تاریخ : دوشنبه 16 تير 1399
کد 3094

میز تخصصی تجارت با عراق، افغانستان و سوریه در اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد می شود

پیرو برگزاری جلسه تخصصی به منظور طرح مشکلات فعالان اقتصادی استان و موارد مبتلابه کشور با رئیس سازمان توسعه تجارت با ایجاد میز تخصصی تجارت با عراق، افغانستان و سوریه در اتاق بازرگانی اصفهان موافقت شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار سرمایه گذاری دولت در حوزه برند ملی کشور شد و افزود: تدوین سندی در خصوص ارزش برند ملی و ارزیابی آن در توسعه مبادلات تجاری ایران دارای اهمیت ویژه ای است. 
وی در ادامه بر ضرورت توسعه ارتباطات پارک های فناوری و بین المللی تاکید کرد و با بیان اینکه به دلیل محدودیت های ایجاد شده در حوزه روابط بین الملل بسیاری از طرح های دانش بنیان عملیاتی نمی شود، تصریح کرد: ایجاد تعامل میان صنایع دانش بنیان با کشورهای هدف توسط سازمان توسعه تجارت بسیار ضروری است. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با تشریح فعالیت های شتاب دهنده تجارت الکترونیک اتاق اصفهان، تهیه پلتفرم شناسایی کالا و بازارهای هدف صادراتی را نیازمند تعامل اتاق اصفهان، سازمان توسعه تجارت و پیمانکارمجری طرح دانست. 
گلشیرازی تعداد کم صادرکنندگان استان صنعتی اصفهان را ناشی از نداشتن دانش صادراتی دانست و افزود: ایجاد ساز و کاری برای بهره مندی از پتانسیل های ایرانیان خارج کشور که عمدتا بخشی از آنها را نخبگان تشکیل می دهند را در بهبود آمار صادرات کشور مهم ارزیابی نمود. 
وی در ادامه خواستار ایجاد ساز و کاری برای افزایش صادرات فرش دستباف شد و گفت: داشتن سیاست های کلی در حوزه صادرات و معطوف نبودن این سیاست ها با بازارهای هدف بویژه در شرایط تحریم، صادرات فرش را به یک دهم رسانده است. 
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همچنین خواستار استفاده از توانمندی های صادرکنندگان بزرگ، پیشران و با سابقه بخش خصوصی برای مدیریت مناسب صادرات کشور در شرایط تحریم شد. 
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز از برگزاری جلساتی در خصوص رفع مشکلات تعهدات ارزی ورود موقت کالا خبر داد و تصریح کرد: در صورت حادتر نشدن بحران کرونا در کشور، جشنواره برند ملی در اواخر سال جاری برگزار خواهد شد و 20 برند ملی نیز به برندهای موجود افزوده خواهد شد که رئیس اتاق اصفهان برای میزبانی این رویداد اعلام آمادگی نمود. 
وی از ایجاد ساز و کاری برای افزایش تعداد رایزنان بازرگانی تا تابستان سالجاری خبر داد و گفت: سازمان توسعه تجارت از ایجاد دفاتر خدمات بازرگانی و استقرار نماینده اتاق بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی خصوصا در روسیه، سوریه، افغانستان، لبنان و عراق حمایت خواهد کرد. 
زادبوم همچنین تصریح کرد: کارگروهی متشکل از اتاق ایران، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات رویه ورود موقت کالا تشکیل و دستورالعمل مربوطه آماده شده است که در آن مصالح بخش خصوصی به خوبی رعایت شده و قرار است این دستورالعمل طی چند روز آینده در کمیته ماده دو طرح و مصوب شود. 
زادبوم همچنین با راه اندازی میز تخصصی تجارت با عراق، افغانستان و سوریه در اتاق اصفهان و حمایت سازمان توسعه تجارت از این میزها موافقت نمود.
همچنین به منظور رفع مشکلات ناشی از دستورالعمل جدید سقف کارت های بازرگانی در واردات برای فعالان اقتصادی، مقرر شد این موضوع در کمیته ای ویژه بررسی و پیشنهادات اصلاحی ارایه شود. 
همچنین در این جلسه مقرر شد با هدف توانمندسازی و شبکه سازی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان جلسات منظمی با حضور رایزنان بازرگانی مستقر در سازمان توسعه تجارت برگزار شود. پیشنهاد تفویض اختیار یا تعیین نماینده اتاق بازرگانی اصفهان در شورای تجارت خارجی و حمایت و مشارکت سازمان توسعه تجارت از کنسرسیوم صادراتی سنگ به منظور توسعه صادرات استان اصفهان از دیگر دستاوردهای این جلسه بود. 
 
آلبوم تصاویر دیدار با زادبوم