تاریخ : پنجشنبه 23 مهر 1394
کد 412

در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی در راستای وظایف فرهنگی و اجتماعی اتاق اصفهان؛فعالان اقتصادی استان اصفهان نسبت به مسایل اجتماعی بی تفاوت نیستند

توسعه کسب و کار مستلزم توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه است/ کمیسیون امور اجتماعی اتاق اصفهان با هدف مسوولیت پذیری اجتماعی فعالان اقتصادی تشکیل شد
نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی در راستای وظایف فرهنگی و اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور رییس اتاق ،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،مدیر کل بهزیستی ،معاون اجتماعی ناجا و جمعی از کارشناسان اجتماعی و فعالان اقتصادی در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد .
  
به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،«حبیب رضا ارزانی»مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این نشست ضمن تقدیر از اقدام اتاق بازرگانی در تشکیل این کمیسیون گفت:نگاه ارزشمند فعالان اقتصادی به مسایل اجتماعی قابل توجه و تقدیر است .

وی تاکید کرد:رویکرد فعالان اقتصادی نشان می دهد که تنها به دنبال کسب سود و منفعت نیستند و نسبت به مسایل اجتماعی حساسیت ویژه ای دارند.
ارزانی خاطر نشان کرد:مردم یک جامعه نیازهای جسمی ،روحی و روانی،ذهنی و معنوی دارند و دولت به تنهایی نمی تواند تمام نیازها را برطرف کند و همه بخش های جامعه از جمله بخش خصوصی و عمومی به همراه دولت می توانند این نیازها را برطرف کنند .

وی با اشاره به مسوولیت پذیری شرکت های بزرگ اقتصادی در جوامع توسعه یافته گفت:این شرکتها با توانمندساختن جامعه پیرامون خود در زمینه های اجتماعی ،فرهنگی و هنری نقش بسزایی در توسعه مردم خود دارند.
وی با پرداختن به موضوع مدرن شدن فقر در جوامع صنعتی گفت:شرکت های اقتصادی تلاش کردند با تاثیرگذاری در محیط اطراف خود نیازهای اولیه فقر را برطرف کنند .

فعالان اقتصادی استان اصفهان نسبت به مسایل اجتماعی بی تفاوت نیستند

«سیدعبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق اصفهان در این نشست گفت:اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و اجتماع فعالان اقتصادی برخود لازم دید که نسبت به مسایل اجتماعی استان بی تفاوت نباشد و بتواند در کاهش آسیب های اجتماعی استان نقش موثری ایفا کند .

وی با اشاره به اینکه اغلب فعلان اقتصادی استان در خیریه های متعدد عضویت دارند و مشغول خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند،افزود:اتاق بازرگانی قصد راه اندازی خیریه ندارد بلکه خواستار افزایش مسوولیت پذیری فعالان اقتصادی نسبت به محیط اجتماعی پیرامون است.

سهل آبادی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار همکاری بخش توزیع با بخش تولید جامعه با هدف اشتغال زایی برای جوانان و رشد اقتصادی برای کشور شد و گفت:چنانچه توزیع کنندگان کالاهای تولید داخل را خریداری و به فروش برسانند شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

وی تصریح کرد:متاسفانه بخشی از توزیع کنندگان برای مواجه نشدن با اداره کل مالیاتی به خرید و فروش کالهای قاچاق بدون فاکتور می پردازند که این عمل باعث شده که واحدهای تولیدی به تعدیل نیروی انسانی خود بپردازند .

مدیر کل بهزیستی :توسعه کسب و کار مستلزم توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه است

«سعید صادقی»مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در این نشست گفت:توسعه کسب و کار نیاز به توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد و تشکیل این کمیسیون در اتاق می تواند بین این بخش ها هم افزایی ایجاد کند .

وی تصریح کرد:بنگاههای اقتصادی با ترویج برنامه های مبتنی بر پیشگیری آسیب های اجتماعی می توانند در افزایش سطح آگاهی جامعه و رشد اقتصادی ناشی از رشد اجتماعی موثر باشند.

صادقی توجه به بنیاد خانواده را یکی از مهمترین موضوعات قابل توجه در جامعه برشمرد و گفت:تقویت بنیاد خانواده می تواند از افزایش آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.

