تاریخ : چهارشنبه 15 مهر 1394
کد 402

در همایش توسعه اقتصادی متوازن با ورود بانوان در جایگاه‌های مدیریتی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

حضور زنان در عرصه هاي اقتصادي، توسعه پايدار به دنبال دارد/ زنان در سطوح مديريتي كلان بسيار توانمند عمل مي كنند/ جایگاه زنان ایرانی در سطوح مدیریتی مناسب نیست
همایش توسعه اقتصادی متوازن با ورود بانوان در جایگاه‌های مدیریتی با حضور استادان دانشگاه هاروارد و سابانچی ترکیه در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ،«مصطفی رناسی»نایب رییس اتاق اصفهان در این همایش گفت:زنان ایرانی جایگاه فعلی را با تلاش و کوشش خود بدست آوردند و در ده سال آینده جایگاه ویژه ای در جامعه پیدا می کنند. نایب رییس اتاق اصفهان افزود:موقعیت زنان ایرانی در زمان هخامنشیان بسیار متفاوت تر از دوره های بعد آن بوده است. در آن دوره شاهد حضور زنان در پست های لشگری و کشوری بودیم. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی زنان با بالا بردن سطح تحصیلات خود در حال افزایش توانمندی های خود در کسب پست های کارشناسی و مدیریتی هستند . رناسی با بیان اینکه بانوان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، تاکید کرد: به اعتقاد بنده، زنان موقعیت خود را در اجتماع به طور خاموش پیدا کرده اند چرا که اکنون بیش از 60 درصد ظرفیت دانشگاه ها را بانوان تشکیل داده اند که باید از این پتانسیل کشور به نحو مناسب استفاده کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه تا 10 سال آینده زنان جایگاه ویژه خود را در اقتصاد کشور به دست خواهند آورد، بیان داشت: در حال حاضر زنان در بخش های مختلف فعالند اما فعالیت آنها باید هدایت شده باشد.
وی به برپایی این همایش و کارگاه آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: در این کارگاه از تجربیات دانشگاه ساوانچی در راستای فعالیت زنان در بخش هایی که ارزش افزوده بیشتری دارد استفاده خواهد شد.

رناسی با بیان اینکه مشکلات حساس ترین امور همچون دارایی، تامین اجتماعی، بانک ها بیشتر توسط زنان توانمند حل می شود، ابرازامیدواری کرد: بتوانیم فرهنگ حضور از زنان را در سطوح مختلف مدیریتی توسعه دهیم تا آنها به جایگاه واقعی خود در اقتصاد دست یابند.

جایگاه زنان ایرانی در سطوح مدیریتی مناسب نیست

«زهرا اخوان نسب»رییس کمیسیون امور اجتماعی اتاق اصفهان ، این همایش را در راستای توانمندسازی زنان در هیات مدیره و حضور آنها در رده های بالای مدیریتی تاثیرگذار دانست و افزود: 3 مدرس زن دانشگاه هاروارد و سابانچی ترکیه در مدت سه روز تجارب خود را در اختیار اتاق بازرگانی و بانوان اصفهانی قرار می دهند.وی با اشاره به مطالعات سازمان جهانی کار در خصوص حضور بانوان در هیات مدیره ها، تاکید کرد: متاسفانه جایگاه زنان در سطوح مدیریتی بالا نیست اما این آمار رو به رشد است.معاونت اتاق بازرگانی اصفهان در امور بانوان با تاکید بر اینکه برای ایجاد فضای رقابتی کسب و کار حضور زنان می تواند کارساز باشد، گفت: در بین شرکت های مورد مطالعه آسیا و اقیانوسیه کمی بیش از 5 درصد زنان در جایگاه بالای مدیریتی قرار دارند همچنین حضور بانوان در سطح مدیریت میانه بیش از 10 درصد است.وی موانع سد راه حضور زنان در سطوح مدیریتی را سقف و دیوار شیشه ای عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته نیوزلند بیشترین مشارکت و ژاپن کمترین مشارکت زنان در سطوح مدیریتی را دارند.

