تاریخ : شنبه 16 آبان 1394
کد 443

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان : برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید رتبه کسب وکار ایران در رنکینگ جهانی بالا رود

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان خواستار در نظر گرفتن شاخص تکنولوژی برای جهانی شدن صنایع استان اصفهان و کسب سهم در بازارهای بین المللی شد
استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان خواستار در نظر گرفتن شاخص تکنولوژی برای جهانی شدن صنایع استان اصفهان و کسب سهم در بازارهای بین المللی شد و گفت: با مطالعه و تحقیق در اقتصاد بین الملل به این نتیجه می رسیم که ایران از جنبه فضای کسب و کار و شاخص تکنولوژی رتبه پایینی دارد و این امر سرمایه گذاری خارجی را با ریسک و مخاطره روبرو می کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،« سیدکمیل طیبی» در دومین جلسه کمیته جذب و توسعه سرمایه گذاری خارجی ذیل کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری, تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان خاطر نشان کرد: بایستی با رویکرد آکادمیک به جنبه های عملیاتی جذب سرمایه گذاری خارجی توجه خاص داشت و بدنبال راهکاری بود که علاوه بر جذب سرمایه گذاری ، تکنولوژی های نوین به ایران وارد شود .
طیبی تاکید کرد:این کمیته با شناخت دقیق و بررسی قوانینی که در این راستا وجود دارد می تواند در مشاوره و عملیاتی کردن موضوعات سرمایه گذاری خارجی مشارکت فعال داشته باشد و بایستی در هر نوع سرمایه گذاری که قرار است انجام شود موضوع کارشناسی و تاثیرگذاری ان سرمایه گذاری در اقتصاد کشور بررسی علمی شود.
طیبی یادآور شد:هر نوع سرمایه گذاری خارجی با هدف اشتغال زایی مناسب اقتصاد ایران نیست و باید بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل ها ،سرمایه گذار جذب شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان خواستار نگاه با هدف و استراتژیک به اقتصاد از سوی فعالان اقتصادی شد و گفت: فعالان اقتصادی در زمینه اقتصاد خرد و اقتصاد کلان مطالعه و آمار خود را به روز کنند.
وی یادآور شد:شناخت بازار بین المللی از تجربه و علم به کار حاصل می شود و برای وارد شدن در دنیای سرمایه گذاری خارجی باید قدرت چانه زنی و مذاکره و تسلط به زبان لاتین و شناخت و اگاهی از بازار جهانی و بازارمالی را داشت.

  «قاسم علی جباری»رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری, تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:با توجه به توانمندی استان اصفهان از نظر نیروی کار و مساحت ، از منظر پیشرفت و فعالیت صنعتی بسیار ضعیف بوده و علیرغم تبلیغات منفی برای صنعتی بودن این بخش از کشور, اصفهان فقط در زمینه فولاد توسعه یافته است.
وی تصریح کرد:باید در این جلسات و کمیته های تخصصی با کار علمی و پژوهشی ،هدف را رسیدن به توسعه صنعت از دریچه دانش بنیان , جذب سرمایه گذاری و تولید سرمایه قرار دهیم تا بتوانیم در همه زمینه ها به تکنولوژی دست پیدا کنیم.

«محمد ابکاء » عضو این کمیته گفت: با توجه به اقتصاد سیاسی ایران و ضعف ایران در گارانتی دادن به شرکتهای خارجی جهت سرمایه گذاری به عنوان فقدان بیمه خارجی باید راهکار مناسب را از بانک مرکزی و سازمان توسعه و تجارت پیگیری شود تا بتوان این معضل را برطرف کرد.

«مرتضی رومی زاده »دیگر عضو این کمیته در این جلسه گفت: اعضا اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی باید با برنامه ریزی و هدف گذاری کار خود را در زمینه جذب و توسعه سرمایه گذاری دنبال کرد و ارتباط را با شرکتهای بزرگ دنیا آغاز کنیم.

«علی صفر نور اله» نایب رییس کمیسیون تامین مالی اتاق اصفهان سرمایه گذاری و جذب آن تیغه دو لبه است که می تواند هم مفید و هم خطر ناک باشد.برای سرمایه گذاری باید هوشیار باشیم و هوشیاری دیدگاه را بر می انگیزد.
وی خواستار شناسایی امکانات و ظرفیتهای موجود استان برای جذب سرمایه گذاری شد و گفت: متاسفانه هیچ گونه دستور العمل و برنامه تدوین شده ای در استان در هیچ ارگانی ی در راستای ارایه به هیاتهای تجاری خارجی وجود ندارد.در ابتدا باید از نظر علمی خود را رشد دهیم و با بررسی وظایف و قلمرو کمیته و همچنین شناخت آیین نامه ها و مقررات را شروع کنیم تا بتوانیم راه حلهای هوشمندانه برای استان ارایه دهیم . وی افزود:با شناخت مزیتها در راهنمایی و ارایه مشاوره به تجار و سرمایه گذاران موفق و در جهت رفع موانع آنان کوشا باشیم.

«فروزان آقا بزرگی» دیگر عضو کمیته در این جلسه گفت: بدلیل قوانین مالیاتی سرمایه گذاری در ایران صرفه اقتصادی ندارد وبا توجه به شرایط موجود بعد از تحریمها خیلی از کشورها تمایل به صادرات به ایران دارند و لذا فعالان اقتصادی باید هوشیارانه عمل نمایند. عدم ثابت نرخ ارز و فقدان گارانتی برای سرمایه گذاران دلایلی بر سرمایه گریزی است .

«محمد اطرج» دیگر عضو کمیته در این جلسه گفت: کمیته توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از کلیدی ترین کمیته های کمیسیون می باشد که می توان در اینجا مسیر مشخصی را در بحث توسعه برای استان مشخص و تعریف کرد .با بررسی و مطالعه کارشناسانه آئین نامه ها و سند آمایش می توان به نتیجه کامل تر و دقیقتری محل و نوع سرمایه گذاری در استان رسید.

«محمد حسن امامی» دیگر عضو کمیته دراین جلسه گفت: در گام نخست می توان از ظرفیت خواهر خواند ه های اصفهان برای جذب سرمایه گذاری از شهر های دیگر از طریق شهرداری استفاده کنیم.

«محمد رضا غفر الهی» دیگر عضو کمیته در این جلسه گفت: با شناسایی شرکتها و فعالان اقتصادی کوچکتر نسبت به هیاتهای اقتصادی که از طریق وزرات امور خارجه وارد ایران می¬شوند می¬توان در توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران موثرتر عمل کرد.

آلبوم تصاویر کمیته سرمایه گذاری-8-94