تاریخ : چهارشنبه 25 دي 1398
کد 2779

خبری خوش برای معادن سنگ آهن؛

اعلام آمادگی بخش فولاد استان برای سرمایه گذاری در معادن

بخش فولاد استان به منظور تسهیل عملیات اکتشاف و بهره برداری در معادن سرمایه گذاری می‌کند.
محمد یاسر طیب نیا، معاون معادن فولاد مبارکه در جلسه کمیته صنایع معدنی ذیل کمیسیون معادن گفت: برای تامین مواد اولیه سهم 50 درصدی تولید کل فولاد، کشور باید بسیج شود و نهادهای اثرگذار با سیاست های تکلیفی می‌توانند بخشی از این مواد اولیه را تامین نمایند. 
معاون معادن فولاد مبارکه تصریح کرد: معادن بزرگ و با ظرفیت استانی با حداقل تناژ بهره برداری می‌شود و روش‌های استخراج نیز غالباً علمی و اصولی نیست. 
طیب‌نیا با بیان اینکه مکاتبه با اتاق‌های بازرگانی دیگر استان‌ها برای استفاده از پتانسیل آنها و تامین سنگ آهن از چند معدن، کار بزرگی برای صنعت فولاد خواهد بود، تصریح کرد:  امکان صادرات سنگ آهن با شرایط قبلی دیگر وجود نخواهد داشت؛ حتی بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن دنیا سیاست های خود را به‌گونه‌ای تغییر داده اند تا کمترین برداشت ها را از ذخایر خود داشته باشند. 
وی در پایان سخنان خود از اعلام آمادگی کامل فولاد مبارکه برای تسهیل شرایط تامین سنگ آهن از معادن خبر داد.
مدیرعامل پویش معادن ذوب آهن نیز گفت:  بیست میلیون تن سنگ آهن سالانه نیاز دو مجموعه ذوب آهن و فولاد مبارکه است که تامین این رقم در استان بسیار مشکل است؛ ولی می توان سهم خود را ایفا نمود. 
حسن محمدی با بیان اینکه درخصوص تامین سنگ آهن مورد نیاز با معادن زیادی هماهنگی و رایزنی شده است، افزود: با وجود این، هنوز به نتیجه مطلوبی دست نیافته‌ایم. 
وی تصریح کرد: در واقع مبالغی که معادن طرف قرارداد به عنوان معوق از آنها نام می‌برند، ارقام در حال گردش است و به‌عنوان بدهی تلقی نمی‌شود. 
محمدی افزود: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی می‌توانند معادن کوچک را برای تامین بخشی از آهن مصرفی صنایع فولادی استان متقاعد کنند. 
مدیرعامل پویش معادن ذوب آهن تصریح کرد: در حال حاضر 40 درصد از ظرفیت تولیدی مجموعه به علت عدم تامین مواد اولیه نظیر سنگ آهن در حالت تعلیق است که این میزان کارکرد منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول و از طرفی موجب وارد آمدن خسارت به تجهیزات می شود. 
وی در پایان آمادگی مجموعه ذوب آهن را برای سرمایه گذاری در بخش معادن آهن استان و تسهیل عملیات اکتشاف و بهره‌برداری اعلام کرد.
احمدرضا بصیری، مشاور کمیسیون نیز با اشاره به مشکلات موجود برای تامین مواد اولیه مورد نیاز از معادن گفت: معادن کوچک مقیاس بخش خصوصی، برای همکاری با قسمت های بزرگ و دولتی توقف های بزرگی دارند؛ ولی با مشوق‌هایی مانند تجهیزات، ماشین آلات و ادوات می‌توان مسیر تامین مواد اولیه را تسهیل کرد. 
وی در پایان برای بهره مندی از معادن کوچک با ذخایر پایین، پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم را ارائه داد تا آنها نیز از این شرایط استفاده نمایند.
محمد مهدی روانفر، کارشناس امور معادن فولاد مبارکه نیز گفت:  واحدهای فولادی در این مدت از مبحث اکتشاف دور بوده‌اند و در این برهه زمانی با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو شده اند. 
وی افزود: فولاد مبارکه به دنبال تصاحب معادن آهن نبوده و نیست؛ اما اعلام آمادگی خود را برای تسهیل عملیات اکتشاف، بهره برداری و سرمایه گذاری در معادن آهن اعلام می‌کنیم.
در ادامه هاجر السادات محقق، مسئول کمیته صنایع معدنی با تاکید بر اینکه با بسترسازی مناسب می‌توان اعتماد بخش خصوصی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنعت تولید فولاد جلب کرد، افزود:  معادن سنگ آهن کوچک مقیاس در استان اصفهان وجود دارد که باید با رسیدگی بیشتر به آنها تناژ تولیدی را افزایش داد و معادنی که فعالیت ندارند، تجهیز و آماده استخراج شوند.
امیرحسین خزدوز، مسئول کمیته کانی های فلزی و غیرفلزی نیز با بیان اینکه ‌ایران جزو غنی‌ترین ذخایر دنیا برای تامین مواد معدنی است، افزود: در استان اصفهان در مناطقی مثل فریدونشهر و کاشان، نقاطی با ذخایر متوسط رو به بالا وجود دارد که هرکدام با مشکلات خاص خود روبه‌رو هستند. 
وی تصریح کرد: درصورتی که واحدهای فولادی بتوانند برخی از این مشکلات را تسهیل کنند، معادن آمادگی تامین مواد اولیه را دارند.
حسام الدین فرهادی،  عضو کمیته نیز پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از بخش فولاد استان و صاحبان معادن با پتانسیل ذخیره مناسب و با محوریت اتاق بازرگانی برای اکتشاف علمی و عمقی در جهت افزایش ذخیره و پتانسیل این معادن را ارائه نمود.
محمدحسن تقی زاده،  عضو کمیته و بازنشسته شرکت سهامی ذوب آهن نیز خواستار تغییر رژیم خوراک دهی کارخانه ذوب آهن و انعطاف این شرکت برای تامین مواد اولیه بر اساس شرایط روز شد.
علیرضا رستگار، دبیر کمیسیون معادن نیز گفت: بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و اصلی‌ترین رکن اجرایی اتاق بازرگانی در تمامی سطوح، کمیسیون‌ها و کمیته‌ها نیز در این حیطه باید فعالیت داشته باشند. 
وی افزود: از این رو، کمیسیون معادن در حال تلاش برای بهترین بهره برداری از معادن استان و تامین شرایطی برای ورود ماشین آلات به روز  و تکنولوژی‌های مدرن برای کاهش هزینه‌های استخراج و کم کردن باطله، افزایش بهره وری و ارزش افزوده است. 
رستگار تصریح کرد: در همین راستا، کمیته صنایع معدنی برای تامین خوراک مواد اولیه صنایع فولادی برنامه ریزی های منظمی را در دستور کار خود قرار داده است و با شرایط حمایتی که دو واحد بزرگ فولادی استان در نظر گرفته‌اند، در مدت کوتاهی شاهد رشد تولید سنگ آهن در استان و فعال شدن معادن خواهیم بود.
 
آلبوم تصاویر کمیته صنایع معدنی