اخوان نسب با اشاره به اینکه علاوه بر موانع اجتماعی، موانع سازمانی سد راه مدیریت بانوان قرار دارد، گفت: 40 درصد شرکت های مورد بررسی هیچ برنامه مشخصی برای حضور زنان نداشتند.وی بیان داشت: مطابق گزارش سازمان جهانی کار، سهم مشارکت زنان در سطح مدیریتی و فعالیت، در سال 2005، معادل 16.2 درصد، سال 2010 معادل 14.6 درصد بوده است.معاونت اتاق بازرگانی اصفهان در امور بانوان با اشاره به موانع بر سر راه فعالیت زنان در بخش های مدیریتی طبق این گزارش، گفت: تجارب کم زنان در مدیریت واحدهای صنعتی، مسوولیت بیشتر بانوان در خانواده، عدم تنوع تجارب، نبود استراتژی مدون برای حضور بانوان در سطح مدیریتی، کمبود الگو برای زنان، وجود فرهنگ شرکتی مردان، فقدان دوره های آموزش رهبری برای زنان، ترغیب نشدن مردان برای مسوولیت های بیشتر خانوادگی، نبود استراتژی برای نگهداری زنان در شرکت ها، وجود تبعیض جنسیتی در استخدام از جمله دلایل حضور کمرنگ بانوان در بخش های مدیریتی است.وی تاکید کرد: با رفع موانع حضور زنان در سطوح مدیریتی، باید از پتانسیل آنها استفاده کنیم.

برای ارتقای جایگاه بانوان در پست های مدیریتی باید از تجارب کشورهای پیشرو استفاده کرد

«علی نادری»مشاور عالی اتاق اصفهان در این همایش گفت:برای ارتقای جایگاه بانوان در پست های مدیریتی باید از تجارب کشورهای پیشرو استفاده کرد.وی افزود:ترکیه در بین کشورها از نظر فرهنگی و اقتصادی با ایران شباهت هایی دارد که می توان از تجربه این کشور در ارتقای جایگاه بانوان بهره برد.وی با اشاره به اینکه حدود 30 سال پیش درآمد سرانه ملی ترکیه بسیار پایین بود، بیان داشت: در حال حاضر سرانه ملی برای هر نفر 10 هزار دلار است.وی با بیان اینکه ترکیه تنها آنتالیا و استانبول نیست، افزود: باید از تجارب دانشگاه ها و مراکز علمی و صنعتی ترکیه نیز استفاده کنیم.مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه تا با دنیا مراوده نکنیم و پرچم صلح را بالا نبریم، نمی توانیم همکاری های اقتصادی داشته باشیم ، تصریح کرد: هم اکنون رویکرد دولت یازدهم به دنیا تغییر کرده و ما در نظر داریم با تیم جدید اتاق بازرگانی، اصفهان را جهانی کنیم.

حضور زنان در عرصه هاي اقتصادي، توسعه پايدار به دنبال دارد

«نسليهان تمبول»استاد دانشگاه و عضو برنامه کسب و کار خانوادی مدرسه کسب و کار هاروارد آمریکا در این گفت: هيچ توسعه موثري در هيچ جاي دنيا بدون حضور توانمند زنان اتفاق نمي افتد و آمارها نيز نشان دهنده اين مطلب است.

وي اضافه كرد: هم اكنون مشكلاتي در دنيا همانند گرسنگي، فقر و تهديد سلامتي به وجود آمده و اين مساله اهميت حضور زنان براي توسعه پايدار و فرهنگ سازي در اين زمينه را بيش از پيش افزايش داده است. وي تاكيد كرد: حدود 50 درصد جمعيت جهان را زنان تشكيل داده اند اما تنها 13.6 درصد آنها در زمينه اقتصادي فعال هستند. نسليهان تمبول اظهار كرد: متاسفانه 70 درصد موقعيت هاي شغلي متعلق به مردان است و تنها 30 درصد به زنان اختصاص يافته است بنابراين بايد بررسي كرد كه چرا مردان نسبت به زنان امتيازات بيشتري دارند. وي با بيان اينكه تاكنون 23 كشور جهان موانع فعاليت اقتصادي زنان را برداشته اند، افزود: 196 كشور ديگر مانند مراكش به دنبال رفع اين موانع هستند اما متاسفانه در خاورميانه نابرابري شغلي ميان زنان و مردان بسيار زياد است.وي با اشاره به اينكه دنيا با تغييرات زيادي مواجه بوده و هم اكنون در وضعيتي قرار داريم كه بيكاري در جهان گسترش يافته است.، ادامه داد: كشور انگليس به اين نتيجه رسيده كه براي توانمندسازي نيروي انساني خود مشاركت زنان در طبقات مختلف اجتماعي را افزايش دهد و در مالزي نيز با حضور زنان به سمت توسعه پايدار در حال حركت هستند. وي با تاكيد بر اينكه كشور ايران نيز دچار تغيير و تحولات زيادي شده است و هم اكنون نيروي انساني تحصيل كرده دارد كه مي توانند توانايي خود را در جهان عرضه كنند، اضافه كرد: مسوولان كشور ايران بايد در رابطه با اقتصاد خود تصميمات جدي بگيرند و بيش از اين نمي توانند اقتصاد را وابسته به نفت و گاز كنند كه اين امر نيازمند سياست گذاري و چشم انداز بلند مدت است.

