تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1400
کد 4669

واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی با همکاری کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست برگزار کرد؛

وبینار مهندسی گلخانه؛ افزایش بهره‌وری با استفاده از فناوری‌های نوین

واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی و کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در وبیناری با حضور کارشناسان به بررسی مدیریت کشت، بذر، نشاء پیوندی و کنترل عوامل محیطی درون گلخانه، مکان‌یابی و احداث گلخانه، انواع سازه و تأسیسات گلخانه‌، هوشمندسازی در احداث گلخانه و تحلیلی بر گلخانه‌های کشور ژاپن در سال 2020 پرداختند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این وبینار با عنوان «مهندسی گلخانه؛ افزایش بهره‌وری با استفاده از فناوری‌های نوین» اظهار داشت: در وضعیت فعلی و با افزایش جمعیت جهان، استفاده از گلخانه‌ها بهترین راه تأمین امنیت غذایی است.
وی با اشاره به چالش آب افزود: امیدوارم با برگزاری این نشست‌ها، استفاده از نظر کارشناسان و ظرفیت بخش خصوصی بتوانیم به شکل بهینه از کشت گلخانه‌ای بهره ببریم. استفاده از گلخانه‌ها در کنار مزایای آن، معایبی نیز دارد که باید آنها را مدیریت کرد. کشور هلند کمتر از سه استان شمالی ایران بارندگی دارد اما درآمد این کشور از درآمد نفتی ما بیشتر است، بنابراین نباید به نفت متکی باشیم و برای ایجاد درآمد پایدار در سایر حوزه‌ها نیز تلاش کنیم.
در ادامه علی فرهادی، عضو هیئت‌‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با اشاره به قرار گرفتن کشورمان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک گفت: آب جدی‌ترین مشکل ایران و جهان است. تنها 3 درصد آب‌های دنیا قابل استفاده و شرب است و یکی از راهکارهای متخصصان برای مدیریت منابع آبی، گسترش گلخانه‌ها و افزایش محصول در واحد سطح با مصرف آب کمتر است.
وی با برشمردن مزایای کشت گلخانه‌ای مانند افزایش تولید و افزایش کیفیت محصولات افزود: کشت گلخانه‌ای معایبی مانند نیاز به سرمایه اولیه بالا، افزایش هزینه جاری و نیاز به مراقبت پیوسته نیز دارد که البته در مجموع باید به این نوع کشت به دید مثبت نگاه کرد. نبود بستر مناسب برای صادرات، وجود واسطه‌گری برای بازار، عدم برخورداری از تکنولوژی‌، وابستگی کامل به صنعت بذر، عدم برخورداری از نهاده‌های شرکت‌های معتبر بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها، نبود شرکت تعاونی تولید برای تکمیل زنجیره تولید، ضعف دانش در تمام سطوح، ضایعات محصول حین و پس از برداشت و نبود استاندارد خاص برای محصولات گلخانه‌ای از جمله دلایل عدم توسعه‌یافتگی گلخانه‌های کشور است.
فرهادی با تأکید بر لزوم انجام مطالعات همه‌جانبه برای راه‌اندازی یک گلخانه‌ بیان کرد: نمی‌توان در تمام مناطق کشور گلخانه راه‌اندازی کرد و باید منطقه‌یابی انجام شود. همچنین باید به سوی احداث گلخانه‌های نیمه‌پیشرفته و پیشرفته برویم.
این پژوهشگر با برشمردن معایب گلخانه‌های سنتی تصریح کرد: نور، خاک، آب، دما، رطوبت نسبی، آفات و بیماری‌ها و عوامل غیرمستقیم مانند سازه، ارتفاع و نوع پوشش از جمله عامل کنترلی درون گلخانه‌ها است. در گلخانه‌های سنتی بهره‌بردار معمولاً به یک عامل کنترلی توجه کرده و از سایر عوامل غفلت می‌کند که موجب خسارت می‌شود. همچنین مدیران جهاد کشاورزی استان باید عواملی که موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود را در فاز مطالعات مدنظر قرار دهد. همچنین بازاریابی و انتخاب بازار هدف پیش از هر اقدامی مهم‌ترین موضوع در گلخانه‌داری است.
وی با بیان اینکه امروزه نشاکاری جایگزین کشت مستقیم بذر در گلخانه‌ها شده، گفت: البته نباید در کنار محصولات گلخانه به پرورش نشاء پرداخت چون موجب انتقال آفت می‌شود.
همچنین داوود مومنی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان اظهار داشت: مهندسی گلخانه در تولید پایدار و اقتصادی در گلخانه‌ها مستلزم مکان‌یابی صحیح برای احداث گلخانه‌ها، ایجاد سازه و تأسیسات و کنترل شرایط محیطی مناسب و مدیریت تولید و نهاده‌های تولیدی است. هرکدام از این ارکان رعایت نشود، بار تولید بر دوش سایر عوامل می‌افتد.
وی با بیان اینکه برای احداث گلخانه به هواشناسی و اقلیم‌شناسی نیاز داریم، گفت: در یک روش کشورهای دنیا به پنج اقلیم تقسیم شده که چهار اقلیم سرد، متعدل و مرطوب، گرم و خشک و گرم و مرطوب در کشور ما وجود دارد. در نهایت باید با توجه به نمودارهای تناسب اقلیمی که بر اساس اطلاعات اقلیمی بلندمدت رسم می‌شود، تعداد ماه‌های مجاز برای کشت گلخانه‌ای و همچنین نیاز به تهویه، سرمایش یا گرمایش در هر منطقه به دست می‌آید.