تاریخ : يکشنبه 22 آذر 1394
کد 499

نایب رییس اتاق اصفهان در همایش پژوهش، صنعت و دانشگاه: استادان دانشگاه به جای نگاشتن مقالات ISI ،مسایل کنونی واحدهای صنعتی را مورد پژوهش و تحقیق قرار دهند/با افزایش تعداد مقالات ISI دانشگاهها ،مسایل صنعت حل نمی شود

نایب رییس اتاق اصفهان گفت:با افزایش تعداد مقالات ISI استادان دانشگاه و دانشجویان مشکلات صنعت حل نمی شود بلکه پژوهش و تحقیق دانشگاه به صورت میدانی در بین واحدهای صنعتی انجام شود تا نتیجه روشنی برای صنعت و اقتصاد استان داشته باشد.
نایب رییس اتاق اصفهان گفت:با افزایش تعداد مقالات ISI استادان دانشگاه و دانشجویان مشکلات صنعت حل نمی شود بلکه پژوهش و تحقیق دانشگاه به صورت میدانی در بین واحدهای صنعتی انجام شود تا نتیجه روشنی برای صنعت و اقتصاد استان داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،«مصطفی رناسی» در همایش پژوهش، صنعت و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد،تصریح کرد:دانشگاهها به جای گسترش فرهنگ مدرک گرایی در بین جوانان بایستی آنان را برای حضور در صحنه صنعت و اقتصاد کشور آماده سازند.رناسی افزود:با صرف هزینه 2 میلیون تومان می توان یک مقاله ISI جهت ثبت در بانک مقالات جهانی آماده کرد ولی آیا این مقالات می تواند مشکلی از جامعه را برطرف کند؟ . وی از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان در هدفمند شدن مقالات و پایان نامه های دانشگاهی در رابطه با واحدهای صنعتی استان خبر داد و گفت:اتاق بازرگانی می تواند رابطه ی بین دانشگاه و صنعت را به صورت دوطرفه برقرار کند. نایب رییس اتاق اصفهان پژوهش مساله محور را دغدغه اصلی صنعت دانست و گفت:در کتابخانه ها نمی توان پژوهش کرد بلکه در سوله های کارخانه هاست که چرخه صنعت را باید شناخت و پژوهش کاربردی انجام داد . رناسی کمبود منابع آب را یکی از چالش های استان بویژه در بخش صنعت و کشاورزی عنوان کرد و گفت:پژوهشگران و دانشگاهیان می توانند با تحقیقات خود راهکارهایی اجرایی در این زمینه به واحدهای صنعتی و کشاورزی ارایه کنند تا از چالش کم آبی عبور کنند. رناسی گفت: اگر به دنبال تجاری سازی علم و اقتصاد دانش‌بنیان واقعی و نه شعاری هستیم، روند تصویب موضوع و جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها نیز باید از دانشگاه‌ها خارج شوند. اینکه عده‌ای دوره هم جمع شوند و خودشان موضوعی را تصویب و بعد هم خودشان آن را تایید کنند، نمی‌تواند عقلایی و منطقی باشد. همانگونه که تولیدات بخش صنعت را در ‌‌نهایت مصرف کنندگان مورد ارزیابی کیفی قرار می‌دهند، تولیدات دانشگاه‌ها هم باید در خارج از دانشگاه و یا حداقل با حضور افراد غیردانشگاهی در کنار دانشگاهیان مورد ارزیابی قرار گیرد و نتایج مطرح شده در پایان نامه‌های تحقیقاتی دوره‌های دکتری با حضور صاحبان صنایع و خدمات مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
رناسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جایی که بستر فساد اداری در آن مهیاست بخش خصوصی واقعی نمی‌تواند به خوبی رشد کند. دولت با گسترش روزبه‌روز تصدی‌گری و سنگ اندازی در پیش پای بخش خصوصی علی‌رغم شعارهای زیبایی که داده است، خود را رقیب بخش خصوصی می‌داند و به همین خاطر هم اجازه رشد بخش خصوصی را نمی‌دهد. آنجا هم که قانون او را مجبور به واگذاری تصدی‌گری کرده است، با دور زدن قانون و ایجاد شرکت‌های به ظاهر خصوصی و در عمل دولتی اجازه نداده است که عنان کار صنعت و تجارت به دست بخش خصوصی بیفتد.
وی ادامه داد: دولت در حالی که برای فولادسازان بخش دولتی ارزهای هفت تومانی هزینه کرده است، فولادسازان بخش خصوصی را مجبور به استفاده از تسهیلات اعتباری با کارمزد حدود ۲۵ درصد می‌کند و در یک چنین شرایطی انتظار هم دارند که بخش خصوصی توان رقابت داشته باشد.

