تاریخ : شنبه 2 آذر 1398
کد 2677

-

ایجاد ساز و کاری برای کمک به صنعت سنگ ساختمانی استان اصفهان/ ورود ایمیدرو به صنعت سنگ ساختمانی کشور

درنشست مشترک صنعت سنگ تزیینی که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، ورود ایمیدرو به صنعت سنگ ساختمانی مورد پیگیری قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان دراین نشست که با حضور مجتبی کاروان مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان ، سید رسول رنجبران، رئیس خانه معدن اصفهان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، مدیران ایمیدرو، مدیر صندوق بیمه توسعه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، مدیران سازمان صمت و تهیه و تولید مواد معدنی و فعالان صنعت سنگ برگزار شد، سید رسول رنجبران، نایب رئیس کمیسیون معادن با بیان اینکه صنعت سنگ، با تمامی مزیت های نسبی نسبت به سایر حوزه های معدنی چنانکه  شایسته است مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفته، گفت: صنعت سنگ کشور علی رغم تمام مشکلات، به دلیل واگذاری به بخش خصوصی ازبهره وری نسبتا بالایی برخوردار است. وی افزود: تعامل هر چه بیشتر بخش خصوصی با حاکمیت ، باعث شکوفایی این صنعت در عرصه های جهانی می شود. 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نوسازی ناوگان ماشین آلات معادن و صنعت سنگ، تامین نقدینگی و حمایت های مالی و آموزشی را از نیازهای اصلی این صنعت بیان کرد. 
رنجبران با اشاره به راه اندازی 4 مرکز رشد ایجاد شده در اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شرکت های مدیریت صادرات در حوزه سنگ را با حمایت ویژه دولت از این بخش در بهبود صادرات این محصولات موثر دانست. 
 فرید دهقانی، مدیرعامل صندوق بیمه توسعه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی ایران نیز نحوه تامین ماشین آلات را از مشکلات عمده معدنکاران در شرایط فعلی دانست و گفت: صندوق بیمه برای کمک به رفع این مشکل، با تعامل بانک ها ، ارایه تسهیلات و صدور ضمانت نامه های بانکی برای خرید ماشین آلات دست دوم را در دستور کار خود قرار داده است. 
وی افزود: سرمایه صندوق در زمینه نحوه دسترسی معدنکاران به ماشین آلات تا انتهای سال 99 از 142 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب، در ارایه ضمانت نامه به متقاضیان و افزایش سرمایه گذاری در بخش معادن آزادی عمل بیشتری خواهیم داشت.
 مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت های معدنی، همچنین از کاهش 40 درصدی بروکراسی اداری صندوق بیمه نسبت به سال گذشته و انجام تمام مراحل درخواست بصورت غیرحضوری خبرداد. 
عباس رنجبر، مدیر زیرساخت ایمیدرو، حمایت ایمیدرو در بحث تجهیزات و ماشین آلات سنگ های تزیینی را در دستور کار هیات عامل ایمیدرو ضروری دانست و گفت: با توجه به حضور عمده ایمیدرو در پهنه های اکتشافی کشور در مراحل مطالعات پهنه ها، مواد معدنی گروه 4 –سنگ های تزئینی و نما- می تواند در اولویت قرار گیرد. 
در ادامه غلامرضا ملاطاهری، مدیرآموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با تاکید بر اهمیت تکنولوژی و فناوری در صنعت سنگ گفت: با توجه به نبودن آماری دقیق از معادن سنگ های ساختمانی و کارخانجات فراوری، ایمیدور برای به دست آوردن آمار دقیق و در نهایت عارضه یابی درست معادن و کارخانجات به تامین منابع مالی این پروژه پرداخت. 
