تاریخ : شنبه 17 اسفند 1398
کد 2856

محمد صادقی تاکید کرد:

جلوگیری از هدررفت آب از طریق کاهش ضایعات کشاورزی

اولین جلسه ستاد استانی سند بهره وری آب کشاورزی استان ذیل کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمد صادقی، رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان این که در دهه های گذشته از موضوع آب غافل شده ایم، افزود: آمارها نشان می دهد در حالی که باید حداکثر  از 40 درصد آب مصرفی تجدید پذیر استفاده شود، این رقم در کشور بالای 120 درصد است. وی به حداقل رساندن ضایعات تولیدات کشاورزی را یکی از عوامل مهم جلوگیری از هدر رفت آب بیان و تصریح کرد: تولید مکانیزه و اهمیت به صنایع تبدیلی نیز از جمله مهم ترین اقداماتی است که در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان جلوگیری ازهدر رفت حدود 9 میلیارد متر مکعب آب در ضایعات تولیدات کشاورزی را نیازمند تعامل و همکاری تمامی سازمان ها و ارگان های مربوطه دانست و افزود:  باتوجه به اینکه در افق 1404،  ۱۱ میلیارد مترمکعب کاهش  مصرف آب در کشور پیش بینی شده  است، تمرکز  بر کاهش ضایعات بخش کشاورزی یکی از راهکارهای مهم مدیریت مصرف آب در کشور باشد.
اصغر محسن زاده کرمانی، معاون برنامه ریزی امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی نیز ضمن تشریح برنامه ارتقاء بهره وری آب در محصولات کشاورزی استان، افزایش تولید و بهره وری و سازگاری با شرایط کم آبی را از جمله ویژگیهای این برنامه دانست و گفت: در این برنامه راندمان منطقی آبیاری و افزایش نیم درصدی آن در سال و بهره وری در بخش های مختلف از جمله گیاهان زراعی و باغی و دام در نظر گرفته شده است. 
مرتضی صابری، معاون مدیر امور برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیزگفت: میزان تولید محصولات کشاورزی اعم از محصولات زراعی و باغی، گلخانه ای و دامی استان با اجرای برنامه ارتقاء بهره وری آب در محصولات کشاورزی 11 درصد افزایش یافته و مجموع آب مصرفی نیز از 8/3 به 8/2 میلیون متر مکعب خواهد رسید. وی اصلاح الگوی کشت با توجه به مطالعه الگوی کشت استان، حمایت از تشکل های مردمی و توسعه کشاورزی قراردادی همراه با ایجاد زنجیره های ارزش، رفع موانع کسب و کار و سرمایه گذاری در بخش و ایجاد مشوق های لازم به منظور جذب سرمایه گذاران و... را از اهم اقدامات موردنیاز در راستای تحقق این برنامه بیان کرد.
در ادامه اصغررستمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بحث تغییر تاریخ کشت، کوتاه کردن دوره کشت گیاه از طریق کشت های نشائی، انتقال کشت های فضای باز به فضای بسته، استفاده از نهال های پایه رویشی را در کاهش مصرف آب در محصولات کشاورزی حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: اجرایی شدن این موارد نیازمند همگرایی ارگان های مختلف دولتی و خصوصی است. 
حمید ملاحسینی، معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های تحقیقاتی، ‏مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان نیز گفت: استان اصفهان از لحاظ دانش فنی و موقعیت جغرافیایی در جایگاهی است که می توانیم گام های موثری در تولید نهاده ها برداریم. وی با تاکید بر اینکه تولید بذر می تواند محور نوآوری قرار گیرد، خواستار ورود اتاق بازرگانی به مبحث تولید بذر و کمک به صادرات این نوع محصولات شد. 
 
آلبوم تصاویر ستاد بهره وری آب