تاریخ : پنجشنبه 14 اسفند 1399
کد 3801

پروفسور محمدهاشم پسران در ششمین وبینار چشم انداز اقتصادایران:

اقتصاد ایران در دوران پساکرونا رشد مثبت 3 درصدی را تجربه می کند

در ششمین وبینار چشم انداز اقتصادایران پروفسور محمدهاشم پسران، اقتصاددان برجسته و نامزد جایزه نوبل اقتصاد عنوان کرد: اقتصاد ایران در دوران پساکرونا رشد مثبت 3 درصدی را تجربه می کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مسعودگلشیرازی در ابتدای این وبینار که به همت کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار برگزار شد،ضمن اشاره به اقدامات شاخص اتاق گفت: در دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان به موازات توجه به توسعه زیرساخت ها جهت قوام پذیری و توسعه کسب و کار و تجارت اعضاء، برقراری تعاملات سازنده و تسهیل روابط بین صنعت و دانشگاه، تربیت نیروی متخصص کارا در حوزه های صادرات، تجارت و صنایع به  نقش آفرینی در حوزه مسئولیت اجتماعی توجه ویژه ای شده است.     
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از برگزیده شدن طرح «همصدا» ی  سرای رشد و نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان توسط  وزرات علوم به عنوان طرح برگزیده و مدل عملیاتی برترتعامل صنعت و دانشگاه خبر داد. 
وی هدف از برگزاری سلسله نشست های چشم انداز اقتصاد ایران را آگاه سازی بیشتر فعالان اقتصادی از وضعیت اقتصادملی و جهانی در شرایط تحریم و پاندمی کرونا بیان و تصریح کرد: این نشست ها در بازنگری مدل کسب و کار فعالان اقتصادی موثر بوده تا با تجهیز منابع، خود را برای استفاده از فرصت ها و مدیریت بهتر تهدیدها مهیا سازند. 
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان با بیان اینکه به واسطه سقوط مکرر بازارجهانی، چشم انداز اقتصاد ایران در سال گذشته چشم انداز هشداری بوده است، پیش بینی رشد حدود 5درصدی اقتصاد جهان در سال۲۰۲۱ را خبر خوشی برای فعالان حوزه اقتصاد بین الملل دانست. 
گلشیرازی پیش بینی صندوق بین المللی پول در  قرار گرفتن هند و چین به عنوان کشورهای دارای بهترین رشد اقتصادی را از مهم ترین نکات اقتصاد جهان در سال آینده دانست. 
وی افزود: پیش بینی می شود کشورهای نفتی در سال پیش رو، اقتصادی پویاتر وهمراه با رشدی را تجربه کنند. وی بااشاره به تورم بالای 30درصدی سالجاری گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته کاهش نرخ تورم محتمل بوده که عوامل محیطی نیز بر این مهم تاثیرگذار مهم خواهند داشت.
گلشیرازی با تاکید بر اینکه امروز فعالان اقتصادی در تدارک و تامین منابع مالی به منظور سرمایه گذاری در تامین مواد اولیه با پایه ارزی دچار ابهام هستند، بر ضرورت سیاست گذاری دولت در این حوزه تاکید کرد. 
در ادامه غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کاربا اشاره به پتانسیل های موجود در اصفهان، نرخ بیکاری موجود را زیبنده این استان صنعتی با وجود دانشگاه های مطرح و شرکت های مطرح  دانش بنیان ندانست. وی شاخص کسب و کار در اصفهان را در حالی 6.1 درصد اعلام کرد که این رقم در کشور 5.9  درصد است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه افزود: معتقدیم اصفهان از این قابلیت برخوردار است که به عنوان مرکز فناوری و تولید محصولات غیرنفتی پیشتاز بوده و عواملی چون بی ثباتی قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی و دیوان سالاری شدید حاکم بر این استان خاطر فعالان اقتصادی را مکدرساخته و با خطر خروج سرمایه از استان مواجه است. 
تورم؛ مهم ترین مساله اقتصاد ایران
محمد هاشم پسران
، اقتصاددان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه های کمبریج وهاروارد دراین وبینار با اشاره به ظرفیت های موثر دررشد اقتصاد ایران مانند پتانسیل های گردشگری، جمعیت جوان و منابع سرشار طبیعی، گفت: اقتصاد ایران در طول 40 سال گذشته می توانست رشد حدود 4 درصدی را تجربه کند این در حالی است که اقتصاد جهان با تمامی شرایط حادث شده با رشد بیش از 4 درصدی مواجه بوده است. 
