تاریخ : چهارشنبه 26 آبان 1400
کد 4590

حضور رئیس اتاق بازرگانی دیوانیه عراق در اتاق بازرگانی اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی دیوانیه عراق و هیئت همراه با حضوردر اتاق بازرگانی اصفهان با فرشته امینی، عضو هیئت رئیسه و شورای بین‌الملل پارلمان بخش خصوصی اصفهان دیدار و گفت‌و‌گو کردند .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان درابتدای این دیدار رییس اتاق بازرگانی دیوانیه مرکز استان قادسیه عراق ضمن اشاره به سابقه دیرینه روابط تجاری ایران و عراق به ویژه اصفهان و انعقاد تفاهم نامه تجاری بین اتاق بازرگانی دیوانیه با اتاق بازرگانی اصفهان در سنوات گذشته گفت: بر اساس این تفاهم نامه‌ بازدیدهای متقابلی بین روسای اتاق‌های بازرگانی مذکور انجام گرفته است.
 محمود عبدالحسن جبار اللیثی  خواستار توسعه تعاملات تجاری عراق و تجار اصفهانی شد و افزود: در حال حاضر فرصت‌های تجاری ویژه ای در کشور عراق وجود داشته و کشورهای زیادی چون چین، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دردست گرفتن سهمی از بازار این کشور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
 وی تصریح کرد: با این وجود، به دلیل اشتراکات فرهنگی و دینی، وجود مرز مشترک طولانی، کوتاه بودن زمان دسترسی به کالاهای ایرانی و قیمت مناسب تعامل تجاری با ایران  برای عراق نسبت به دیگر کشورها دارای اهمیت بیشتری است.
وی در ادامه ارسال کالا با کیفیت پایین‌تر از توافقات انجام گرفته در برخی موارد را از عمده مشکلات مراودات تجاری ایران و عراق بیان کرد و خواستار ورود اتاق بازرگانی به این موضوع و ایجاد تمهیداتی برای تضمین ثبات کیفیت محصولات صادراتی ایران شد.
جبار اللیثی از اعلام آمادگی اتاق دیوانیه برای پاسخ به سئوالات تجار وفعالان اقتصادی اصفهانی و کمک به تسهیل مراودات طرفین و برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی دردیوانیه خبرداد. همچنین خواستار ایجاد ساز و کار حضور هر چه بهتر تجار عراقی در نمایشگاه‌های ایران شد.
رئیس اتاق دیوانیه با اشاره به کمرنگ شدن مراودات تجاری ایران و عراق طی دوران کرونا، به علاقمندی فعالان اقتصادی عراقی برای احیاء روابط تجاری با ایران خصوصا اصفهان تاکید نمود.  
در ادامه فرشته امینی، نایب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، هم مرز بودن ایران و عراق را امتیاز ویژه ای برای صادرات دانست که به دلیل مرز طولانی در برخی موارد مشکل ساز نیز شده است.  وی سهولت صادرات به عراق به دلیل همسایگی با ایران و انجام تجارت از طریق بازارچه‌های مرزی بعضا توسط بازرگانان غیر حرفه ای را موجب بروز مشکلاتی در مراودات تجاری طرفین دانست.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با این وجود کشور ایران دارای تولیدکنندگان و تجار شناسنامه‌دار و معتبری است که سالیان زیادی است بدون هیچ مشکلی درحال فعالیت هستند.
 امینی در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون و دستور العمل‌های موجود اتاق های بازرگانی از توانایی‌های تعریف شده ای برای کنترل و نظارت بر عملکرد تجار برخوردار هستند، تصریح کرد: با این وجود پیشنهادات زیادی برای نحوه تعاملات امن‌تر و با کیفیت بالاتر وجود دارد که می‌توان بین اتاق بازرگانی اصفهان و دیوانیه با تعریف دستور العمل‌های مشترک برای اعضاء اتاق‌های طرفین در این زمینه وارد عمل شد.
وی افزود: علیرغم محدود شدن تعاملات تجار ایران و عراق طی دو سال گذشته، در هفته‌های پیش مجوز ورود و صدور ویزا برای تجار ایرانی صادر شد و امیدواریم این امر به توسعه تعاملات تجاری طرفین کمک کند.

 
آلبوم تصاویر حضور رئیس اتاق بازرگانی دیوانیه عراق در اتاق بازرگانی اصفهان