تاریخ : يکشنبه 20 تير 1400
کد 4203

در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد:

نشست پیگیری مشکلات واردات مواد اولیه شرکت های دارویی استان

نشست پیگیری و رفع مشکلات واردات مواد اولیه شرکت های دارویی استان با حضور نمایندگان اداره کل گمرکات و سازمان صمت استان، مدیر واحد پژوهش و بررسی های اقتصادی، مشاوران گمرکی و امور ارزی اتاق بازرگانی اصفهان و نمایندگان تعدادی از شرکت های دارویی استان در پارلمان بخش خصوصی اصفهان برگزار شد.
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان در این نشست به تشریح روش های تعیین ارزش کالاهای وارداتی  پرداخت و تصریح کرد: با توجه به تخصصی بودن ارزشیابی مواد اولیه دارویی، پیشنهاد می گردد با پیگیری اتاق بازرگانی اصفهان و انجمن صنفی شرکت های تولید کننده دارو، در هنگام تائید صحت و سلامت کالا، ارزش کالاهای وارداتی نیز از سوی وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو تائید شود تا مبنای محاسبه کارشناسان تعیین ارزش گمرک قرار گیرد.
علیرضا دیان اردستانی، معاون گمرکی گمرکات استان اصفهان نیز با بیان اینکه وزن کالاهای وارداتی براساس دستورالعمل های شرکت های کشتیرانی یا هواپیمایی در قبض انبار ثبت می شود افزود: در درب خروج گمرکات کشور، وزن کالاهای وارداتی بصورت سیسمتی در سامانه ثبت می شود که در صورت بروز کسر تخلیه، اصلاح آن از طریق گمرک امکانپذیر  نخواهد بود و برای اصلاح یا رفع آن باید از طریق پلیس اقتصادی اقدام و پیگیری نمود.
کریم سلیمی، رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این نشست از آمادگی این سازمان برای همکاری با شرکت های دارویی استان در حل مشکلات موجود و امکان اصلاح ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت خبر داد.
زهرا زمانی، مدیر پژوهش و بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز  در این نشست با اشاره به اهمیت تامین داروی مورد نیاز کشور در شرایط تحریمی موجود تصریح کرد: با توجه به درخواست های متعدد اخذ شده از شرکت های دارویی استان مبنی بر مشکلات متعدد «بیش بود ارزش» و « کسر تخلیه» مواد اولیه وارداتی، پارلمان بخش خصوصی اصفهان ضمن بررسی مشکلات اعلام شده، به منظور پیگیری و کمک به رفع این مشکلات نشستی را باحضور نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط و مشاوران اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل داد تا پس از بررسی ریشه ای این چالش، در صورت نیاز از روش های قانونی مانند شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی برای رفع آن اقدام نماید.
 محسن  محمد باقری، مشاور امور ارزی و پرداخت های بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در بحث مربوط به رفع تعهد ارزی،  بانک ها عامل بانک مرکزی بوده و از قوانین بانک مرکزی تبعیت می کنند تصریح کرد: با توجه به اعلام گمرک مبنی بر عدم امکان اصلاح وزن ثبت شده  در سامانه، اگر وزن مندرج در  اسناد و اظهار مشتری در گمرک با هم مطابقت داشته اما در سامانه گمرک کسر وزن اعلام شده باشد و وارد کننده ادعا نماید که کسر تخلیه صورت نگرفته است؛ در صورت ارائه نامه رسمی از سوی گمرک مبنی بر تایید صحت ادعای مشتری و اعلام دلیل ایجاد مغایرت مثل اشتباه در وزن کشی، رفع مشکل کسر تخلیه با مکاتبه با بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود و نیازی به ارجاع پرونده به تعزیرات نیست.
حبیب ا.. گرداب، مشاور امور گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر رفع مشکل تعیین ارزش برخی از کالاهای اساسی مانند برنج توسط  وزارت جهاد کشاورزی،  رفع مشکل بیش بود ارزش واردات مواد اولیه دارویی را مستلزم استفاده از مکانیسم مشابه و تائید ارزش کالاهای وارداتی توسط وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو دانست.
در ادامه این نشست مشکلات شرکت های دارویی در واردات مواد اولیه مطرح ومقرر شد با پیگیری از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ترتیبی اتخاذ شود که قبل از صدور بیجک توسط اداره کل گمرکات وزن کالا به اطلاع واردکننده برسد و امکان اصلاح و تعدیل داشته باشد. همچنین به منظور رفع مشکل تعیین ارزش مواد اولیه دارویی، ارزیابی قیمت این کالاهای وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو ملاک عمل واحد تعیین ارزش گمرک قرارگیرد.

 
آلبوم تصاویر پیگیری مشکلات واردات مواد اولیه شرکت های دارویی استان