تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1400
کد 4654

در یازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب ومحیط زیست مطرح شد:

همت جمعی لازمه رفع بحران خشکی زاینده رود

یازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب ومحیط زیست به معرفی کمیته تازه تاسیس محصولات غذایی سالم، ارایه گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌های پیشران کمیسیون بویژه طرح مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود و روند پیشرفت طرح اشتغال پایدار جرقویه اختصاص یافت.
تشکیل هیئت اندیشه ورز برای رفع مشکل آب
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان حمیدرضا رحیمی، سرپرست دفترفنی استانداری اصفهان در این جلسه با بیان اینکه تاکنون برای رفع مشکل آب و کشاورزان جلسات زیادی با حضور مسئولین دستگاه‌های مرتبط و اساتید دانشگاه در سطوح ملی و استانی وجلساتی نیز با نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو و کشور تشکیل شده است، از تشکیل هیئت اندیشه ورز با حضور مجامع علمی استان خبر داد. وی تاکید کرد بخش خصوصی، تشکل‌های حرفه‌ای زیست محیطی و مردمی بازوهای نهادهای دولتی بوده و دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست، رحیمی با اشاره به اینکه تمامی طرح‌های ارایه شده در زمینه رفع مشکلات آب توسط اساتید دانشگاه داوری می‌شود گفت: از پتانسیل بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه استفاده خواهد شد.

سوء مدیریت دلیل اصلی بحران آب

در ابتدای این جلسه محمد صادقی، رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب ومحیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن مفاد این بیانیه خصوصاً عبرت گیری از تجربه‌ها ، تکرار نشدن اشتباهات گذشته و استفاده از متخصصین هر حوزه تاکید کرد: متاسفانه بحران آب به عنوان اصلی‌ترین موضوع روز کشور به دلیل مدیریت نادرست حادث شده و امید است با روی کارآمدن دولت جدید و تعامل بخش خصوصی، دولت و مردم بتوان این مشکل را رفع کرد.
وی با تاکید بر اینکه دولتمردان کشور باید سختی‌ها و مشکلات ملت به ویژه قشر زحمتکش کشاورز را معضل خود بدانند تصریح کرد: خدمت برای خدا، نام مدیران و دولتمردان را در تاریخ جاودان نگه خواهد داشت. وی در پایان سخنان خود از راه اندازی کمیته محصولات غذایی سالم ذیل کمیسیون کشاورزی خبر داد.

قاره آسیا بیشترین مصرف کننده مواد سمی در جهان

در ادامه محمد نصراصفهانی، مسئول کمیته محصولات غذایی سالم گفت: یکی از دلایل روند افزایشی سرطان و ناباروری‌ها درکشور مربوط به استفاده زیاد از سموم کشاورزی است. وی بیماری‌هایی مانند اوتیسم و ام اس را نیز ره‌آورد استفاده زیاد از کودهای شیمیایی در محصولات غذایی دانست. نصر مصرف مواد سمی در آسیا را بیشتر از دیگر قاره‌های جهان عنوان و تصریح کرد: استفاده از نگه دارنده‌های موادغذایی نیز از دیگر معضلات امنیت غذایی کشور است. وی ابراز امیدواری نمود با تشکیل کمیته امنیت غذایی و با همراهی کشاورزان و فروشندگان بتوان محصولات غذایی صد درصد سالم تولید کرده و به دست مصرف کننده رساند.

بحران آب حاصل عدم برنامه‌ریزی زیست محیطی برای زاینده رود و گاوخونی

همچنین اردشیرخسروی، مسئول کمیته آب و محیط زیست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سند آمایش سرزمین در حوزه آب گفت: متاسفانه در طول 40 سال گذشته برنامه‌ریزی برای زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط دستگاه‌های اجرایی انجام نشده و وجود مشکلاتی در بحث برنامه‌ریزی سرزمین بویژه عدم وجود داده‌های جامع، بحران آب امروز را به وجود آورده است.

نگرش به مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود تغییریابد

اسماعیل ادیب، کارشناس شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه یکپارچه و همه جانبه منابع آب گفت: این برنامه تاکنون با اسامی گوناگونی مانند مدیریت جامع مطرح بوده است. وی موفقیت این برنامه را نیازمند مشارکت کلیه ذی‌نفعان در فرآیند تصمیم سازی دانست. ادیب تاکید کرد: با یک برنامه‌ریزی درست علمی، قبول اینکه ادامه وضعیت موجود ما را به خطر خواهد انداخت و نگاهی سیستماتیک به مدیریت یکپارچه منابع آب می‌توان از ورشکستگی آبی موجود خارج شد.