وی در ادامه گفت: تحریم های حادث شده در طول 40 سال بر ایران از لحاظ دامنه وقوع در زمان های مختلف، نوع و طرز اجرا و تحریم های کشورهایی نظیر کوبا و آفریقای جنوبی متفاوت بوده است. 
تاثیر جهش ارز بر میزان تورم
هاشم پسران، مهم ترین تاثیر تحریم بر اقتصاد ایران را بر حوزه صادرات دانست و افزود: تحریم بر نوسانات نرخ ارزبازارآزاد تاثیر زیادی می گذارد این در حالی است که نرخ ارز دولتی نوسان کمی را در زمان تحریم تجربه کرده است. 
نامزد جایزه نوبل اقتصاد، نخستین مساله تورم ایران را مربوط به جهش ارز زمان ریاست جمهوری آیت اله هاشمی رفسنجانی دانست و تاکید کرد در این زمان جهش تورم، ارتباطی با تحریم ها نداشت. 
پروفسور هاشم پسران با بیان اینکه هیچیک از روسای جمهور ایران نتوانسته اند از ایجاد جهش ارزی در دولت خود جلوگیری نمایند، گفت: نرخ ارز آزاد در اقتصاد ایران، بسیار تعیین کننده تر از نرخ رسمی درمیزان تورم است. 
 وی تفاوت نرخ ارزآزاد و دولتی را در ایجاد رانت و بروز تبعات سیاسی و اجتماعی و کاهش اطمینان مردم به دولت تاثیرگذار دانست.
تاثیر کنترل تورم بر نرخ ارز
این اقتصاددان برجسته در ادامه با تشریح میزان تورم و نرخ ارز دردولت های مختلف در 4 دهه تاکید کرد: نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ تورم ایران در طول این سالیان متناسب بوده ودر صورت موفقیت در کنترل نرخ ارز، نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت.  
تورم؛ مهم ترین مساله اقتصاد ایران
هاشم پسران با بیان اینکه  میانگین رشد تولید کشور در دهه های گذشته نزدیک به صفر در حال حرکت است، مساله اصلی اقتصاد ایران را تورم دانست و تاکید کرد: جهش ارز و وجود تورم بالا  در کشور به واسطه لطمه بر تولید حایز اهمیت است. 
این استاد دانشگاه های مطرح دنیا گفت: در طول سال های 2018 تا 2020 به واسطه بروز پاندمی کرونا کشورهای جهان با کاهش شدید رشد اقتصادی مواجه بوده اند این در حالی است که ایران به واسطه عدم اتصال با اقتصاد جهانی، بسیار کمتر آسیب دیده است.
هزینه اقتصادی شیوع کرونا در ایران بیشتر از هزینه تورم است
این اقتصاددان برجسته با اشاره به لطمات کرونا بر اقشار آسیب پذیر و فعالان اقتصادی بر ضرورت اعمال سیاست های حمایتی بیشتراز این اقشار تاکید کرد و افزود:هزینه کردن دولت برای کمک به واحدهای خسارت دیده، بسیار کمتر از هزینه تبعات اقتصادی ناشی از شیوع بیشتر این بیماری خواهد بود. 
وی اعطای وام 5 میلیارد دلاری از سوی صندوق بین المللی پول  به ایران را بهترین امر در گشایش اقتصاد ایران و همچنین راهکاری برای تامین واکسن موردنیاز مردم دانست.
نقش مهم اتاق های بازرگانی در رونق اقتصاد
وی افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان را از جمله تبعات مثبت تحریم ها بر اقتصاد ایران دانست و بر نقش مهم اتاق های بازرگانی  در توسعه مشارکت بخش خصوصی دراقتصاد کشور تاکید نمود. 
وی در ادامه با بیان اینکه در طی دوماه گذشته اقتصاد جهان در حال برگشت به وضعیت قبل از کرونا می باشد تاکید کرد: ایران برای حل مشکلات اقتصادی مجبور به حل مشکل تحریم و بیماری کرونا  در کشوراست زیرا در دوران پسا کرونا اقتصاد جهان رو به رشد  خواهد بود. وی همچنین بر ضرورت بهره مندی ایران از این فرصت جهانی و استفاده از رشد اقتصادی کشورهای مختلف دنیا بویژه کشورهای همجوار تاکید کرد. 
این اقتصاددان در پایان سخنان خود گفت: بر اساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران در سال 1400 بسیار بهتر از چندسال گذشته بوده و می تواند رشد مثبت  3 درصدی را تجربه کند.   
در پایان این وبینار ، دکتر هاشم پسران به پرسش های حاضرین در وبینار پاسخ داد .
 
آلبوم تصاویر وبینار پروفسور هاشم پسران