تاریخ : پنجشنبه 25 آذر 1400
کد 4682

سفیر ایران در سنگال در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان تشریح کرد؛

سرمایه‌گذاری در سنگال همانند سرمایه‌گذاری همزمان در هشت کشور آفریقایی است

نشست کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع «بررسی تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری کشور سنگال» همچنین «بررسی تخصصی برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های فعالان اقتصادی اصفهان در بصره عراق» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین نشست‌هایی به گسترش روابط تجاری اصفهان و سنگال بینجامد.
وی افزود: امیدوارم با استقرار رایزن اقتصادی جدید سفارت ایران در سنگال بتوانیم به توسعه حضور فعالان اقتصادی، تجار و صادرکنندگان اصفهانی در این کشور بپردازیم.
در ادامه محمدرضا دهشیری، سفیر ایران در سنگال این کشور را با ثبات‌ترین کشور غرب آفریقا دانست و گفت: سنگال از سال 2014 تاکنون هر سال رشد اقتصادی بین ۵ تا ۷ درصد را تجربه کرده است.
وی جمعیت این کشور آفریقایی را بیش از ۱۶ میلیون نفر، درآمد سرانه را ۱۴۰۰ دلار و تولید ناخالص ملی این کشور را ۲۳ میلیارد دلار عنوان نمود.
دهشیری با بیان اینکه میزان واردات سنگال دو برابر صادرات آن است، افزود: سفرهای مقامات عالی‌رتبه جهان به سنگال نشان از اهمیت این کشور دارد.
سفیر ایران در سنگال با بیان اینکه سنگال یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان فسفات در جهان است و می‌توان در معادن فسفات این کشور سرمایه‌گذاری کرد، ادامه داد: بسیاری از تولیدات ایرانی شامل مواد غذایی، حبوبات، لوازم خانگی، ماشین‌آلات، قطعات و ابزارآلات، محصولات پتروشیمی، کلید و پریز، شوینده‌ها و مواد بهداشتی می‌تواند فرصت‌های صادراتی ایران به سنگال باشد. چون این کشور در تلاش برای توسعه گردشگری است از ساخت هتل و شهرک استقبال می‌کند و در این زمینه یک حساب ویژه طلایی به سرمایه‌گذاران ساخت هتل و مسکن اختصاص می‌دهد. همچنین دولت سنگال صندوقی برای حمایت از مصرف‌کننده در حوزه ساختمان‌سازی ایجاد کرده و اگر خریدار مسکن قادر به پرداخت اقساط خود نباشد، دولت سنگال این اقساط را پرداخت می‌کند تا سرمایه‌گذار ضرر نکند.
وی با بیان اینکه سنگال از صادرکنندگان شیلات و محصولات دریایی است، تصریح کرد: این کشور در صنعت فرآوری شیر ضعف دارد و محصولات لبنی را از فرانسه، دانمارک، آلمان و هند وارد می‌کند. این کشور همچنین در حوزه فرآوری محصولات نفتی و پتروشیمی ضعف دارد که می‌تواند حوزه خوبی برای سرمایه‌گذاران اصفهانی باشد.  
دهشیری تأکید کرد سنگال یک واحد پول مشترک با هفت کشور همجوار خود دارد و هر محصولی در این کشور تولید شود امکان صادرات بدون عوارض گمرکی به این کشورها را دارد، بنابراین سرمایه‌گذاری در سنگال مانند سرمایه‌گذاری همزمان در هشت کشور آفریقایی است.
سفیر ایران در سنگال کشورهای فرانسه، چین، ترکیه، هند و مراکش را مهم‌ترین شرکای تجاری سنگال دانست و گفت: محصولات ایرانی به دلیل کیفیت بالا و قیمت پایین می‌توانند بازار خوبی در سنگال داشته باشند. به دلیل دوگانه سوز بودن خودروهای ایرانی و قیمت مناسب گاز در سنگال، مردم این کشور به خرید خودروهای ایرانی به‌خصوص مینی‌بوس و اتوبوس اقبال خوبی دارند. البته بُعد مسافت، تحریم‌های بانکی و افزایش هزینه حمل و نقل، بازار محصولات ایرانی در این کشور آفریقایی را تهدید می‌کند و در این شرایط، کشور ترکیه در حال توسعه بازارهای خود در سنگال است.
وی اضافه کرد: چین، هند و مراکش پروژه‌های زیادی برای کشت فراسرزمینی در سنگال دارند. برای برخورداری از این فرصت حتی می‌توان اقدام به اجاره مزرعه در این کشور کرد.
دهشیری با بیان اینکه ۱۲ درصد جمعیت سنگال را معلولان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: صادرات و تأمین لوازم و تجهیزات موردنیاز معلولان فرصت سرمایه‌‌گذاری خوبی در این کشور است. همچنین دولت سنگال از ایجاد مراکز درمانی استقبال می‌کند.
سفیر ایران در سنگال درباره چگونگی اعتبارسنجی شرکای آفریقایی گفت: بهتر است تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که تمایل به حضور در بازار سنگال دارند خود اقدام به ایجاد شرکت در این کشور کرده و امور خود را از طریق یک نماینده ایرانی در این کشور پیگیری کنند.
بصره می‌تواند سکوی صادراتی ایران و اصفهان باشد
در ادامه، سیدعلیرضا مرتضوی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری درباره برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های فعالان اقتصادی اصفهان در بصره عراق اظهار داشت: کشور عراق و شهر بصره به دلایلی از جمله نزدیکی به مرز ایران و قرابت فرهنگی و مذهبی، بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه و حضور فعالان اقتصادی کشورمان است و مقرر شد مرکز اختصاصی در این شهر ایجاد کنیم. اتاق بازرگانی بصره نیز از حضور فعالان اقتصادی اصفهان استقبال کرد و در این راستا یک ساختمان تجاری نوساز پنج طبقه در شهر بصره انتخاب شده تا پس از تکمیل به مرکز اختصاصی برای حضور فعالان اقتصادی اصفهان تبدیل شود.
وی مواد غذایی، فولاد، سنگ، سرامیک، پوشاک، خدمات مهندسی و آی‌تی را فرصت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری در بصره دانست و ادامه داد: شهرداری اصفهان قصد دارد با این شهر عقد خواهرخواندگی امضا کند. بصره می‌تواند سکوی صادراتی ایران و اصفهان به کشورهای عربی و جایگزینی برای عمان و دبی باشد. کشور عراق و شهر بصره نیاز شدیدی به راه‌اندازی اپلیکیشن‌های خدماتی مانند تاکسی‌های اینترنتی دارد و این فرصت خوبی برای شرکت‌های حوزه آی‌تی ‌کشورمان است.
روح‌الله میرزا امیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: اتاق بازرگانی اصفهان اخیراً نشست‌های متعددی در حوزه آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقایی و به‌خصوص غرب آفریقا برگزار کرده است و امیدوارم در این زمینه راهکارهایی برای اعتبارسنجی شرکای آفریقایی ارائه شود تا فعالان اقتصادی و صادرکنندگان اصفهانی با مشکل شرکت‌های صوری در این کشورها مواجه نشوند.

 
آلبوم تصاویر سرمایه‌گذاری در سنگال همانند سرمایه‌گذاری همزمان در هشت کشور آفریقایی است