بودن استان های عضو منطقه چهار در  تمامی فصول سال خبر داد و گفت:منطقه چهار از سردترین تا گرمترین مناطق کشور را در خود جای داده است و این از ویژگی بارز این منطقه در جذب گردشگران داخلی و خارجی است .

کیانی پور خواستار بسط دادن دیدگاههای اتاق های عضو منطقه چهار به  حوزه سیاست گذاری کشور شد و گفت:ارتباط با مراکز تصمیم ساز و ارایه نظرات کارشناسی می تواند به بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی  کمک کند.

وی خواستار برگزاری همایش بین اتاق های بازرگانی و استانداری ها منطقه چهار با هدف تقوت ارتباطات بین استانی شد وگفت:مشخص شدن توانمندی ها و پتانسیل ها و ارایه فرصت های اقتصادی اعضای این منطقه به دبیرخانه می تواند نقش مهمی در هم افزایی پنج استان  داشته باشد.

وی به ظرفیت دو استان  چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد در جذب توریست طبیعت و همچنین توانمندی اصفهان ، فارس و یزد  در جذب گردشگر فرهنگی  اشاره گرد و گفت:با توسعه صنعت گردشگری در بین این استان ها می تواند شاهد افزایش درآمد مردم باشیم.

برگزاری نشست های تخصصی گردشگری با حضور استان های منطقه چهار کشور

«محمدرضا قمی»رییس اتاق یزد در این نشست خواستار تعامل اتاق های بازرگانی با سازمان میراث فرهنگی ،معاونت برنامه ریزی استانداری و سازمان های مسوول شد و گفت:جمع بندی جلسات در دبیرخانه منطقه جمع آوری و راهکارهای اجرایی ارایه شود.

وی از برگزاری همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی در بهره وری در بهمن ماه آینده خبر داد و گفت:بخش گردشگری نیز می تواند یکی از موضوعات این دو همایش باشد تا با بررسی فرصت ها و تهدیدها این بخش راهکارهای اجرایی و عملیاتی مشخص شود.

توسعه زیرساخت های گردشگری لازمه تقویت گردشگری است

«سیدمحمدرضا سیدنبوی»ریس اتاق شهرکرد در این نشست با توضیح در رابطه با مشکلات آب زاینده رود گفت:مشکلات آبی بین استان های چهار محال بختیاری ،اصفهان و خوزستان با تعامل و درایت قابل حل است.

 وی از نبود زیرساخت های گردشگری در استان چهار محال و بختیاری خبر داد و گفت:در فصل بهار و تابستان بخشی از مردم خوزستان برای فرار از گرما به این استان سفر می کنند ولی امکانات گردشگری برای انان به اندازه وجود ندارد.

وی تنگ نظری مسوولین را یکی از مشکلات بخش گردشگری عنوان کرد و گفت:با وجودی که سرمایه گذاران خواستار  فعالیت در بخش گردشگری می باشند ولی متاسفانه مجوزها به سختی صادر می شود.

فرصت های سرمایه گذاری در گردشگری اطلاع رسانی شود

«رضا فرزانه»رییس اتاق کاشان در این نشست گفت:توسعه گردشگری برای استان ها نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی دارد  و سرمایه گذاری در گردشگری استان ها باید در اولویت قرار گیرد .

  وی خواستار شناسایی گلوگاه ها و فرصت های گردشگری شد و گفت:مشارکت در کمیسیون های اتاق های بازرگانی  می تواند موضوعات را به صورت زنجیر وار دنبال کند. فرزانه خواستار معرفی   زمینه های  گردشگری در هر استان شد.

گردشگری محور توسعه پایدار است

«رشیدی» مشاور کمیسیون گردشگریاصفهان در این نشست گفت: گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا و اشتغال زا در راستای کاهش فقر و توزیع متوازن درآمدها و زیرساختها نقش خود را به خوبی مطرح کرده و امروزه با توجه به معرفی آن به عنوان ابزار دیپلماسی فرهنگی نیز شرایط قابل توجهی را برای کسب رقابت با صنایع دیگر از جمله نفت و خودروسازی هموار کرده است.

وی افزود: امروزه نقش گردشگری به عنوان صادرات نامرئی، صنعت سبز، حافظ محیط زیست، حامی فقرا و جامعه محلی برای همگان آشکار شده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات آماری سال 1390کشور، استان های مذکور  در حدود 16 درصد کل جمعیت کشور و درحدود 21 درصد از کل مساحت ایران را شامل می‌شود.

 رشیدی یاداور شد:از تعداد حدود 3050 اقامتگاه رسمی کشور 524 اقامتگاه شامل (هتل، هتل آپارتمان و میهمانپذیر) حدود 18 درصد و از تعداد حدود 2000 دفتر خدمات گردشگری تعداد 363 دفترخدمات مسافرتی یعنی بالغ بر 19 درصد در 5 استان همجوار در قلب ایران واقع شده اند و این آمار بیانگر اهمیت این منطقه در توسعه گردشگری کشور است.تمام ح ق 110