تاریخ : يکشنبه 15 شهريور 1394
کد 356

با حضور وزیر امور خارجه و هیات تجاری چک در اتاق اصفهان ؛تقویت روابط اقتصادی اصفهان با جمهوری چک مورد تاکید قرار گرفت

هیات تجاری 70 نفره جمهوری چک به سرپرستی وزیر امور خارجه این کشور صبح امروز با رییس اتاق اصفهان و جمعی از فعالان اقتصادی این استان دیدار و گفتگو کردند .
هیات تجاری 70 نفره جمهوری چک به سرپرستی وزیر امور خارجه این کشور صبح امروز با رییس اتاق اصفهان و جمعی از فعالان اقتصادی این استان دیدار و گفتگو کردند .

وزیر امور خارجه جمهوری چک با بیان اینکه از توافق ایران و 1+5 بسیار خوشحالیم و امیدواریم تا آغاز سال جدید میلادی قدم¬‌ها برای رفع تحریم¬‌ها برداشته شود، گفت: تجار و صنعتگران جمهوری چک برای حضور در ایران رغبت بالایی دارند.

«لویومیر زاوورالک»در نشست بررسی فرصت¬‌های سرمایه¬‌گذاری اصفهان و جمهوری چک که در سالن هایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد،با اشاره به زیبایی¬‌ها و پتانسیل¬‌های اصفهان گفت: شهرت اصفهان به چک رسیده و مردم ما اصفهان را به زیبایی و تاریخ می‌شناسند و ما نیز به پتانسیل¬‌های اصفهان در مرکزیت اقتصادی و فرصت¬‌های سرمایه¬‌گذاری آن به طور کامل اشراف داریم.

وی با اشاره به صحبت¬‌های استاندار اصفهان افزود: به خوبی گفته شد که روابط ما با ایران دیرینه است و متاسفانه در طی این سال¬‌ها به کمترین میزان تنزل کرده و حجم مبادلات به شدت کاهش یافته که به هیچ وجه قابل مقایسه با دوره¬‌های قبل نیست.

وی در ادامه گفت: می¬‌خواهم شما را مطمئن کنم که از توافق به وجود آمده بسیار خوشحالیم و امیدواریم تا آغاز سال جدید میلادی قدم¬‌های برای رفع تحریم¬‌ها برداشته شود .

زاوورالک با اشاره به بازدید خود از میدان نقش جهان گفت: از حضور و قدم‌زدن در این میدان لذت بردم و در آنجا دیدم که صنایع دستی اصفهان از چه غنایی برخوردار است.

رییس هیات تجاری جمهوری چک در ادامه گفت: به اتفاقات امروز احترام می¬‌گذارم و مطمئن باشید جمهوری چک همان کشور قبل است که روابط طولانی با ایران داشت.

وی در ادامه به بیان ویژگی¬‌های کشور خود پرداخت و گفت: کشور ما 150 سال سابقه صنعت داشته و برترین صنایع آن در رشته¬‌های ماشین‌‌آلات، دارو، غذا، انرژی و راه¬‌آهن فعالیت می¬‌کنند و در حوزه یورو نیز با 4 درصد رشد بیشترین عدد از آن ماست.

زاوورالک اشاره¬‌ای نیز به رغبت بالای تجار و صنعت‌گران کشورش برای حضور در ایران داشت و گفت: می¬‌توانستیم با چند هواپیما در ایران حاضر شویم چرا که فعالان اقتصادی چک با اقتصاد ایران و فرصت¬‌های آن آشنایی دارند.
وی همچنین افزود: تلاش می‌¬کنیم این تجارب خوش مجددا تکرار شوند و امروز به همراه ما کارآفرینان و شرکت‌¬های فعال در حوزه راه‌آهن، داروسازی، فولاد، خدمات فنی به اصفهان آمده‌¬اند.

آمادگی اصفهان برای تبادل علم و فناوری با جمهوری چک

استاندار اصفهان به سرمایه‌¬گذاری در گردشگری اشاره¬‌ کرد و گفت: سرمایه¬‌گذاری در گردشگری اولویت ماست و هم فرصت بالای رشد و سودآوری مناسب دارد.