«رسول زررگرپور» استاندار اصفهان در این همایش گفت: بخش صنعت باید به این باور برسد که فقط از بستر دانشگاه می تواند به مرحله صنعت پاک دست یابد و در مقابل دانشگاه نیز باید به این باور برسد که حمایت از صنعت دانش محور بر عهده اوست.وی با اشاره به اینکه 15 درصد تولید ناخالص صنعتی، 70 درصد تولید فولاد، 50 درصد سنگ و مصالح ساختمانی و 60 درصد مصنوعات طلای کشور، 25 درصد فراورده های نفتی، وجود صنایع نظامی، هسته ای در اصفهان قرار دارد، گفت: بسیاری از استان های کشور آرزومند رسیدن به این شرایط هستند.زرگرپور افزود: بااینکه اصفهان دانشگاهی ترین استان کشور است و هفت دانشگاه این استان در رنکینگ بین المللی قرار دارد و با وجود شهرک علمی و تحقیقاتی شیخ بهایی و شرکت های دانش بنیان و نیروهای کارآمد که می تواند اصفهان را به بهشت پژوهش و فناوری تبدیل کند، این استان چرا در این وضعیت قرار گرفته است.مدیر ارشد استان گفت: صنعت باور ندارد که ایجاد صنعت پاک فقط از بستر دانشگاه و مراکز پژوهشی امکانپذیر است و دانشگاه و مراکز پژوهشی نیز باور ندارند که وظیفه حمایت از صنایع دانش بنیان بر عهده آنهاست و تا وقتی که به این دو باور دست نیابیم به نتیجه مطلوب نیز نخواهیم رسید.

کشانی: دانشگاه باید از طریق پژوهش به نیازهای صنعت پاسخ دهد
«امیر کشانی»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این همایش گفت:اصفهان به عنوان کریدور علمی و فناوری کشور نیاز به برقراری ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت دارد .
رییس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصفهان با بیان لزوم بکارگیری نتایج پژوهش‌ها در عرصه‌های عملی گفت: اگر قرار نیست نتیجه پژوهش‌ها را در عرصه عمل ببینیم به اعتقاد بنده سه درصد بودجه‌ای که به آن تعلق گرفته هم زیاد است چرا که این پول بیت المال است و نباید هدر شود ولی اگر واقعا در نظر داریم نتایج پژوهش‌ها را عملی کنیم این بودجه بسیار ناچیز است. دانشگاه باید به سوال‌ها و نیازهای بخش صنعت از طریق پژوهش پاسخ بدهد و برای تحقق این هدف، صنعت هم باید به دانشگاه اعتماد کامل داشته باشد.

معاون جوانان اتاق بازرگانی اصفهان افزود:پژوهش باید زنجیره بار باشد یعنی طرح پژوهش اولیه باید به سوال بزرگ پاسخ بدهد، پژوهش های بعدی در این زنجیره باید به سوال های کوچک پاسخ دهد پژوهشی که پاسخ یک سوال نباشد کاربردی نیست.وی پیشنهاد کرد : پژوهش جزو هزینه های قابل قبول واحدهای صنعتی از سوی اداره کل مالیاتی باشد و استادان دانشگاه ها دانشجویان را برای کسب اطلاعات دقیق از مسایل واحدهای به شهرک های صنعتی اعزام کنند امیر کشانی ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید بر اساس نیازهای جامعه و صنعت حرکت کنند، باید به استادان و دانشجویان ماموریت‌های صنعتی داد. اکنون صنعت ما نیاز‌های علمی خود را از اروپا و آمریکا تامین می‌کند با کمی برنامه ریزی می‌توان این کار را در داخل کشور انجام داد.

همایش 'پژوهش، صنعت و دانشگاه' در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با حضور رسول زرگرپور استاندار ،مصطفی رناسی نایب رییس و امیر کشانی رییس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصفهان و حمید رضا فولادگر رییس کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی به صورت پانل پرسش و پاسخ برگزار شد .

آلبوم تصاویر نجف آباد-9-94