تاریخ : شنبه 7 دي 1398
کد 2746

در همایش «روش‌ها و ابزارهای تامین مالی شرکت‌ها» تاکید شد:

ضرورت ایجاد شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری در اصفهان/ ورود شرکت‌های خصوصی به بورس، نیازمند حمایت سازمان امور مالیاتی است

در همایش روش‌ها و ابزارهای تامین مالی شرکت‌ها که با حضور رئیس سازمان بورس، معاون نظارت بورس، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون توسعه بازار بورس کالا، معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن، اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، بر ضرورت ایجاد شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری در اصفهان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش با بیان اینکه اصفهان قطب صنعتی کشور با قریب به 9 هزار واحد صنعتی است که حدود 800 واحد آنها جزو واحدهای متوسط و بزرگ کشور هستند، گفت: تنها 13 درصد از ارزش کل شرکت‌های بورس کشور به استان اصفهان اختصاص دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش این سهم هستیم.
مسعود گلشیرازی افزود: در صورتی که امروزه 800 شرکت استان از پتانسیل ورود به این بازار برخوردارند، این رقم 13 درصدی قابل تامل بوده و به نظر می رسد اقتصاد استان اصفهان هنوز بهره کافی از ظرفیت های بازار سرمایه را نبرده است.
وی با تاکید بر اینکه بازار بورس با ایجاد ابزارهای نوین تامین مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سر و سامان بهتری یافته است، تصریح کرد: با وجود این، اقتصاد صنعتی اصفهان که از ظرفیت بهره مندی بیشتری از این بازار برخوردار است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه بر لزوم ایجاد سازوکاری برای ایجاد شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری در اصفهان تاکید کرد و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای اقتصاد استان را در اولویت های خود قرار داده و اقداماتی را در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و نهادهای خدماتی برای تبدیل اصفهان صنعتی به شهری فراصنعتی برای ایفای نقش اساسی در اقتصاد امروز کشور انجام داده است.
گلشیرازی شیمی پارک‌ها، شهرک پوشاک، هولدینگ سرمایه‌گذاری و شهرک گلخانه‌ای را از جمله اولویت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان دانست و تصریح کرد: این کار نیازمند شکل‌گیری نهاد مالی مورد نیاز است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش از ایجاد سازوکارهای لازم برای افتتاح اولین شعبه صندوق ضمانت صادرات ظرف یک ماه آینده در اصفهان خبر داد و تاکید کرد: در اصفهان فراصنعتی لازم است توجه به بازارهای مالی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین خواستار درنظر گرفتن مشوق‌هایی برای ورود شرکت‌های خصوصی به بازار بورس؛ به ویژه حمایت سازمان امور مالیاتی جهت عدم واکاوی مجدد پرونده‌های مالیاتی سنوات گذشته این شرکت‌ها شد. 
در ادامه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس با بیان اینکه این سازمان نیز از حضور پررنگ‌تر اصفهان در بازار سرمایه، استقبال می‌کند، گفت: در بحث تامین مالی در بازار سرمایه، از یک طرف تولیدکنندگان به عنوان تضمین‌کننده ثبات کشور از نظر عرضه کالا و از سوی دیگر، مردم به عنوان دارنده سهام، خواستار برخورداری از سود معقول حضور دارند.
وی ایجاد تعادل در دو طرف را ضروری دانست و خواستار ورود اتاق بازرگانی به این مقوله و متعادل سازی در برخورداری سود طرفین شد.
وی ضمانت‌نامه‌های بانکی، سهام بورسی، ضمانت دولتی، تضمین شرکت‌‌‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها و رتبه‌بندی یا ریتینگ را از جمله ضمانت‌های قابل قبول سازمان بورس عنوان و تصریح کرد: سازمان بورس به همراه اتاق بازرگانی به عنوان نماینده شرکت‌های خصوصی می‌توانند به بحث تامین مالی شرکت‌ها کمک کنند.
محمدی اوراق اجاره، وکالت، مرابحه، منفعت و خرید دین را از جمله ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه کشور عنوان کرد و آموزش و آگاهی فعالان اقتصادی در استفاده از این ابزارها برای تامین مالی را ضروری و نیازمند فرهنگ سازی دانست. 
رئیس سازمان بورس از اعلام آمادگی سازمان بورس برای اعطای مجوز تاسیس دفتر شرکت‌های تامین سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هماهنگی اتاق اصفهان خبر داد.
محمدی در ادامه ضمن تشریح ابزارهای تامین مالی شرکت‌ها از صندوق پروژه به عنوان یک ابزار تامین مالی بزرگ مقیاس یاد کرد.
وی دغدغه سازمان بورس را بازگشت بموقع پول مردم با سودی معقول دانست و مقررات موجود در این سازمان را مقررات منطبق با استانداردهای بین‌المللی برای رسیدن به این هدف نهایی دانست.
محمدی تاکید کرد:  بازار سرمایه به دلیل کمک به بخش تولید کشور، نقش سازنده‌ای در ایجاد اشتغال و صادرات داشته و به هیچ عنوان با بازار دلار، مسکن، سپرده و طلا قابل مقایسه نیست.
وی در پایان سخنان خود توصیه نمود فعالان این بازار، در بازار سرمایه متنوع خرید کنند، به شایعات توجه نکرده و بر اساس تحلیل خود خرید و فروش کنند. 
وی همچنین پیشنهاد نمود: با افق بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید و در حوزه بازار سرمایه اطلاعات خود را تکمیل کرده، از آموزش‌های لازم برخوردار شوید.
رئیس سازمان بورس از اعلام آمادگی این سازمان برای کمک به افزایش آگاهی فعالان اقتصادی و عموم مردم از طریق ارایه بسته‌های آموزشی و همکاری در برگزاری همایش‌ها و سمینارهای آموزشی با تعامل اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد.
وی ارزش معاملات در چهار بورس را از ابتدای سال تا امروزبیش از  600 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، این ارزش تا پایان سال از 700 هزار میلیارد تومان پیشی می‌گیرد.
محمدی بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارها ایمن و شفاف‌تر دانست و تصریح کرد: افشای بموقع این بازار از 43 درصد سال 95 به 91 درصد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: ثبات بازار سرمایه در گرو صیانت از آبروی مدیران و فعالان بازار بوده و بدین منظور سازمان بورس با متخلفان برخورد قاطع خواهد کرد.
علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در این همایش با بیان اینکه ارزش جاری بازار سهام رشد قابل توجهی یافته است، گفت: بررسی‌های صورت گرفته حاکی است که متوسط رشد سالیانه سرمایه گذاری در بورس افزایش داشته است.
وی افزود: 10 درصد ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران، متعلق به شرکت‌های اصفهانی است.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه هزینه‌های تامین مالی از بورس موردقبول دارایی نیست، خواستار ورود اتاق بازرگانی برای کمک به رفع این مساله شد.
 
آلبوم تصاویر همایش بورس 2