تاریخ : دوشنبه 25 فروردين 1399
کد 2909

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان:

توسعه مشاغل جدید از جمله کسب و کارهای اینترنتی می تواند اشتغال موجود بنگاه های اقتصادی در عصر کرونا را حفظ کند

سید رسول رنجبران، گفت:حمایت از راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی،اعطای تسهیلات ویژه سرمایه در گردش به بنگاه های اقتصادی از سوی بانکها، تسهیل صادرات و واردات و کاهش عوارض گمرکی، تمدید پرداخت قبوض آب، برق، گاز و خدمات دولتی، تقویت بازار سرمایه، تمدید قرارداد پیمانکاران با دولت و کاهش فشارهای مالیاتی و ارایه تسهیلات مالیاتی به بنگاه های اقتصادی می تواند راهکارهایی برای کاهش تاثیر منفی ویروس کرونا بر اقتصاد ایران باشد .
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با پایگاه خبری شاخص اقتصاد، حفظ اشتغال موجود بنگاه های اقتصادی را اولویت مهم برای ساختار اقتصادی کشور دانست و گفت:دولت با اختصاص یارانه به واحدهای تولیدی که در شرایط کنونی به شدت آسیب دیده ا ند و تقبل  20 تا 50 درصد حقوق کارکنان این واحدها، می تواند اشتغال موجود آنها را حفظ کند .
وی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران و جهان گفت: قبل از شیوع ویروس  کرونا وضعیت اقتصاد ایران قابل تامل است، بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس رشد اقتصادی کشور در 9 ماه سال 98 منفی 7.6 در صد بوده و رشد اقتصادی بدون نفت صفر درصد گزارش شده است و این در حالیست که تورم نقطه به نقطه در بهمن 98 ،25 درصد گزارش شده است .
 عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان خاطر نشان کرد:با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته هزینه های دولت برای رفع و دفع این ویروس افزایش یافته و این در حالیست که شاخص های اقتصادی کشور، قبل از کرونا مطلوب نبودند.
رنجبران افزود: در شرایط کنونی بسیاری از شرکت های تولیدی و خدماتی بخاطر کاهش تجمعات اجتماعی مجبور شدند که فعالیت های خود را یا تعطیل یا کاهش دهند و به دنبال این امر تولید نیز کاهش چشمگیری داشته است .وی یادآور شد: در شرایطی که بر اثر تحریم ها درآمد ناشی از فروش نفت دولت کاهش چشمگیری داشته ،شاهد کاهش جهانی قیمت نفت و فرآورده های نفتی نیز هستیم، لذا دولت با کمبود منابع و کسری بودجه روبروست و لازم است این تنگناهای مالی به دولت تفهیم و دیکته کند که چگونه منابعش را به بهترین وجه صرف کرده تا اقتصاد کشور از شرایط موجود بدتر نشود.
رنجبران شیوع ویروس کرونا را عامل تغییر،تحولات و دگرگونی اساسی در حوزه اقتصادی و سایر بخش های ایران و جهان برشمرد و گفت: رشد سریع کسب و کارهای اینترنتی، دورکاری، برگزاری جلسات مجازی، برگزاری آموزش های مجازی، توسعه خریدهای اینترنتی و مدیریت از منزل پیامدهای  شیوع این ویروس بوده که فرصت های جدیدی برای مدیریت بنگاه ها  ایجاد کرده و  مدیران  باید از این فرصت حداکثر  استفاده را ببرند .
عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان خاطر نشان کرد:بنگاه های اقتصادی که نتوانند با شرایط جدید وفق پیدا کنند به زودی به تعطیلی کشیده می شوند.  رنجبران با اشاره به تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران بویژه در دوران پیک کاری نوروز گفت: صنعت گردشگری و خدمات بیشترین ضربه را از گسترش ویروس کرونا در ایران و سایر کشورها متحمل شد.
وی افزود:در شرایط کنونی برخی از واحدهای تولیدی با تغییر خط تولید به نیاز کالاهای بهداشتی و درمانی بازارهای داخل و خارج  پاسخ داده اند.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحلیل شرایط کنونی اقتصاد بر مبنای دو مرحله گفت:اول دوران کرونا که پایان شیوع آن قابل پیش بینی نیست و زمان قطعی برای بازگشت به شرایط طبیعی اعلام نشده است.دومین مرحله زمان پسا کرونااست که تغییرات بنیادی در فضای کسب و کار ایجاد می شود و این تغییرات در حوزه های اقتصادی و اجتماعی بسیار ملموس تر خواهد بود .وی در ادامه خواستار ایجاد مدیریت واحد برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کل کشور شد و  گفت: ایجاد مدیریت یکپارچه می تواند تاثیر منفی شیوع این ویروس را به حداقل  رسانده و از تعدد تصمیم گیری ها جلوگیری کند.