تاریخ : چهارشنبه 31 تير 1394
کد 282

سهل آبادی در نشست هم اندیشی مدیران بانکها و هیات نمایندگان اصفهان:

استمهال بدهی، تنها خروجی ستاد تسهیل امور واحدهای تولیدی است /کارگروه مشترک بانکهای عامل ، اتاق بازرگانی و استانداری اصفهان تشکیل می شود

نشست هم اندیشی مدیران بانکها و هیات نمایندگان اتاق اصفهان با حضور مدیران بانک های استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.

نشست هم اندیشی مدیران بانکها و هیات نمایندگان اتاق اصفهان با حضور  مدیران بانک های استان اصفهان  در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ،«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به تشکیل ستاد تسهیل امور واحدهای تولیدی    گفت:متاسفانه  تنها خروجی و رویکرد اصلی این ستاد فقط استمهال بدهی ها شده است و این در حالیست که هدف اصلی  تشکیل کلینیک های صنعتی برای واحدهای تولیدی و برطرف شدن مسایل آنان بود.

سهل آبادی با اشاره به ایثار تولید کنندگان در راه اندازی یک واحد تولیدی گفت:تولید کنندگان به جای دریافت سود سپرده از بانکها به دنبال تولید و اشتغال زایی و رونق اقتصادی می باشند و  این هدف باید از سوی بانکها مورد توجه قرار گیرد و جامعه را به سمت تولید هدایت کنند .

وی از  تشکیل کمیته  مشترک هفت نفره بین اتاق بازرگانی ،مدیران بانکهای استان  و استانداری اصفهان خبر داد و گفت:در این کمیته می توان مسایل و مشکلات  فعالان اقتصادی و بانکها را مطرح و راهکارهای اجرایی برای تصویب به شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان و کشور ارایه شود.

سهل آبادی با اشاره به چرخه توزیع و تولید در اقتصاد کشور گفت:بخش تولید باید تسهیلات بانکی با نرخ  بالایی بپردازد و بخش توزیع به راحتی بدون پرداخت مبلغی اضافه تر ،سود خود را از مبادله اقتصادی با تولید کنندگان دریافت می کنند.

وی مهمترین مشکل  واحدهای تولیدی را کمبود نقدینگی دانست و گفت:در سال گذشته در روز صنعت و معدن  خدمت رییس جمهوری هفت مساله صنعت و معدن کشور مطرح شد ولی هنوز اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است.    

شرکتها برای دریافت تسهیلات بانکی  باید صورت های مالی حسابرسی شده ارایه کنند

«حمیدرضا باقری» مدیریت شعب بانک سپه  منطقه اصفهان  در این نشست با اشاره به دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر دریافت صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها و رعایت نسبت مالکانه حداقل   25 درصد برای شرکتها گفت: حداقل بیش از 50 درصد  مشتریان بانکها  صورت های مالی حسابرسی شده ندارند.  وی خواستار ارایه فرصت یک ساله از سوی بانک مرکزی برای مشتریان بانکها جهت تهیه صورت های مالی حسابرسی،شد.

وی افزود: در سال های گذشته   35 درصد منابع بانکها را سپرده های  بلند مدت  و مابقی منابع جاری قرض الحسنه و یا کوتاه مدت  تشکیل می دادند به همین دلیل  هزینه تمام شده پول  برای بانکها پایین بود ولی امروز 70 درصد منابع بانکی شامل سپرده های بلند مدت گران قیمت  بالای 20 درصد است و سپرده های قرض الحسنه رشد منفی پیدا کرده است .

 

بالا بودن مطالبات غیر جاری و چک های برگشتی مهمترین مشکل بانکهاست

«خلیل الله محرابی »مدیر مناطق اصفهان و چهارمحال و بختیاری  بانک سینا در این نشست  مطالبات غیر جاری و چک های برگشتی را یکی  از چالش های بانکها در ارایه تسهیلات با واحدهای تولیدی برشمرد و گفت:بر اساس مصوبات بانکی حتی یکی از اعضای هیات مدیره شرکت که دارای یک چک برگشتی باشد برای دریافت تسهیلات و حتی تمدید تسهیلات با مشکل روبرو  می شوند.

هزینه تمام شده پول در استان اصفهان برای بانک ها بالاست

«احمدرضا تبرایی»مدیر شعب بانک تجارت  استان اصفهان در این نشست گفت:بزرگترین مانع بانکها در ارایه تسهیلات به فعالان اقتصادی، بالابودن حجم مطالبات غیر جاری است.

  وی هزینه تمام شده پول در استان اصفهان برای بانک ها  را بالا دانست و گفت:اغلب سپرده ها از قرض الحسنه به سمت سپرده کوتاه مدت و بلند مدت رفته است .   

وی با اشاره به بسته های حمایتی و سیاستی بانک مرکزی برای تولید گفت:بسته حمایتی بانکها بهتر از بسته پیشنهادی  بانک مرکزی است زیرا بانکها می خواهند که منابع به طور مرتب در گردش بین فعالان اقتصادی باشد.

