تاریخ : سه شنبه 17 تير 1399
کد 3095

مهدی صادقی نیارکی:

شفاف کردن زنجیره تامین به نفع تولیدکنندگان واقعی است

پیرو برگزاری جلسه تخصصی به منظور طرح مشکلات فعالان اقتصادی استان و موارد مبتلابه کشور با معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد اقدامات وزارتخانه برای شفاف کردن زنجیره تامین به نفع تولیدکنندگان واقعی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار اصغر اخوان مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان خواستار رفع مشکلات« طرح افق» شد که مقرر گردید ظرف مدت یک هفته، نمایندگانی از سوی این معاونت برای بررسی مشکلات و ارایه راهکارهای اجرایی لازم و اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته در این زمینه به اصفهان سفر نمایند. 
احمد پزنده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران نیز در این جلسه ضمن اعلام ضرورت رسیدگی فوری به مبحث ورق فولادی گفت: تولید کنندگان درطول فعالیت خود به دنبال افزایش تولید و درآمد خود هستند و تحقق شعار رونق و جهش تولید نیازمند تعامل و همکاری هر چه بیشتر وزارت صمت با تولیدکنندگان است. وی در ادامه صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد را موجب سردرگمی واحدهای تولیدی دانست و خواستار ایجاد سازو کاری در این زمینه شد. پزنده همچنین افزود: با توجه به تولید بیش از 70 درصد فولاد کشور در اصفهان، تفویض اختیار به رئیس سازمان صمت استان اصفهان برای جمع آوری نظرات فعالان این حوزه در استان و ارایه راهکارهای رفع مشکلات حوزه فولاد بسیار موثر خواهد بود. وی جایگزینی ظرفیت سنجی به جای بهین یاب و اعطای LC به تولید کننده، جلوگیری از خام فروشی  و یک قیمته کردن ورق فولادی را در کوتاه کردن دست واسطه ها موثر دانست.   
در ادامه مهدی صادقی نیارکی،  معاون امور صنایع وزارت از رفع محدودیت های سهمیه بندی مواد پتروشیمی خبر داد و گفت: محدودیت های اعمال شده صرفا برای  جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در این حوزه بوده و برای فعالانی که حتی اقدام به ثبت یک فاکتور تا پایان زمستان 98 نموده اند نیز تغییری در میزان سهمیه ایجاد نخواهد شد. 
صادقی نیارکی افزود: افراد سودجو از شرایطی مانند افزایش نرخ ارز سوء استفاده می نمایند و حاکمیت با همفکری بخش خصوصی و تشکل ها جلوی سوء استفاده های احتمالی را خواهد گرفت. 
وی با بیان اینکه وزارتخانه با تمام توان به دنبال ایجاد کمترین آسیب به تولید کنندگان است، افزود: با این وجود شفاف شدن زنجیره تامین امری ضروری بوده و به نفع تولیدکنندگان واقعی است. وی تثبیت نرخ ارز را موجب کاهش بخش عمده مشکلات فعالان حوزه پتروشیمی دانست و تصریح کرد: با این وجود وزارت صمت برای کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان از بازار تا زمان تثبیت قیمت ارز و جلوگیری از تعطیلی ، عدم کارایی و ایجاد خلل در اشتغال واحدها وارد عمل شده و به اصلاح سهمیه ها و واقعی کردن نیازها در پتروشیمی  پرداخته است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: با توجه به اینکه 70 درصد اقلام وارداتی سالهای قبل کل نیازهای اساسی کشور را تشکیل می داده تمامی ارز ثانویه را به این اقلام تخصیص داده ایم. 
وی همچنین از رتبه بندی کارت های بازرگانی صادرکنندگان با هدف کاهش ریسک بازگشت ارز خبر داد و تصریح کرد: با شناسایی و تفکیک صادرکنندگان حقیقی و خوش رفتار، به تدریج محدودیت های این فعالان اقتصادی رفع خواهد شد. 
نیارکی در ادامه توصیه نمود برای تامین بهتر نیازهای ارزی استان یک سامانه تهاتر در اتاق بازرگانی ایجاد شود که از طریق آن بتوان ارز حاصل از صادرات فعالان استان را برای تامین نیاز وارداتی استان استفاده نمود. 
معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین در پاسخ به درخواست اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص رسیدگی سریع به موضوع ورق فولادی، اعلام کرد با توجه به ارجاع موضوع فولاد به حوزه معاونت صنایع وزارت صمت، دستورالعمل تنظیم بازار ورق فولادی با لحاظ نمودن مصالح بخش خصوصی تنظیم شده و طی هفته های آتی نهایی خواهد شد. 
صادقی نیارکی گفت: در این دستورالعمل حداکثر تلاش برای حذف واسطه ها و رانت خواری صورت گرفته و از فعالان اتاق اصفهان در این حوزه دعوت می شود نظرات اصلاحی خود را به کارگروه مربوطه ارایه نمایند. وی ابراز امیدواری نمود با همکاری استان ها و تشکل های مربوطه موضوع ورق فولادی ظرف کمتر از دوماه برطرف خواهد شد. 
همچنین وی در خصوص متناسب سازی قیمت عرضه کنندگان مختلف، امکان ارایه LC  داخلی برای خرید فولاد از شرکت های بزرگ دولتی و محدودسازی ارایه سهمیه به تولیدکنندگان اسپیرال، گارد ریل و Z بر اساس قراردادهای در دست اقدام آنها قول مساعد داد.
 
آلبوم تصاویر دیدار با صادقی نیارکی