تاریخ : پنجشنبه 12 دي 1398
کد 2751

درهمایش فرصت های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا تاکید شد:

بازار اوراسیا بازار اجتناب ناپذیر صادراتی است/ برای ورود موفق به بازار اوراسیا باید بصورت منسجم، هدفمند و کنسرسیومی حرکت نمود

در همایش فرصت های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا تاکید شد برای ورود موفق به بازار اوراسیا باید بصورت منسجم، هدفمند و کنسرسیومی حرکت کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش با بیان اینکه جنگ اقتصادی موجود فرصت هایی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است، گفت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و توجه بیشتر به بخش خصوصی در این برهه ، موجب بهبود وضعیت تولید کشور شده است. مسعود گلشیرازی، تاکید کرد: بخش خصوصی با برنامه ریزی دقیق می تواند سهم 15 درصدی خود در اقتصاد را به 50 درصد افزایش دهد. 
وی افزود: با توجه به شرایط تحریم به منظور حفظ و توسعه کسب و کار باید بازارهایی که کمتر تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفته اند مورد توجه قرار داد. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با یک برنامه ریزی مطلوب می توان از اوراسیا به عنوان یک بازار دارای پتانسیل های مطلوب استفاده کرد. 
گلشیرازی با بیان اینکه متاسفانه سهم اصفهان از تجارت با اوراسیا بسیار ناچیز است، خواستار بازنگری در کالاها و اقلام در نظر گرفته در توافق اولیه این پیمان شد. 
وی توجه به توسعه صادرات را، تنها راه برون رفت از مشکلات  و فشارهای زمان تحریم دانست و افزود: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری دور زدن تحریم ها یک تاکتیک بوده و باید راهبرد مصون سازی از تحریم ها را اتخاذ کرد. 
گلشیرازی فولاد، صنایع معدنی و کشاورزی را از جمله اولویت های صادراتی استان در سال گذشته عنوان و تصریح کرد: با وجود اینکه بیشترین حجم تجارت اوراسیا با جهان مربوط به روسیه است، سهم صادرات اصفهان به فدراسیون روسیه نسبت به کل کشور 4 دهم درصد است. 
وی ضعف در حمل و نقل بین المللی، عدم وجود دانش و تجربه صادرات، عدم وجود شرکت های فعال مدیریت صادرات و عدم تولید محصولات صادرات محور را از جمله موانع صادرات فعالان اقتصادی به اوراسیا ذکر کرد. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بازار اوراسیا را بازار اجتناب ناپذیر صادراتی دانست و گفت: در حالیکه سهم اصفهان در اقتصاد ملی حدود 10 تا 12 درصد است، سهم ما در صادرات 5 تا 6 درصد می باشد. وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم فعالیت خود، به منظور کمک به افزایش صادرات و تسهیل روند امور فعالان اقتصادی چند بازار را به عنوان بازارهای اصلی صادرات استان در نظر گرفته است و برگزاری ماراتون صادرات، ایجاد شتاب دهنده های صادرات و همایش فرصت های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا نیز در همین راستا برگزار شده است. 
گلشیرازی در پایان سخنان خود از راه اندازی پرواز مستقیم اصفهان – مسقط برای تسهیل روند فعالیت تجاراصفهانی با عمان خبر داد.
همچنین داود میرزاخانی، دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دایمی همکاری های تجاری اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه در این همایش با تاکید بر اینکه حدود 76 درصد اقتصاد اوراسیا متعلق به روسیه است، گفت: این کشور از لحاظ شاخص جمعیت، مساحت، GDP و حجم واردات و صادرات بازار بسیار مطلوبی برای ایران است. 
وی 4 بازار هدف داخل روسیه را شامل مسکو، سن پترزبورگ، تاتارستان و باشقیرستان  وهمچنین قفقاز شمالی دانست. 