رعایت حقابه‌های اکولوژیک زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ضامن حل مشکلات آب

سعید سلطانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز رعایت حقابه‌های اکولوژیک زاینده رود و تالاب گاوخونی را متضمن حل مشکلات آب اصفهان دانست و تصریح کرد: وجود داده‌های متفاوت در بخش منابع و مصارف، عدم تناسب میزان منابع و مصارف آب خصوصا در بخش کشاورزی، تناسب نداشتن مصرف آب با شرایط محیطی، برنامه‌های مدیریتی منجر به قطع کامل جریان آب رودخانه، احداث آب بندها و اختلال در جریان‌های پایین دست سد زاینده رود، احداث دریاچه‌های مصنوعی در مسیر رودخانه، راندمان پایین انتقال آب کشاورزی و تغییرات شدید کاربری اراضی از مهم‌ترین مشکلات اجرای برنامه اصولی آب است.

بهینه‌سازی مصرف آب در بخش شرب و بهداشت ضروری است

در ادامه جهانگیرعابدی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز بر ضرورت امکان سنجی تهیه ونصب رایگان تجهیزات کاهنده مصرف آب شرب برای مشترکین تاکید کرد وگفت: متاسفانه میزان آب مصرفی در کلانشهرهای کشور ما به اندازه کشورهایی است که بارندگی آنها 20 برابر ایران است بنابراین کاهش میزان مصرف آب شرب و بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است. محافظت از منابع آب در مقابل آلاینده‌ها، استفاده بهینه از آب مصرفی صنایع، افزایش راندمان آبیاری با کاربرد سیستم‌های نوین، توجه به آب مجازی با تاکید بر اصلاح الگوی غذایی مردم، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نیز از راهکارهای مدیریت مصرف آب است.

توجه به آینده پژوهی و تحلیل ریسک اکوسیستم کشاورزی

در ادامه حسین نوریان، مسئول کمیته سیاست گذاری، فرهنگ سازی و ترویج کشاورزی نوین به تحلیل طرح استراتژیک اکوسیستم کشاورزی پرداخت. وی تاکید کرد: ما در این طرح به دنبال استحکام و تاب آوری در اکوسیستم کشاورزی هستیم. وی افزود: هدف از پرداختن به مباحث استراتژیک در این طرح تغیییرات وضعیت کنونی حوزه آب کشور در سال‌های آینده است و کمیته مذکور بر روی آینده پژوهی و تحلیل ریسک‌های اکوسیستم کشاورزی متمرکزشده است. وی رکود اقتصادی، افزایش قیمت ارز، افزایش تورم، کاهش قدرت خرید مردم و... را از جمله ریسک‌های اکوسیستم کشاورزی کشور بیان کرد.

حق اصفهان؛ نگین تمدن ایران ضایع شده است

امیر مظفر امینی، مشاور کمیسیون کشاورزی نیز با اشاره به اینکه کشاورزی و محیط زیست مظلوم‌ترین بخش‌های کشور هستند دلیل اصلی بحران آب را سوء مدیریت بیان و تصریح کرد: خشکسالی و در نتیجه فرو نشست زمین آثار تاریخی و باستانی اصفهان را در معرض تهدید قرار داده است. وی تاکید کرد:  باغات و زمین‌های کشاورزی از بین رفته و یا در معرض نابودی است و چنین خسارتی باعث از بین رفتن محیط زیست خواهد شد.

به توسعه پایدار توجه شود

همچنین مازیار مومنی، مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشریح اقدامات این کمیسیون طی دو سال گذشته در زمینه پروژه های پیشران بورس اقلیمی، هوشمند سازی اطلاعات بهره برداران و... بر ضرورت انجام مذاکرات ملی برای تامین بودجه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پیشران حوزه محیط زیست و کشاورزی تاکید کرد. وی دلیل خشکسالی زاینده رود را مواردی از قبیل بارگذاری‌های بیش از ظرفیت اکولوژیک در منطقه و توسعه ناپایدار دانست و تعامل بخش خصوصی و دولتی را راه نجات این رودخانه فلات مرکزی ایران بیان کرد.

تشکیل کارگروه ویژه رفع بحران آب و محیط زیست

محمد حسینی نیا، دبیر انجمن شرکت‌های دانش بنیان نیز از تشکیل کارگروه ویژه رفع بحران آب و محیط زیست با محوریت احیاء زاینده رود در این انجمن خبر داد و گفت: این کارگروه با کارگروهی که به همین منظور در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان شکل گرفته تلفیق شده و آماده همکاری با تمامی دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز دولتی و بخش خصوصی است.
در پایان این جلسه از روسا و مشاوران کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست تقدیر شد.
آلبوم تصاویر همت جمعی لازمه رفع بحران خشکی زاینده رود