تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1393
کد 44

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان: عبور از رکود اقتصادی در صنعت مشاهده نمی شود

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان: عبور از رکود اقتصادی در صنعت مشاهده نمی شود
رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان گفت:با وجودی که دولت خبر عبور از رکود  اقتصادی می دهد ،در صنعت تغییری احساس نمی شود.
«مصطفی رناسی»در هفتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان تصریح کرد:اغلب واحدهای صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند و تغییری در افزایش ظرفیت ها آنان مشاهده نمی شود.
وی با اذعان به اینکه دولت راه  درست را در مدیریت اقتصادی در پیش گرفته است،گفت:رویکرد و تمرکز  دولت در حل مسایل سیاسی است ولی  حل مسایل اقتصادی در کنار مسایل سیاسی می تواند رکود را برطرف کند.
رناسی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد دولت در دریافت مالیات از واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت:دولت می تواند ابتدا رونق اقتصادی ایجاد کند  سپس از محل افزایش درآمد جامعه مالیات دریافت کند و فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی در شرایط رکود اتفاق مثبتی برای کشور رقم نمی زند.
وی با اشاره به تجربه ترکیه در دریافت مالیات از بنگاههای اقتصادی گفت:نخست وزیر پیشین ترکیه(رجب طیب اردوغان) در ابتدای فعالیت خود خواستار ایجاد فضایی برای دوبرابر شدن سود بنگاه های اقتصادی این کشور شد زیرا معتقد بود اگر سود یک بنگاه اقتصادی دو برابر شود درآمدهای مالیاتی دولت نیز دو برابر می شود.
    وی با انتقاد از شیوه دولت در دریافت مالیات از واحدهای تولیدی گفت:در شرایطی که واحدها زیر 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند، فشار مالیاتی  بر آنها مضاعف شده است و واحد تولیدی که زیر 70 درصد ظرفیت فعالیت می کند نه نمی تواند قسط وام بدهد و نه مالیات زیرا سودی ندارد که بخواهد مالیات دهد.  
«مرتضی بانک»عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در ادامه این جلسه مساله اصلی تولید را مالیات و بیمه تامین اجتماعی برشمرد و گفت:به دلیل سخت گیری این دو بخش سرمایه ها به سمت تولید نمی آید و دولت برای اشتغال زایی و رونق فضای کسب و کار باید زمینه توسعه سرمایه گذاری در این بخش را فراهم سازد.
واحدهای معدنی مالیات می دهند ولی خدماتی دریافت نمی کنند
«عباس تاجبخش»مسوول کمیته معدن کمیسیون در این جلسه با انتقاد از روش اخذ مالیات از واحدهای تولیدی گفت:با وجودی که واحدهای معدنی مالیات پرداخت می کنند ولی هیچ گونه زیرساختی برای تسهیل فعالیت آنان اهم از جاده ،انرژی،مخابرات و غیره   ایجاد نمی شود .
وی افزایش حقوق دولتی معادن از سه الی هفت برابر را مورد انتقاد قرار داد و گفت:در شرایطی که معادن با کمترین ظرفیت تولید مواجه اند و هزینه های حمل و نقل به شدت افزایش یافته است ،افزایش حقوق دولتی جای تامل دارد.
نخستین باشگاه سرمایه گذاری در اتاق اصفهان آغازبه کار کرد
«علی صفرنورالله»مسوول کمیته کنسرسیوم های صنعتی اتاق  در این جلسه با اشاره به برگزاری نخستین نشست باشگاه سرمایه گذاری در اتاق اصفهان گفت:در این نشست پنج طرح قابل سرمایه گذاری ارایه شد و سرمایه گذاران شرکت کننده در این نشست با طراحان ایده به مذاکره پرداختند.  
تولید خودرو در شش  ماه اول 83 درصد نسبت به شش ماه اول سال گذشته افزایش داشته است
«ابراهیم احمدی»دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت:صنعت خودروسازی ایران نتوانسته خود را به روز نگه دارد و در  سالهای گذشته با رکودی روبرو شد ولی از سال جاری روند بهبود این صنعت مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: صنعت خودرو  ایران   60 رشته صنعتی را به فعالیت وا می دارد  و این صنعت 13 از ارزش افزوده کل صنعت کشور را شامل می شود.
وی تصریح کرد:تولید خودرو در کشور طی شش ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 83 درصد رشد داشته است .
«احمد دادوند»دیگر عضو کمیسیون  از واردات قطعات بی کیفیت خودرو به بازار ایران انتقاد کرد و گفت:قطعات خودرو ایرانی با می تواند علاوه بر تامین بازار داخل به خارج نیز صادر شود.  
تقاضا در صنعت افزایش نیافته است
«سیدکمیل طیبی»عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه با بررسی گزارشات بانک مرکزی مبنی بر عبور کشور از رکود اقتصادی گفت:به دلیل اینکه پایین بودن  تقاضا در بازار ،عبور از رکود در صنعت مشاهده  نمی شود .     
طیبی کاهش قیمت نفت در جهان را یکی از چالش های دولت در تنظیم بودجه برشمرد و گفت:این کاهش قیمت بر سرمایه گذاری ها دولت در بخش های زیرساختها نیز تاثیر می گذارد .
طیبی افزود: نرخ رشد منفی  اقتصادی از 91 به سال 92  (منفی9/1)منتقل شد ولی نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه اول 93 مثبت می شود.   
وی با اشاره به اهداف برنامه پنجم و نرسیدن به اهداف آن جهت جذب سرمایه گذاری تصریح کرد:شرایط کنونی تقاضا برای محصولات کاهش یافته است ولی  بخش تولید نسبت به سال گذشته با رشد مثبت  همراه بوده است.  تمام ح ق 11