تاریخ : يکشنبه 1 اسفند 1400
کد 4921

در دیدار دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران و کنسول قرقیزستان با نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان صورت گرفت:

بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان با تاجیکستان و قرقیزستان

دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران و کنسول قرقیزستان در دیدار با نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص نحوه گسترش همکاری این کشورها با اصفهان بحث و تبادل نظر نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار با اشاره به پتانسیل‌های موجود در اصفهان گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در اصفهان می‌توان برای بازدید فعالان اقتصادی و تجارتاجیکستان و قرقیزستان از این نمایشگاه‌ها و اعزام هیئت‌های تجاری ایرانی به کشورهای مذکوربرنامه‌ریزی کرد.
وی تصریح کرد: از پتانسیل کشور تاجیکستان در تولید پنبه نیزمی‌توان برای سرمایه گذاری در تولید محصولات نساجی از طریق تشکیل کنسرسیوم و یا به صورت سرمایه‌گذاری انفرادی استفاده نمود.
سبحانی وجود بانک اطلاعاتی جامع درزمینه پتانسیل‌های موجود در تاجیکستان و قرقیزستان را در ترغیب سرمایه‌گذاران برای همکاری با این کشورها حایز اهمیت دانست.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه زمینه فعالیت‌های اقتصادی تاجیکستان و قرقیزستان با اصفهان بیشتر از سایر استان‌های کشور است گفت: در زمینه صنایع تبدیلی غذایی، نساجی و معادن می‌توان با این کشورها وارد تعامل شد.  
در ادامه معروف جان عبدالرحمان اف، دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران وجود اشتراکات زبانی و فرهنگی میان دوکشور را ظرفیتی برای توسعه روابط تجاری طرفین دانست.
وی با بیان اینکه تاجیکستان در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه پنبه دارای مزیت است افزود: ما خواستار افزایش همکاری با ایران هستیم و دولت تاجیکستان آماده است که شرایط لازم را برای این همکاری‌ها فراهم کند.
معاون سفیر تاجیکستان در ایران همچنین از برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان با محوریت خراسان رضوی در اسفند‌ماه خبر داد و خواستار برنامه‌ریزی شرکت‌های اصفهانی برای حضور در این نمایشگاه شد.
وی با بیان اینکه احداث 5 منطقه آزاد تجاری درتاجیکستان فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاری صد‌درصدی سرمایه گذاران ایرانی است، تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند هم به صورت انفرادی و هم به صورت سرمایه گذاری مشترک در این مناطق فعالیت کنند. وی همچنین وجود معادن طلا، روی و زغالسنگ را از دیگر فرصت‌های همکاری طرفین دانست.
همچنین ساگین بک کوچکوربایف، کنسول و رایزن اقتصادی قرقیزستان نیز عمده اقلام وارداتی این کشور را مربوط به محصولات نفتی بیان کرد همچنین از اعلام آمادگی دولت قرقیزستان برای همکاری اصفهان و این کشور در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، پنبه خام، حبوبات و گوشت گوسفند خبرداد.
وی قرقیزستان را دروازه ورود به بازار اتحادیه اوراسیا دانست و گفت: محصولات تولیدی در قرقیزستان بدون عوارض گمرکی می‌توانند به کشورهای روسیه و قزاقستان صادر شوند.
کوچکوربایف دریافت تعرفه ترجیحی تشویقی از سوی اتحادیه اروپا  به منظور توزیع بیش از 6هزار قلم کالا بدون عوارض گمرکی را نیز فرصت دیگری برای تجار و بازرگانان اصفهانی به ویژه در حوزه صنایع دستی دانست.
کنسول و رایزن اقتصادی قرقیزستان تاکید کرد هیچگونه محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه بانکی در این کشور وجود نداشته و شرکت‌های ایرانی از شرایط برابر بانک‌های قرقیزستانی برخوردار خواهند بود. وی وجود معادن طلا، سنگ و مس را از دیگر ظرفیت‌های موجود در این کشور بیان کرد.
کیهان عباسیان، مدیربازاریابی و امور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تشریح پتانسیل‌های اقتصادی اصفهان وجود بیش از 70 شهرک صنعتی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های متعدد و دارا بودن مقام اول در تولید محصولات کشاورزی و دامی را از جمله ظرفیت‌های موجود در اصفهان معرفی کرد.

 
آلبوم تصاویر بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری اصفهان با تاجیکستان و قرقیزستان