تاریخ : دوشنبه 16 شهريور 1394
کد 364

در دومین جلسه کمیسیون حمایت سرمایه¬‌گذاری اتاق اصفهان؛ کمیته صیانت از سرمایه¬‌گذاری در اتاق اصفهان تشکیل شد

در دومین جلسه کمیسیون حمایت سرمایه¬‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان، کمیته صیانت از سرمایه¬‌گذاری اتاق اصفهان تشکیل شد.
در دومین جلسه کمیسیون حمایت سرمایه¬‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان، کمیته صیانت از سرمایه¬‌گذاری اتاق اصفهان تشکیل شد.
  
به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،«قاسم علی جباری»عضو هیات رییسه اتاق اصفهان در این جلسه گفت:در طی سال¬‌های اخیر مشاهده شده که برخی واحد‌های تولیدی که دارای کارگر و تجهیزات قابل توجه نیز هستند تنها به دلیل وجود یک مشکل کوچک مالی نظیر بیمه، مالیات یا عوارض با مشکل مالی مواجه شده و مجبور به تعطیلی واحد شده¬‌اند.

وی افزود:انتظار همه فعالان بخش خصوصی ایجاد دگرگونی در فضای پساتحریم است و همه نگاه¬‌ها در اتاق بازرگانی به این کمیسیون برای ایجاد تغییرات بنیادین در سرمایه¬‌گذاری است.رییس کمیسیون سرمایه¬‌گذاری اتاق اصفهان در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع جذب سرمایه¬‌گذار خارجی در شرایط فعلی گفت: دستور کار این جلسه کمیسیون مشخص کردن اعضای کمیته¬‌های تخصصی است و وظایف کمیته¬‌ها در این دور، آماده کردن زیرساخت¬‌ها برای حضور سرمایه-‌گذاران خارجی است.هیات¬‌های زیادی در راه اصفهان هستند و این در حالیست که هنوز دستورالعمل مدونی برای سرمایه¬‌گذار خارجی نداریم.

وی همچنین افزود: در بحث قوانین حمایتی مشکلی احساس نمی¬‌شود اما به نظر می¬‌رسد مشکل اصلی در اجرایی شدن قوانین است و بایستی در این کمیسیون تدابیری برای اجرای بهتر قوانین اندیشیده شود.جباری با اشاره به مشکلات متعدد صنایع در موضوع این کمیسیون گفت: در تامین مالی صنایع مشکلات متعددی دارند و در بحث بورس، فاینانس و اوراق تامین مالی هیچ کاری صورت نگرفته است.

برای بیان مشکلات جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی جرات داشته باشیم

«مسعود صرامی»دیگر عضو کمیسیون تامین مالی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:کمیسیون بایستی بر روی مشکلات و موانع جذب سرمایه گذاری استان متمرکز شود .وی افزود:با وجودی که قانون بسیار مترقی و ارزشمند در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی داریم ولی در اجرا با موانع متعددی روبروییم و به طور کلی شرایط خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی نداریم .وی خاطر نشان کرد: برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید از سازمان های دولتی تا بخش خصوصی گرفته آموزش نحوه رفتار با خارجی ها و ایجاد اطیمنان خاطر به آنان را ببینند .

«مجتبی ملااحمدی» عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان در این جلسه گفت: تشکیل کمیته¬‌ای برای رفع مشکلات و صیانت از حقوق سرمایه¬‌گذاران الزامی است و در حال حاضر شرح وظایف کمیته صیانت از سرمایه¬‌گذاری مشخص شده و هدف اصلی کمیته، رفع مشکلات قانونی بنگاه¬‌ها، اجرای صحیح قانون رفع موانع تولید و رفع تضادهای موجود میان برخی بخشنامه¬‌های دستگاه¬‌های دولتی و اصل این قانون است.

