تاریخ : دوشنبه 22 آذر 1400
کد 4668

در نشست کمیسیون کشاورزی،سلامت،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

رفع مشکلات صادرات فلفل دلمه‌ای با الزامی نمودن تولید بر اساس استانداردها

راهکارهای مربوط به رفع مشکلات صادرات فلفل دلمه‌ای در نشست کمیسیون کشاورزی ،سلامت،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی ،سلامت،آب و محیط زیست در این نشست با تأکید بر لزوم افزایش نظارت‌ سازمان جهاد کشاورزی استان به خصوص در حوزه استفاده از سموم غیرمجاز، ارتقای کیفیت محصولات و سخت‌گیری در استانداردها را به نفع تولیدکنندگان، گلخانه‌داران و صادرکنندگان دانست.
وی با بیان اینکه با وجود تولید بیشتر محصول فلفل دلمه‌ای کشور در اصفهان، برای مطرح کردن برند اصفهان در دنیا اقدامی انجام نشده، افزود: بسته شدن مرز صادراتی روسیه فرصتی است که باید از آن در جهت ارتقای کیفیت محصول فلفل دلمه‌ای استفاده کرد.
صادقی تأکید کرد اگر گلخانه‌داران و تولیدکنندگان خود را ملزم به رعایت استانداردها و الزامات تولید محصولات کشاورزی بدانند، حضور در بازارهای صادراتیِ بیشتر نیز ممکن خواهد بود.
احمدرضا رئیس‌زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: از چند هفته گذشته به دلیل انجام آزمایشاتِ تأیید کیفیت در مرز صادراتی به روسیه با ترافیک مواجه شدیم. البته بیشتر محصولات صادراتی استان ترخیص ‌شد اما این مرز از حدود 10 روز پیش بر روی محموله‌های ایران بسته شد.وی افزود: در جلساتی که با مسئولان گمرک و گلخانه‌داران 6 استان برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که اخذ گواهی سلامت محصول صادراتی نباید اختیاری باشد و باید استاندارد اجباری تدوین کنیم. این مشکل در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز مطرح و مقرر شد برای تأمین شرایط مورد نظر طرف خارجی اقداماتی انجام شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر اجرای استاندارد اجباری در انتخاب بذر و همچنین مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات افزود: طبق بررسی‌ها تنها تعداد کمی از سالن‌های مرتب سازی و بسته‌بندی مجوز و همین طور کارت بازرگانی دارندکه البته قرار است این سالن‌ها تا یک ماه آینده مجوز بگیرند و ساماندهی شوند.
در ادامه مرجان نکوخو، رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: تمام مشکلات فعلی صادرات فلفل دلمه‌ای به این دلیل است که علاج واقعه قبل از وقوع نشده است. تولید محصول سالم یک فرآیند است که نمی‌توان تنها بخش‌هایی از این فرآیند کنترل را رعایت کرد. وزارت جهاد کشاورزی برای 18 محصول زراعی، باغی و گلخانه‌ای دستورالعمل شناسایی محصول سالم تدوین کرده و دستورالعمل‌های دیگری نیز در حال تدوین است که در صورت رعایت آنها، شاهد افزایش کیفیت محصولات خواهیم بود.
محسن ایروانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه توسعه برخلاف رشد، مفهومی کیفی است گفت: در سال‌های اخیر برای رشد کشت گلخانه‌ای تلاش شده اما توسعه هدفمند مدنظر نبوده است. از سازمان جهاد کشاورزی درخواست داریم ستادی برای توسعه کشت گلخانه‌ای با تمام استانداردهای آن تشکیل دهد. وی افزود: بازار روسیه با بازار برخی کشورهای همسایه متفاوت است و باید پیش از کشت محصولات صادراتی، با استانداردهای این کشور آشنا شده و تولید محصولات را تحت استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری انجام دهیم.
همچنین کمال افشار، رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته با سرکنسول روسیه در اصفهان و سفیر روسیه در تهران درباره بسته شدن مرز صادراتی تصریح کرد: اگر سازمان جهاد کشاورزی استان گزارش کاملی در این خصوص در اختیار ما بگذارد می‌توان این موضوع را به شکل جدی‌تری از طریق وزارت امور خارجه روسیه دنبال کرد.
در ادامه این نشست، نمایندگانی از تعاونی گلخانه‌داران، شرکت‌های صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه‌داران اصفهانی به بیان دیدگاه‌های خود جهت رفع مشکل صادرات فلفل دلمه‌ای پرداختند.
در پایان جلسه علی شعربافان دبیر کمیسیون کشاورزی سلامت آب و محیط زیست ضمن دعوت به شرکت در جلسات کارگروه توسعه کشت گلخانه این کمیسیون، راه حل جلوگیری از بروز اتاقات مشابه در اینده را ارائه پیشنهادات کارشناسی و فراهم کردن زیرساخت ها دانست.
آلبوم تصاویر رفع مشکلات صادرات فلفل دلمه‌ای با الزامی نمودن تولید بر اساس استانداردها