تاریخ : چهارشنبه 21 آبان 1393
کد 45

استاندار اصفهان در جمع اعضای کمیته آب اتاق اصفهان: کارگروه ملی احیای زایند رود به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل می شود/تامین آب شرب اولویت اول استان است

استاندار اصفهان در جمع اعضای کمیته آب اتاق اصفهان: کارگروه ملی احیای زایند رود به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل می شود/تامین آب شرب اولویت اول استان است
استاندار اصفهان گفت: کارگروه ملی احیای زایند رود به ریاست معاون اول رییس جمهور و جمعی از وزرای  کابینه به صورت تخصصی تشکیل می شود.

«رسول زرگرپور» در پنجاه و دومین جلسه آب اتاق اصفهان تصریح کرد:این کارگروه به دبیری وزیر نیرو و با هدف تسریع در ارایه راهکارهای احیای رودخانه زاینده رود تشکیل می شود.

رسول زرگرپور اضافه کرد: خوشبختانه اتاق بازرگانی استان بنا بر احساس وظیفه و  رسالت خود کمیته ی آب استان را برای رسیدگی به مشکلات حوضه ی آبریز زاینده رود تشکیل داد و با کمک متخصصین و کارشناسان این حوزه  و برگزاری جلسات متعدد، راهکارهایی را در رابطه با نحوه ی برخورد با این مشکل ارایه داده است.

زرگرپور هدف خود از حضور در جلسات این کمیته را ارایه ی آخرین وضعیت پیگیری ها و اقدامات دولت در ارتباط با احیای حوضه ی آبریز زاینده رود عنوان نمود و افزود: پاسخ به سوالات کارشناسان این حوزه برای بهتر و کامل تر شدن تحقیقات آنان نیز  از دیگر اهداف برای حضور در جلسات این کمیته می باشد.

وی از اتاق بازرگانی استان خواست با توجه به بضاعت علمی، تجربی، فنی و مهندسی اتاق بازرگانی؛ سه کارگروه را در ارتباط با کاهش آلودگی هوا توسط صنایع ، کاهش مصرف آب و استفاده ی بهینه از منابع آب و اصلاح الگوی کشت تشکیل دهند  و اقدامات فنی و اجرایی خود را به مدیریت استان ارایه دهند.

وی افزود:اتاق اصفهان یکی از قوی ترین اتاق ها در مقوله ی صنعت، معدن و تجارت در بین استانهای کشور است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این اتاق در بخش کشاورزی نیز کارهای تخصصی و پژوهشی خوبی را انجام داده است ، اظهار داشت: اتاق اصفهان  کمک های خوبی را در خصوص صنایع و معادن و همچنین کشاورزی به دولت ارایه داده است.

مدیر ارشد استان تصریح کرد: در ارتباط دو سویه ی دولت و اتاق بازرگانی ، از یک طرف  مدیریت استان مجموعه ی اطلاعات، یافته ها و پیگیری های خود را به اطلاع اعضای کمیته ی آب خواهد رساند و از طرف دیگر این کمیته نیز با ایجاد این سه کارگروه، مطالعات و پژوهش های خود را به مدیریت استان ارایه خواهد کرد.

استاندار اصفهان افزود: در ماه های اخیر هنر مدیریت استان این بود که وزارت نیرو که مدیریت آب کشور را بر عهده دارد مسوول پاسخگویی مشکلات آبی استان باشد.

وی افزود: امروز اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و خوشبختانه مسوولین کشور نیز، معتقد به اجرای کامل بندهای این طرح 9 ماده ای هستند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: تشکیل ستاد بهینه ساماندهی مصرف آب در اصفهان و همچنین استفاده از دستگاه ها و سیستم های کاهنده آب شرب از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

 وی با بررسی کارشناسی طرح انتقال آب ونک سمیرم به رفسنجان گفت:برای تخصیص آب از حوزه به حوزه دیگر ذینفعان باید در این تصمیم دخالت داشته باشند و هم آنان از آب انتقالی مشخص شود.

وی نحوه تنظیم قرارداد اولیه انتقال آب ونک و پرداخت آب بها به استان چهارمحال را سنت ناصواب دانست و گفت:چنانچه این رویه در کشور ترویج شود.

وی گفت:اتاق بازرگانی می توانمد با ایجاد سه کارگروه در خصوص کاهش آلودگی هوا توسط صنعت ، کاهش مصرف آب و استفاده ی بهینه از منابع آب و اصلاح الگوی کشت، اقدامات فنی و اجرایی خود را به مدیریت استان ارایه دهد.

«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در این جلسه گفت:از جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود همه بخش های جامعه منتفع می شوند و باید تلاش کنیم که این رودخانه به طور دایم جاری باشد.

«مصطفی حجه فروش»رییس  کمیسیون کشاورزی  اتاق اصفهان در این جلسه با تشریح عملکرد کمیته آب در طول دو سال گذشته گفت: کمیته تلاش کرده با برگزاری همایش و نشست ها مسایل و مشکلات خشکی زاینده رود برای مردم و رسانه ها تشریح کند.

وی ارایه نظرات کارشناسی شده در مورد رودخانه زاینده رود را مهمترین رویکرد کمیته اب اتاق اصفهان برشمرد و گفت:حضور استادان دانشگاه،کارشناسان حوزه آب و فعالین بخش کشاورزی و محیط زیست در این کمیته باعث ارایه نظرات فنی و کارشناسی شده است.

مصوبات 9 ماده احیای زاینده رود در استان بالادست اجرا شود

  «مهدی بصیری»مسوول کمیته اب اتاق اصفهان در این جلسه اجرا نشدن مصوبات 9 ماده ای زاینده رود در استان چهار محال و بختیاری را یکی از مسایل اصلی این رودخانه برشمرد و گفت:مصوبات در استان اصفهان دنبال شده است.

وی انتقال آب سمیرم به دشت رفسنجان با هدف کشاورزی را جای تامل دانست و گفت:در شرایطی که استان اصفهان با بحران آب روبروست انتقال اب به سایر استان ها با هدف غیر شرب قابل توجه است.

وی از سامان دهی رودخانه زاینده رود در استان اصفهان ابراز رضایت کرد و گفت:به دلیل سامان دهی رودخانه جریان آب زودتر از موعد به شرق اصفهان رسید و امید است این سامان دهی از سرچشمه تا پایاب تداوم داشته باشد.

بصیری خاطر نشان کرد:کنترل برداشت از رودخانه در تمامی مسیر می تواند به احیای این رودخانه کمک شایانی داشته باشد.

 «سید رسول رنجبران»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه خواستار ایجاد معاونت آب استانداری اصفهان با هدف پیگیری امور مربوط به آب شد و گفت:انقال اب ونک به رفسنجان نیازمند بررسی دقیق ذینفعان آب در مبدا  است.

«لطف الله ضیایی»عضو دیگر کمیته آب اتاق اصفهان خواستار اجرای طرح انتقال اب بهشت آباد شد و گفت:این طرح می تواند بخشی از کمبود آب استان های اصفهان و یزد و کرمان را برطرف کند.