تاریخ : شنبه 18 بهمن 1399
کد 3729

در دیدار معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه با اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

لزوم تمرکز بیشتر بر دیپلماسی تجاری و اقتصادی

در نشست معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه، و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، نمایندگان بخش خصوصی استان اصفهان بر ضرورت تمرکز هرچه بیشتر وزارت امور خارجه بر دیپلماسی تجاری و اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی ، تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، بهرام سبحانی نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در آغاز این نشست، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و نیاز جامعه به رونق اقتصادی و ارز آوری، انتظار می‌رود وزارت امور خارجه در کنار وظایف مهم خود، توجه ویژه ای به دیپلماسی تجاری و اقتصادی نیز داشته باشد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، افزود:یکی از رسالت های مهم ، توسعه تجارت و رونق اقتصاد از طریق رایزنان اقتصادی با هدف گسترش مناسبات تجاری برد-برد، با کشورهای خارجی است.
سبحانی با بیان اینکه دیپلماسی تجاری و اقتصاد بین الملل در داخل کشور به درستی تعریف نشده است،خاطر نشان کرد: لازم است مجلس شورای اسلامی و دولت توجه بیشتری به این امر داشته باشند و با جلوگیری از بروکراسی بیش از حد و همچنین مقررات متعدد و تکراری ، بر دیپلماسی اقتصاد بین الملل تمرکز شود.
وی در بخش پایانی صحبت های خود با بیان این نکته که نقش سرمایه گذاری در خارج از کشور در ایران کمرنگ مانده است،بر این نکته تاکید کرد که با پرداختن به این موضوع می توان از این طریق تولید ناخالص ملی را افزایش داد.

فرشته امینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، نیز در ادامه ظرفیت های بین المللی استان اصفهان را برشمرد و گفت: استان اصفهان رتبه سوم کشوری را در GDP دارد و تراز تجاری این استان مثبت است؛ از اینرو خواستار آن هستیم که وزارت امور خارجه با تسهیل امور ویزا شرایط را برای فعالان اقتصادی به ویژه در کشورهای عراق،امارات و روسیه بهبود بخشد و همچنین امکان برقراری ارتباط موثر فعالان اقتصادی با مسئولان سفارتخانه ها و استفاده از امکانات این مراکز در سایر کشورها را فراهم کند.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تحولات جدید کشور ارمنستان و سیاست گذاری های اخیر این کشور در قبال ترکیه، از فرصت های جدیدی که برای ایران در خصوص ورود به بازار اوراسیا از طریق ارمنستان بوجود آمده است سخن گفت و از معاون کنسولی وزارت امور خارجه درخواست کرد تا بر سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی در ارمنستان به طور جدی توجه کنند.

سپس اکبر لباف عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان خواستار آن شد که وزارت امور خارجه نظارت بیشتری بر قیمت ارزی محصولات در داخل و خارج و همچنین عوارضی که بر محصولات ایرانی بسته می‌شودداشته باشد.
علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، با تاکید بر این نکته که صنعت گردشگری در کنار حوزه فناوری و محصولات دانش بنیان یکی از دو محور توسعه اخیر هستند و با بیان مفصل پتانسیل های گردشگری استان اصفهان، اظهار داشت: اتاق بازرگانی اصفهان رویکرد ویژه ای به مقوله گردشگری داشته و اقدامات خوبی را تا کنون انجام داده است؛لازم است وزارت امور خارجه بستر را برای برگزاری سلسله وبینارهای مشترک با دیگر کشورها در این حوزه فراهم کند تا بتوان توانمندی های ویژه اصفهان را منعکس کرده و ظرفیت سازی و همچنین شبکه سازی کنیم.
کرباسی زاده افزود: در خارج از کشور نیز ، ایران ظرفیت های بسیار ویژه ای در نقاط مختلف دنیا دارد که باید با برنامه ریزی مشخص و هدفمند از آن ها استفاده بهینه کرد.
در ادامه محمد رضا رجالی ، اصغر اخوان مقدم و احمد پزنده، دیگر اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی در تجارت با عراق را برشمردند و بر لزوم تسهیل ویزا و همچنین روان سازی مسائل مربوط به عبور و مرور با کشور عراق به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران تاکید کردند.
غلامرضا اخوان فرید، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به معضلات تبادلات بانکی و بروکراسی نامناسب، این نکته را یادآور شد که وزارت امور خارجه دیپلماسی خاصی برای حل مسائل اقتصادی داشته باشد.
سید رسول رنجبران،عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز که به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بود این موضوع را مطرح کرد که فعالان اقتصادی از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه انتظار داشتند که اقتصاد ملی را به اقتصاد بین المللی پیوند بزند اما این مهم حاصل نشده است.
بهنام ابراهیمی، مدیر واحد بازاریابی و روابط بین الملل و جانشین دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز با ارائه گزارشی به تشریح تفصیلی پتانسیل های استان اصفهان در حوزه های مختلف نظیر تجارت بین الملل پرداخت.
در ادامه این نشست،سید کاظم سجادی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه پس از شنیدن موضوعات مطرح شده توسط مقامات بخش خصوصی استان اصفهان، تصریح کرد:ضرور است تا در استان ها برنامه مدون در زمینه صادرات تعیین و ابلاغ شود تا از طریق وزارت امور خارجه این برنامه ها به خارج از کشور انعکاس پیدا کند و زمینه همکاری مشترک فراهم شود.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند مامن اصلی نظارت بر صادرات و واردات باشند.
وی همچنین در خصوص سرمایه گذاری در خارج از کشور یادآور شد: این موضوع در وزارت امور خارجه مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است و سوال اینست که آیا میتوانیم در داخل کشور امنیت ایجاد کنیم تا افراد سرمایه گذاری کنند؟
سجادی با اشاره به اقدامات خوب استان اصفهان در زمینه ایجاد شهرک سلامت گفت: علاوه بر پتانسیل های گردشگری، بستر مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت نیز در اصفهان فراهم شده است که در وزارت امور خارجه تلاش می کنیم این ظرفیت را به خارج از کشور منعکس کنیم.
وی آمادگی وزارت امور خارجه در برگزاری سلسله وبینارها در حوزه گردشگری، پرداختن به دیپلماسی اقتصادی،سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی با ارمنستان، روان سازی امور ویزا را اعلام  و اضافه کرد :در خصوص صدور روادید تخصصی تجاری کشورهای آلمان، اتریش، روسیه، هند، پاکستان، ایتالیا و ژاپن پیگیری و مساعدت شده است.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، عنوان کرد:لازم است اعضای اتاق بازرگانی با نمایندگان فراکسیون های ادوار مجلس ارتباطات خود را به خوبی جلو ببرند تا از طریق فراکسیون های مجلس مطالبه گری های سازنده ای داشته باشند.
آلبوم تصاویر نشست معاون کنسولی