«رسول زرگرپور» در نشست بررسی فرصت¬‌های سرمایه¬‌گذاری اصفهان و جمهوری چک با اشاره به روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیرینه دو کشور ایران و چک افزود: با اعمال تحریم‌¬های ظالمانه غرب متاسفانه روابط ایران با کشورهای اروپایی به پایین‌¬ترین سطح رسید اما حال که به پایان تحریم¬‌ها نزدیک می‌¬شویم با نظر به فرصت¬‌های از دست رفته امیدواریم روابط مجدد قوت بگیرد و خوشبختانه با حضور هیات های تجاری از کشورهای اروپایی باب جدیدی در روابط ایران و این کشورها باز شده است.

وی با امیدواری نسبت به آینده مناسبات دو کشور تصریح کرد: شایان ذکر است شرایط علمی، فناوری و اقتصادی ایران اسلامی نسبت به دو دهه قبل بسیار متفاوت است و تغییرات زیادی را تجربه کرده و وجود تکنولوژی و فناوری بومی هسته‌-ای در این کشور موید این مطلب است.

به گفته زرگرپور ایران آمادگی کامل دارد در تبادل اطلاعات و تجربیات، سرمایه¬‌گذاری و مشارکت در امور علمی، فناوری، تکنولوژی، صنایع برتر، محیط زیست و ماشین¬‌آلات با جمهوری چک وارد مذاکره شود و اصفهان به عنوان مرکز همه این‌¬ها در زمینه¬‌های نیروگاه، هواپیماسازی، نساجی و دارویی آمادگی خود را اعلام می‌¬دارد.

استاندار اصفهان به سرمایه‌¬گذاری در گردشگری نیز اشاره¬‌ای داشت و تصریح کرد: سرمایه¬‌گذاری در گردشگری اولویت ماست و هم فرصت بالای رشد دارد و هم سودآوری مناسب.

رییس اتاق اصفهان :استان اصفهان در صنعت فولاد،نساجی و مصالح ساختمانی می تواند با چک ارتباط برقرار کند


«سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی» در این نشست گفت: استان اصفهان یکی از بزرگ¬‌ترین استان‌‌های صنعتی و معدنی کشور است و در تاریخ نیز به عنوان استانی مهمان نواز و آرام به همه دنیا معرفی شده است و محل امنی برای زندگی ادیان بوده و ما در این شهر مردمان مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی داریم که در کنار هم با صلح به کار و فعالیت می¬‌پردازند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اصفهان همیشه محل کار، تولید و تجارت بوده و در چند سال اخیر متاسفانه به دلیل اختلافاتی نتوانسته‌‌ایم با دنیا ارتباط زیادی داشته باشیم و با حصول توافق اخیر می¬‌بینیم دنیا راغب به ارتباط با ما شده است.

سهل آبادی با اشاره به رابطه دیرینه ایران و جمهوری چک تصریح کرد: مردم دو کشور به ارتباط قوی اعتقاد و اعتماد دارند و پتانسیل¬‌های فراوانی نیز برای همکاری وجود دارد زیرا اصفهان یکی از بزرگ‌ترین استان‌¬ها در مراکز دانشگاهی است و بیشترین تعداد شهرک‌‌های صنعتی در این استان قرار دارد؛ در صنایع نساجی توانمندی بالایی داشته و داریم و در پتروشیمی و فولاد بسیار فعال بوده¬‌ایم و هم¬‌چنین در ماشین¬‌سازی به رغم تحریم‌¬ها پیشرفت مناسبی حاصل شده است.

سهل‌آبادی با اشاره به صنایع برتر استان گفت: سیمان، کاشی و سرامیک اصفهان توان بالای کیفی داشته و در زمینه کشاورزی درصد بالایی از تولیدات کشور از آن اصفهان است.

وی همچنین با اشاره با تاریخ ریشه¬‌دار اصفهان گفت: صنایع دستی اصفهان از نظر تنوع و تعداد در دنیا بی‌¬نظیر است.

رییس اتاق بازرگانی گردشگری را محور توسعه اصفهان اعلام کرد و گفت: در این حوزه نیز کار برای انجام زیاد خواهد و انتخاب استانداری علاقمند به این حوزه بر جذابیت صنعت گردشگری اصفهان افزوده است.

وی در پایان به فراهم شدن امکانات برای مذاکره هیات‌¬های تجاری در مکان فعلی اشاره کرد و گفت: امیدواریم از گفت‌¬و-گوهای امروز نتایج مثبتی حاصل شود و از فرصت حضور در اصفهان لذت ببرید.

در پایان این نشست فعالان اقتصادی استان اصفهان با همتایان جمهوری چک به مذاکره و تبادل اطلاعات پرداختند.

آلبوم تصاویر هیئت چک-6-94