تبرایی خاطر نشان کرد:چنانچه مطالبات معوق بانکها  وصول شود، بانکها تعهد می کنند که به عنوان سرمایه در گردش مجدد تسهیلات پرداخت کنند ولی متاسفانه مطالبات پرداخت نمی شود و بانکها نمی توانند به خوبی گردش نقدینگی در فضای اقتصادی استان  ایجاد کنند.  

«محمود حقیقت »سرپرست  بانک صنعت و معدن استان اصفهان در این نشست خواستار تقویت ستاد تسهیل استان شد .

«سعید عطارد» معاون اداره امور شعب سرپرستی بانک ملی استان اصفهان در این نشست خواستار احصای مسایل و مشکلات بانکی فعالان اقتصادی و ارایه به ستاد تسهیل استان شد و گفت:اتاق بازرگانی به عنوان تشکل  فعالان اقتصادی با بررسی مسایل و مشکلات بانکی فعالان اقتصادی می تواند نقش موثری در حل مسایل و مشکلات بین  بانکها و فعالان اقتصادی داشته باشد .

«رسول شهرکی»مدیرعامل  صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان  در این نشست گفت:این صندوق می تواند  به کارگاههای کوچک و متوسط تولیدی  تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند.

وی تصریح کرد:20 درصد از منابع این صندوق  در قالب طرح خوداشتغالی می تواند به نمایندگی های فروش واحدهای تولیدی  پرداخت شود.

«محسن ایروانی»سرپرست دفتر اقتصادی استانداری اصفهان در این نشست خواستار ارایه پیشنهاد مدیران بانکهای استان اصفهان  برای  تجهیز منابع ،کاهش هزینه تمام شده پول و کاهش معوقات بانکی به شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شد و گفت:با استفاده از ظرفیت شورای گفتگو و ستاد تسهیل می توان بخشی از مسایل فعالان اقتصادی را برطرف کرد.

«جعفر برکتین»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به موضوع مشارکت یک طرفه بانکها در عقود بانکی گفت:بانکها فقط سود بانکی در مشارکت ها دریافت می کنند و در هیچ طرحی مشارکت واقعی ندارند.

وی تصریح کرد:وام های بانکی را فعالان اقتصادی با هدف جا به جایی بدهی ها دریافت می کنند و با هدف  توسعه و سرمایه در گردش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی شیوه بانکداری موجود در کشور را عامل موفقیت واحدهای تولیدی در رقابت با همتایان خارجی  ندانست و گفت:وقتی تولید کننده چینی با نرخ بهره دو درصد تسهیلات بانکی دریافت می کنند چگونه تولید کننده ایرانی با بهره 25 درصد می تواند با آن  رقابت کند.

وی از بانکها خواست که کسب و کار تولیدی به فعالان اقتصادی پیشنهاد بدهند که سالانه 30درصد سود داشته باشد و آنان بتوانند تسهیلات با نرخ 25 درصد بانکها را پرداخت کنند.

«مرتضی بیشه»دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست خواستار تعامل نزدیک بانکها با فعالان اقتصادی شد و گفت: بر اساس عارضه یابی صنعت که توسط اتاق اصفهان در سال گذشته تهیه شد،30 درصد واحدهای تولیدی در استان تعطیل شدند و همه بخش های دولتی ،خصوصی و بانکها نباید اجازه دهند روند تعطیلی واحدهای تولیدی در استان عادی شود.

سود سپرده بانکی ،میل به تولید را کاهش می دهد

«مجید تباشیری»عضو اتاق اصفهان در این جلسه با   بیان این پرسش که چرا بانکها سود  20 درصد به سپرده گذاران پرداخت می کنند و به تولید کننده  تسهیلات با نرخ بهره 25 درصد می دهند ،افزود:سود بانکی موجود در بانک های ایران باعث جذب منابع نقدینگی از سایر کشورها برای دریافت سود شده است و شرایط سختی برای تولید کنندگانی برای رقابت با همتایان خارجی ایجاد کرده است .

وی افزود:کجای دنیا سود سپرده با این نرخ پرداخت می کنند که باعث افزایش قیمت تمام شده پول برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی  شود.

وی اضافه کرد:سود سپرده های موجود بانکها میل به تولید را در بین مردم به شدت کاهش می دهد .

«سیدرسول رنجبران»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست تغییر وظیفه اصلی بانکها را یکی از عوامل  بوجود امدن چالش برای تامین مالی بنگاههای اقتصادی داسنت و گفت:بنگاه  داری بانکها به جای تامین مالی واحدهای تولیدی مشکلاتی بسیاری در اقتصاد ایجاد کرده است.

 وی ستاد تسهیل استان را  ظرفیت  بالقوه برای حل مسایل بانکی دانست و خواستار استفاده حداکثری از آن شد.  

آلبوم تصاویر نشست هم اندیشی بانک