تاریخ : سه شنبه 25 خرداد 1400
کد 4081

در دیدار رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان عراق مطرح شد:

اقلیم کردستان عراق آماده استقبال از سرمایه گذاران ایرانی است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار،ضمن ابرازخرسندی از برقراری مجدد روابط تجاری دو کشور پس از پاندمی کرونا، تاکید کرد: تعلق عاطفی بین مردم دو کشور ایران و اقلیم کردستان، سهولت کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در بخش آغازین این نشست مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، ضمن عرض خیر مقدم و  خوشامد گویی به وزیر کشاورزی و منابع اقلیمی کردستان عراق وهیئت همراه، گفت: خرسندیم که روابط تجاری دو کشور  پس از پاندمی کرونا  مجددا برقرار شده است و علقه عاطفی بین مردم دو کشور ایران و اقلیم کردستان  سهولت کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد:کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه، سیاست توسعه ارتباط تجاری دو کشور را در دستور کار  خود قرار داده است و اصفهان  در حوزه اقتصاد به عنوان استان مرکزی و استان دوم بعد از تهران نقش آفرینی میکند.
گلشیرازی سپس با بیان ظرفیت ها و پتانسیل های استان اصفهان به معرفی این استان پرداخت و گفت: اصفهان به عنوان شریان راههای ارتباطی زمینی و ریلی کشور محسوب می شود و علاوه بر پیشتازی در حوزه های صنعت، کشاورزی و دانشگاهی و آموزش عالی به عروس شهرهای ایران در حوزه گردشگری شناخته شده است.
وی اظهار کرد: اصفهان با 13 شهر جهان خواهر خوانده است و دارای   840 جاذبه گردشگری ، 285   جاذبه طبیعی و 9 اثر در حوزه میراث ملموس و ناملموس  است که این ویژگی ها  استان را به یکی از  قطب‌های  گردشگری در دنیا تبدیل کرده است. همچنین 1850 اثر ثبت شده ملی و 22 هزار اثر تاریخی و 199 رشته صنایع دستی  در اصفهان وجود دارد.
گلشیرازی با اشاره به جمعیت بیش از 5 میلیون نفری اصفهان که  86 درصد آن شهرنشین هستند، توضیح داد: هرچند اغلب مردم اصفهان مسلمان هستند اما مسیحیان یهودیان و زرتشتیان از صده های قبل در اصفهان زیست داشته اند و ارتباط خوبی در بین آنها برقرار شده است که این ارتباط قوی نشان دهنده آنست  که جایی که ادیان مختلف می توانند در کنار هم زندگی کنند ، میتوانند با ملیت های دیگر هم  ارتباطات خوبی در حوزه های مختلف از جمله تجارت داشته باشند.
رئیس اتاق اصفهان،  اتاق بازرگانی را  به عنوان ملجا  و ماوای فعالین اقتصادی و صنعتگران معرفی کرد و با ارائه گزارشی گفت: بیش از 8000 هزار واحد بزرگ صنعتی در اصفهان مستقر هستند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان و  ذوب آهن که رتبه اول در کشور را دارند  نیز در اصفهان هستند و این باعث شده بیش از 60 درصد تولید فولاد ایران در اصفهان انجام شود در حالی که قبل از این استان اصفهان به عنوان منچستر ایران شناخته می شد که به معنای پایتخت نساجی است و اکنون  بیش از  دو هزار و دویست واحد نساجی در اصفهان مشغول فعالیت هستند.
وی در ادامه توضیحاتی در خصوص ظرفیت های  کشاورزی استان اصفهان داد و تصریح کرد:  اصفهان لحاظ جغرافیایی  پایین دست انشعاب رودخانه زاینده رود است و همواره  شرایط مناسب برای  کشاورزی را داشته است و وجود  بیش از 568 هزار هکتار اراضی قابل کشت  در استان اصفهان باعث شده 2.2 دهم در صد از مساحت اراضی کشور در استان اصفهان قرار بگیرد.