میرزاخانی گفت: با استفاده از توافقنامه مذکور می توان به رفع موانع غیر تعرفه ای پرداخته و زیرساخت های توسعه روابط با همسایگان شمالی را بهبود بخشید. دستیار وزیر نیرودر ادامه ضمن توصیه به اینکه برای تعاملات با روسیه از مناطق آزاد استفاده کنید، گفت: برای ورود موفق به بازار اوراسیا باید بصورت منسجم و هدفمند و کنسرسیومی حرکت نمود و اصفهان می تواند در این زمینه پایلوتی برای سایر استان ها باشد. 
میرزاخانی اقلام دارویی، محصولات کشاورزی، شوینده ها، کاشی و سرامیک، کیف و کفش و چرم، گل و گردشگری را مزیت های صادراتی به روسیه معرفی و تاکید کرد: با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب های گردشگری کشور است، لازم است بهره برداری مناسبی از این ظرفیت صورت گیرد. 
وی وجود 20 میلیون نفر جمعیت مسلمان در روسیه را ظرفیت عظیمی در بخش غذای حلال دانست و افزود: متاسفانه تاکنون به دلیل پراکندگی تولید در این بازار موفق نبوده ایم. 
در ادامه حسین کاخکی، مدیر کل دفتر همکاریهای بین المللی گمرک ضمن ارایه گزارش اقدامات گمرک در اجرای قانون موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا گفت: اتحادیه اوراسیا با ادغام اتحادیه امور گمرکی منطقه اوراسیا و جامعه اقتصادی اوراسیا به منظور مدرن سازی همه جانبه همکاری و بهبود رقابت پذیری اقتصاد ملی و ایجاد شرایط توسعه پایدار به منظور بهبود شرایط زندگی جمعیت کشورهای عضو تشکیل شده است. 
وی ایجاد اشتغال، رقابت پذیری کالاهای ایرانی و تخفیف های تعرفه ای را از جمله نقاط قوت اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست و افزود: کاهش وابستگی به دلار، تسهیل تجارت بین ایران و اتحادیه، کاهش آثار سوء تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین تقویت نقش ویژه ایران در کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب از مزایای عضویت ایران در این اتحادیه اقتصادی است. 
کاخکی مجموع صادرات ایران به اوراسیا از 5 آبان تا 30 آذر سال جاری را 207 میلیون دلار دانست.
تقی تقی پور، مدیر کل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد نیزدر این همایش استان اصفهان را از منظر تولید کالاهای کیفی، جزو استان های برتر کشور دانست. 
وی از ایجاد بسته حمایتی سازمان استاندارد به منظور رونق تولید خبر داد و تصریح کرد: حلقه واسط نگهدارنده صادرات، تولید و اشتغال پایدار ؛ کیفیت و استاندارد است.  
در ابتدای این همایش نیز میر هادی سیدی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد: موافقت نامه ها به این دلیل که بدون تعامل و همکاری با کشورهای دیگر نمی توان به تولید مدرن پرداخت منعقد می شوند. 
وی موافقت نامه اوراسیا را جامع ترین و منحصربفردترین توافق نامه ای دانست که ایران تاکنون منعقد کرده است. 
وی گفت: اتحادیه اوراسیا مجموعا 866 میلیارد دلار تجارت داشته و روسیه با 680 میلیارد دلار نقش عمده ای در این اتحادیه دارد. 
سیدی مهم ترین فرصت های پیش روی ایران در این توافقنامه را بهبود دسترسی به بازار از طریق کاهش تعرفه ها، حذف موانع غیر تعرفه ای، انضباط تجاری و فضای باثبات در روابط، بهبود فرصت های سرمایه گذاری و انتقال فناوری، تمرین آزادسازیهای تجاری بیشتر و کسب تجربه و کار با سایر کشورها عنوان کرد. عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید در نگرش های خود در جهان تغییر ایجاد کنیم زیرا حفظ نظام تولیدی فعلی ما و ارتقای آن مستلزم ورود به تعامل جهانی وتقویت این تعامل است.  
در ادامه این همایش نیز کیهان عباسیان، مدیر ارتباط با اعضای اتاق بازرگانی اصفهان وعباس صلاح، کارشناس مسئول تحلیل تجاری دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی به ترتیب به ارایه نکاتی در خصوص تطبیق کد تعرفه های ترجیحی اوراسیا با مزیت های استان، تغییر مزیت های صادراتی و ایجاد فرصت های صادراتی برای صنایع استان و صادرات محصولات کشاورزی و قوانین و مقررات مربوطه پرداختند.
 
آلبوم تصاویر همایش اوراسیا