«احمد سیفی» کارشناس امور اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه استان اصفهان،با اشاره به سیل حضور هیات¬‌های خارجی در اصفهان گفت: بعضا گفته می¬‌شود هیات¬‌های تجاری و سیاسی کارهای اصلی خود را تهران انجام داده و صرفا برای گردش به اصفهان می¬‌آیند، با تایید این مطلب باید گفت هنرفعالان اقتصادی باید این باشد که از این فرصت به دست آمده استفاده کنید و مطمئن باشید بسیاری از شهرهای دیگر حسرت حضور این هیات¬‌ها می خورند و این فرصت پس از تهران تنها در اصفهان پدید آمده¬‌ است.وی همچنین با تشکر از تلاش اعضای کمیسیون گفت: تلاش اعضای کمیسیون در خور تحسین است اما باید در کنار آن از اعضای دولت و سیاست¬‌گذاران نیز در پیشبرد اهداف استفاده کرد و تا زمانی که اعضای تاثیرگذار نهادهای دولتی در این جلسات حاضر نباشند بعید است کاری به خوبی پیش برود.سیفی در پایان اظهارداشت: باید نکات را مدون کرده و به مسوولان بدهیم چرا که در برخی سفرها فرصتی برای دیدار بخش خصوصی و هیات¬‌ها ایجاد نمی¬‌شود و در این صورت مسوولان دولتی می‌¬توانند نکات تدوین شده را به هیات¬‌های خارجی ارایه کنند.

« آرش شاهین»مدیر امور بین‌الملل دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: در جذب سرمایه گذاری مهم‌ترین موضوع توجه به انتقال فناوری است که باید با مطالعه علمی صورت بگیرد زیرا رابطه تجاری یک¬‌طرفه نیست و ورود فناوری باید با هدف صدور فناوری در آینده صورت بگیرد.
شاهین با اشاره به دسته¬‌بندی کشورها در حوزه روابط خارجی گفت: در حوزه بین¬‌الملل کشورها به دو دسته استراتژیک و نفوذی تفکیک می‌شوند که در تعریف کشورهای استراتژیک می¬‌توان گفت کشورهایی هستند که تقویت و تحکیم رابطه با آن¬ها منجر به افزایش نفوذ جهانی و بهبود چانه¬‌زنی اقتصادی در سطح جهان می¬‌شود.
وی افزود: نمایندگان این کشور¬ها در این دو سال رفت و آمد¬های متعددی به کشور داشتند و به رصد فضای سرمایه¬‌گذاری پرداخته و در حال حاضر در مرحله تصمیم¬‌گیری قرار دارند و از جمله آن¬ها می¬‌توان به آلمان، ایتالیا، اتریش، روسیه و چین اشاره کرد.
شاهین تصریح کرد: در تعریف کشورهای حوزه نفوذ نیز می¬‌توان به کشورهایی اشاره کرد که برای توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی به رابطه با آن¬ها نیاز داریم، مانند عراق، افغانستان و پاکستان، پر واضح است که باز شدن فضای ورود و خروج سرمایه موجب ایجاد رقابت میان کشورهای حوزه استراتژیک شده و برخی کشورها با رفع تحریم‌¬ها موقعیت قبلی خود را در خطر می‌بینند و وظیفه ماست که از این فرصت چانه¬‌زنی نهایت استفاده را ببریم.

«علی فاطمی»دیگر عضو کمیسیون در این جلسه خواستار تقویت نمایشگاه بین المللی اصفهان برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری و افزایش روابط خارجی با سایر کشورها شد.

«محمدرضا کیانی»دیگر عضو کمیسیون خواستار اطلاع رسانی دقیق هیات های تجاری به فعالان اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه شد و گفت: برای انجام یک مذاکره موثر باید اطلاعات دقیق و جزیی قبل از مذاکره تهیه شود.

«محمدرضا ابکا»عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تاکید کرد:هیات های تجاری خارجی فقط برای فروش به ایران سفر می کنند و برای سرمایه گذاری نمی آیند زیرا هیچ نماینده بانک و بیمه همراه این هیاتها نمی آیند.

«سید عبدالحسین ساسان»عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه خواستار تعریف سرمایه برای فعالان اقتصادی و سازمان های ولتی شد و گفت:نقش سرمایه در اقتصاد و تاثیرات آن در بهبود ززندگی افراد یک جامعه می تواند موانع ذهنی و برداشتی هر فرد را در برابر جذب سرمایه بردارد.