وی از احصا 90 نیاز اجتماعی هر فرد خبر داد و گفت:این نیازها می تواند هر یک مربوط به سازمان ها یا نهادهای دولتی و غیر دولتی باشد که با همکاری یکدیگر تلاش کنند جامعه ای سالم تشکیل دهند.

کمیسیون اجتماعی اتاق با هدف مسوولیت پذیری اجتماعی فعالان اقتصادی تشکیل شده است

«زهرا اخوان نسب»رییس کمیسیون امور اجتماعی اتاق اصفهان در این نشست گفت: این کمیسیون برای نخستین بار در اتاق اصفهان با هدف مسوولیت پذیری بنگاههای اقتصادی استان نسبت به جامعه پیرامون خود تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه مسوولین اجتماعی بنگاههای اقتصادی از سال 1990 در دنیا آغاز شد گفت: توجه به محیط زیست ، اشتغال زایی برای مردم منطقه و بالابردن سطح معیشیت و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله مسوولیت هایی بود که این بنگاهها پذیرفتند .

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان ،حوزه مسوولیت های اجتماعی را بسیار وسیع دانست و گفت:اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی تلاش می کند با بررسی نظرات و پیشنهادات سایر بخش ها مسیر روشن و اثرگذار پیش روی کمیسیون امور اجتماعی برنامه ریزی کند.

مسوولیت های اجتماعی شرکتها یکی ازاستانداردهای بین المللی است 

«محمدگوهریان»دبیرکل اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه سازمان و نهادهای متعددی در بخش خدمات اجتماعی فعالیت می کنند ،افزود:بنگاههای اقتصادی بر اساس استانداردهای بین المللی نسبت به جامعه مسوولیت دارند و این کمیسیون می تواند مسیر مشخصی برای بنگاههای اقتصادی استان اصفهان ترسیم کند .

خیریه های کارآفرینی در اصفهان تشکیل شود

«رضا چینی»نایب رییس کانون کارفرمایان استان اصفهان در این جلسه گفت:صنعت نیاز به نیروی کار دارد و دانشگاهها مملو از فارغ التحصیلان بیکار است و به دلیل آشنا نبودن دانشجویان با فضای کار شاهد بیکاری و به دنبال آن بزهکاری در جامعه هستیم .

وی افزود:حضور اساتید دانشگاهی کارآزموده که بتوانند دانشجویان را به کار کردن در واحدهای صنعتی تشویق کنند می تواند معضل بیکاری جامعه را تا اندازه ای برطرف کند .
وی پیشنهاد تشکیل خیریه کارآفرینی با هدف جذب نخبگان دانشگاهها و جلوگیری از مهاجرت آنان ارایه کرد و گفت:خیّرین با تشکیل این خیریه زمینه توانمند شدن نخبگان در عرصه واحدهای صنعتی جهت تصدی مدیریت این واحدها را فراهم می کنند.

آسیب های اجتماعی از سوی کمیسیون اولویت بندی شود

«سرهنگ جهانگیر کریمی»معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان در این نشست با اشاره به بخش نامه دولت مبنی بر مسوولیت نمام سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی در کاهش جرایم گفت:نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند با مسایل اجتماعی مقابله کند بلکه نیازمند همکاری و همیاری سایر بخش هاست.

وی مهمترین آسیب اجتماعی استان اصفهان را مواد مخدر برشمرد و گفت:ضریب نفوذ این آسیب در جوامع صنعتی بسیار بیشتر از سایر جوامع است و استان اصفهان به عنوان استان صنعتی همواره در معرض این آسیب قرار دارد .

وی خاطر نشان کرد:75 درصد معتادان در ابتدای مصرف مواد مخدر شاغل بودند و پس از مشخص شدن مصرف مواد از محل کار اخراج و سپس روی به بزهکاری در جامعه برای تامین مواد مخدر مصرفی می کنند .

کریمی خاطر نشان کرد:اولویت بندی کمیسیون امور اجتماعی اتاق در تاثیرگذار اجتماعی می تواند اهداف در نظر گرفته شده را در دسترس قرار دهد .

«علی راعی»مشاور ارتباطات اتاق اصفهان در این جلسه توجه به حقوق شهروندی را بخشی از فعالیت این کمیسیون پیشنهاد کرد و گفت: تشکیل مجتمع خیریه های استان اصفهان می تواند گامی در کاهش آسیب های اجتماعی از سوی فعالان اقتصادی باشد.


آلبوم تصاویر نشست کمیسیون اجتماعی-7-94