زنان در سطوح مديريتي كلان بسيار توانمند عمل مي كنند

«ملسا آرارات» موسس سازمان تخصصي حاكميت شركتي در دانشگاه سابانچي ترکیه نيز در اين همايش حضور زنان در سطوح مدیریتی را باعث توسعه و ارتقای جامعه دانست و اظهار کرد: استعداد زنان در مجموعه هاي مديريتي لازم است. وي گفت: هيات مديره مجموعه اي است كه در آن تصميمات بزرگ و مهمي براي شركت گرفته مي شود و آينده آن رقم مي خورد، كيفيت تصميم گيري ها نيز وابسته به كساني است كه در اين هيات مديره ها حضور دارند. وي با بيان اينكه افزايش قدرت و توان زنان براي حضور در مجموعه هاي مديريتي از اهميت بالايي برخوردار است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زنان كمي در هيات هاي مديره حضور دارند و بيشتر آنها نه به دليل داشتن تجربه بلكه به دليل نسبتي كه با سهامدار(همسر) داشته اند، در هيات مديره بوده اند و در فرايند تصميم گيري عملكرد و نقش موثري ندارند. وي از جمله دلايلي كه زنان در هيات هاي مديره كم به كار گرفته مي شوند را تبعيض بر اساس سليقه و تبعيض شغلي عنوان كرد و افزود: اما بايد توجه داشت كه همه انسان ها داراي استعدادهاي واحد هستند و در دنياي كنوني قدرت بدني ديگر نتيجه بخش نيست. آرارات تاكيد كرد: زنان ثابت كرده اند كه در فرايند تصميم گيري در هيات مديره مي توانند باعث ارتقاي شركت شوند، زنان ريسك ها را بهتر ارزيابي مي كنند، به جزیيات بيشتر توجه دارند و در بحران ها نيز تصميمات بهتري مي گيرند. وی با بیان اینکه همان‌طور که مردان مغرور و جاه‌طلب هستند، زنان نیز می‌توانند این گونه باشند، اضافه کرد: در ژاپن برای اینکه مشکلات اقتصادی کاهش یابد، برخی سیاست‌گذاری‌ها را تغییر دادند و یکی از این تغییر سیاست‌ها ورود زنان به عرصه هاي اقتصادي و صنعتي بود . وی اضافه کرد: طبق حکم دولت نروژ نيز باید حداقل 40 درصد از اعضای شرکت‌ها زنان باشند که این موضوع حمایتی از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی به شمار می‌آید. وي اظهار اميدواري كرد كه در آينده زنان كمتري بدون شغل باشند. آرارات، با بیان اینکه در سه سال اخیر، فعالیت‌های مدیریتی زنان به طور چشمگیری افزایش یافته است، گفت: در ایران نيز زنان بسياري به عنوان استاد دانشگاه و معلم فعاليت دارند كه از ظرفيت هاي اين افراد در سطوح بالاي مديريتي استفاده كرد.

تا سال 2014 تنها يك درصد به حضور زنان در هيات هاي مديره اضافه شد

«سودا آلكان» مدرس دانشگاه سابانچي تركيه نيز گفت: در سال 2012 قانوني تصويب شد كه در اين كشور حداقل يك نفر از اعضاي هيات مديره شركت هاي بزرگ زن باشد.
وي اضافه كرد: در اين راستا پروژه مشتركي(IWD) ميان دانشگاه سابانچي و برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تعريف شد كه بر اساس آن سهم زنان را در سطوح مديريتي كلان افزايش دهند.
وي با اشاره به اينكه بر اين اساس كمپيني از زنان تشكيل و هرساله نيز همايش هايي در زمينه ارتقاي سطح مديريتي زنان برگزار شد، اضافه كرد: با وجود تمام اين تلاش ها تحقيقات ما نشان داد كه از زمان تصويب اين قانون تا سال 2014 تنها يك درصد به حضور زنان در هيات هاي مديره اضافه شد.

این همایش دو روزه به همت معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان به صورت کارگاهی در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد

آلبوم تصاویر توسعه اقتصادی-7-94