تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1400
کد 4889

در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری تاکید شد:

استفاده حداکثری از دانش و فناوری در تولید، ضامن پیشرفت بخش کشاورزی است

برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه اصفهان با موضوع «بررسی نقش دانش و فناوری در رفع مشکلات بخش کشاورزی استان» با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب ومحيط زيست اتاق بازرگاني اصفهان، مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمدصادقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این برنامه با اشاره به اهمیت آموزش و فناوری در افزایش بهره وری بخش کشاورزی گفت: کشاورزان همیشه در صحنه بوده‌اند و لازم است وزارت جهاد کشاورزی با اطلاع رسانی درست و به موقع پتانسیل‌های موجود برای ارتقاء این بخش در رشد کشاورزان  تاثیرگذار باشد.
وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان تاکنون اقدامات زیادی در راستای کمک به رفع مشکلات کشاورزان انجام داده است که تهیه طرح بانک جامع اطلاعات بهره‌برداران کشاورزی و تهیه شناسنامه تولید محصولات کشاورزی با تعامل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به منظور اطمینان تجار از سلامت محصولات و تولید مطابق با استاندارد، نمونه ای از این اقدامات است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خواستار پیگیری مشکلات مربوط به خسارات وارد شده به کشاورزان شد و افزود: نباید مشکلات ناشی از قصور برخی از مسئولان دولتی دامنگیر  بهره برداران بخش کشاورزی شود.
وی در ادامه گفت: متاسفانه طرح‌های حمایتی در نظر گرفته شده برای پوشش خسارت‌های وارده به کشاورزان کافی نبوده و لازم است طرح‌هایی مانند کشاورزی قراردادی از طرحی در کاغذ به مرحله اجرا برسد.
نقش موثر ارتباط تنگاتنگ کشاورزان با مباحث آموزشی و مراکز تحقیقاتی در موفقیت آنها
جمشید اسکندری، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیزترویج را یک مکتب آموزشی دانست و گفت: اطلاع رسانی مناسب به بهره برداران و ایجاد ارتباط میان مجامع علمی و تحقیقاتی با فعالان بخش کشاورزی از مهم‌ترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی در حوزه ترویج است.  
وی قرار گرفتن سرمایه‌گذاری عقلایی و فیزیکی در کنار یکدیگر را موجب تعالی بخش کشاورزی دانست و افزود: ارتباط تنگاتنگ کشاورزان با مباحث آموزشی و مراکز تحقیقاتی در موفقیت کشاورزان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
اسکندری افزود: در سازمان جهادکشاورزی از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای افزایش دانش بهره‌برداران این بخش استفاده شده که راه اندازی سامانه‌ها و تالارمجازی ترویج و آموزش کشاورزی بخشی از این اقدامات است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: شبکه ترویج کشاورزی متشکل از دانشگاه‌ها، نظام مهندسی کشاورزی، اتاق بازرگانی، نظام صنفی و شوراهای این بخش در راستای اعتلای کشاورزی استان مشغول فعالیت هستند. همچنین از طریق دانشگاهیان و محققان در قالب یاوران تولید و محققین معین به مساله‌یابی واحدهای تولیدی پرداخته و در راستای ارتقاء سطح دانش، بینش و فرهنگ بهره‌برداران استفاده می‌شود.
کمبود کارشناس کشاورزی دارای مهارت  از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی است  
مهدی تقی پور بروجنی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از زیرساخت‌های بخش کشاورزی، این بخش به شدت تشنه دانش است.
وی حمایت‌های دولت در ابعاد نرم افزاری را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: از هر هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی در حال حاضر فقط 12 نفر دانش آموخته این بخش در مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاترهستند و بالا بودن هرم سنی نیروی انسانی بهره برداران این بخش و توجه به مباحث آموزشی نیز نیازمند دقت نظر بیشتر است.
 تقی پور با تاکید بر اینکه دیگر نمی‌توان با روش‌‎های سنتی گذشته بخش کشاورزی را اداره کرد، تصریح نمود: انتقال دانش به این بخش ضروری است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان  گفت: متاسفانه بخش آموزش عالی کشور در تربیت فارغ التحصیلان دارای مهارت بسیار ضعیف عمل کرده و به دلیل عدم اجرای مواد 21 و 23 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان برای پر کردن این خلأ وکمک به آماده سازی فارغ التحصیلان این بخش برای ورود به بازار کاراز طریق شناسایی واحدهای تولیدی و خدماتی پیشرو ازخدمات آنها به عنوان خیرین آموزشی و اجتماعی در بخش کشاورزی استفاده کرده است.
تقی پور با بیان اینکه در استان اصفهان بیش از 230 مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی متشکل از دانش آموختگان دارای پروانه اشتغال وجود دارد افزود: وظیفه این کارشناسان اشاعه دانش بوده و این کارشناسان در اقصی نقاط استان مستقر هستند و بهره برداران بخش کشاورزی می توانند با استفاده از تخصص این کارشناسان با بکارگیری دستاوردهای علمی واحدهای تحقیقاتی و دانشگاهی و نفوذ دانش در واحدهای تولیدی و خدماتی، از طریق کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد، بهره وری خود را افزایش دهند.

 
آلبوم تصاویر استفاده حداکثری از دانش و فناوری در تولید، ضامن پیشرفت بخش کشاورزی است