گلشیرازی اضافه کرد: اصفهان رتبه دوم منابع در حال استخراج را در کشور به خودش اختصاص داده است، علاوه بر این رتبه نخست  در تولید شیر، محصولات دامی، ماهیان زینتی ، رتبه دوم کشور در تولید مرغ، شترمرغ، تخم مرغ انواع گل و خربزه ، رتبه سوم تولید عسل،  سیب درختی، سیب زمینی ، سبزیجات گلخانه ای   را دارد.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان سپس به حوزه صادرات و کالاهای صادراتی استان اصفهان پرداخت و گفت: عمده کالاهایی که اصفهان در حوزه صادرات  دارد شامل  آهن آلات ، فولاد، صنایع دستی، سنگهای ساختمانی و زینتی،  سیمان،  فلزات گرانبها و مصنوعات طلا، فرش ماشینی و فرش دستبافت، منسوجات، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی  و انواع تجهیزات ماشین آلات صنعتی می شود.
 گلشیرازی در بخش پایانی صحبتهایش افزود:  محور فعالیت  استان اصفهان  در حوزه  توسعه روابط در زمینه کشت فراسرزمینی، خدمات فنی مهندسی صادرات فرآورده های کشاورزی  و همچنین سرمایه گذاری در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی است.

در ادامه این نشست، بگرد طالبانی ، وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان عراق با ذکر این نکته که کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران روابط اجتماعی و سیاسی، اقتصادی   دیرینه و مناسبی دارد گفت: بعد از انقلاب  و پیروزی مردم کردستان ما خواستار واردات محصولات ایرانی  بودیم اما  در حال حاضر که  حکومت اقلیم کردستان به استقلال کافی رسیده، تمایل داریم که مثل کشورهای همسایه، صاحب صنعت خود باشیم  و در  حوزه های صنعت ، کشاورزی و عمران  استقلال بیشتری پیدا کنیم. 
وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان عراق  اضافه کرد: با این وجود  درهای اقلیم کردستان عراق به روی بازرگانان خارجی باز است و همه کشورهای همسایه و حتی کشورهای غربی می توانند در  آن سرمایه گذاری کنند.  در این زمینه اولویت را به کشوری  خواهیم داد که در زمان سختی درهایش را  به روی ما گشود و  ما آماده استقبال از تجار ایرانی برای سرمایه گذاری  هستیم. 
طالبانی ضمن اشاره به  گامهایی که حکومت کردستان عراق برای سرمایه گذاران خارجی  برداشته است، گفت: اکنون برای پشتیبانی از سرمایه گذارران،  قوانینی اعمال شده است و طبق قانون سرمایه گذاری کردستان عمل خواهیم کرد.
وی افزود: علیرغم اینکه در تولید محصولات کشاورزی اقلیم  کردستان، در  زمینه برخی محصولات  به تولید داخلی اکتفا کرده ایم اما هنوز راه درازی تا تولید کافی این محصولات برای پوشش بازار داخلی  اقلیم کردستان و عراق در پیش است، از اینرو نیازمند استفاده از توانمندیهای ایران و تولید کنندگان ایرانی  در زمینه کشاورزی هستیم.  
وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان عراق در انتها زمینه های مختلف  همکاری  این دو کشور را برشمرد و گفت:در   حریم کردستان  در حوزه صنعت، گردشگری، عمران، راهسازی،  محصولات شیری و دامداری زمینه خوبی فراهم شده و ما آماده استقبال  از سرمایه گذاران ایرانی هستیم. همچنین  برای  شرکتهای مرتبط در زمینه واردات دستگاه‌های کشاورزی، معافیت گمرکی در نظر گرفته شده است.
آلبوم تصاویراقلیم کردستان عراق آماده استقبال از سرمایه گذاران ایرانی است

  • واحد ارجاع دهنده پورتال اتاق بازرگانی اصفهان