وی در ادامه از اعلام آمادگی ایمیدرو برای تامین منابع مالی پروژه های پژوهشی برای رفع نیاز در زمینه سنگ های ساختمانی و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای حضور در این عرصه خبر داد و افزود: لازم است صنعت سنگ به تعریف پروژه های مورد نیاز و معرفی آن به کمیته مربوطه در ایمیدرو بپردازد. 
وی همچنین از حضور نماینده دایمی ایمیدرو در ستاد آموزشی تشکیل شده در صنعت سنگ خبرداد و تصریح کرد: از طریق ساز و کار تعریف شده در دانشگاههایی چون دانشگاه امیرکبیر می توان از حضور اساتید مجرب بین المللی برای این آموزش ها استفاده کرد.
همچنین رقیه پورحسینی، رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت استان اصفهان اجرای سیاست های حمایتی از صادرکنندگان سنگ، مطابق با استانداردهای بازار بین المللی ، ایجاد امکانات زیربنایی به ویژه برای فراوری، تشکیل اتحادیه های صادرکنندگان مواد معدنی و بهره گیری از مدرن ترین تجهیرات را از راهکارهای توسعه صادرات سنگ های تزیینی دانست. 
محمد سرجوقیان، رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، استخراج واقعی معادن سنگ تزیینی استان را 2/3 میلیون تن دانست و گفت: از 337 معدن سنگ تزئینی موجود در استان 187 معدن غیر فعال بوده و ایجاد ساز وکاری برای فعالسازی این معادن در کارگروه احیاء و فعالسازی ضروری است. 
وی خواستار توجه ویژه ایمیدرو در کمک به فراهم سازی زیرساخت های معادن سنگ تزئینی استان اصفهان شد. 
احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران نیزبا تاکید بر  اینکه انجمن سنگ بطور جدی خواستار کمک به فعالان این صنعت است ، گفت: ایجاد صندوقی پشتیبان برای صنعت سنگ با همکاری صندوق کارآفرین امید و صندوق بیمه معادن می تواند حلّال بسیاری از مشکلات ما باشد. 
وی ضمن تاکید بر اجرایی شدن مصوبات،  خواستار حمایت هر چه بیشتر ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای از صنعت سنگ شد. 
در ادامه احمدرضا بصیری، مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با ارایه آمار تحلیلی از وضعیت جهانی بازار سنگ و نقش رقبا، نقشه راه و برنامه چهارساله وزارت صمت به مرور بخش های واگذار شده به ایمیدرو در این برنامه پرداخت. وی گفت:  بر طبق آمار، ایران با حدود 9 میلیون تن تولید سنگ ساختمانی در سال  رتبه چهارم جهان در تولید سنگ ساختمانی دارد. وی تاکید کرد: ناکافی بودن بدنه کارشناسی به ویژه در حوزه بین الملل، فقدان محوریت لازم در صنعت سنگ ساختمانی کشور و توان پایین بخش خصوصی، تامین زیرساخت های تولید و تجارت را با مشکلات فراوانی همراه کرده است. بصیری ایجاد بخش «میزسنگ های ساختمانی» در ایمیدور را یک عامل ضروری در روند توسعه و بهبود این صنعت دانست. 
حمیدرضا عظیمی، دبیر کارگروه احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نیز بر نقش مهم بازرگانی خارجی و صادرات در حوزه سنگ اشاره و بر وظیفه مهم اتاق بازرگانی در کمک به توسعه بازار تاکید نمود. 
وی ایجاد نمایشگاه های دایمی و مراکز تجاری سنگ ایران در کشورهای هدف، ایجاد مشوق های موثر برای ادغام های افقی و عمودی بنگاه ها و تشکیل کنسرسیوم غیردولتی توسعه صادرات با مشارکت برند خارجی و ضرورت حضور هر چه بیشتر استارتاپ ها را از راهکارهای بسیار مهم در توسعه صادرات عنوان کرد. عظیمی همچنین در ارتباط با طرح احیای معادن کوچک و ابراز علاقه بخش خصوصی در فرابورس به منظور حضور در سرمایه گذاری در معادن سنگ و در اولویت قرار گرفتن ده طرح زیرساخت برای مناطق معدنی اصفهان توضیحاتی ارایه کرد. 
لازم به ذکر است این نشست پیرو سفر رئیس هیات عامل ایمیدرو به اصفهان و نشست صمیمانه وی با رئیس، اعضای هیات نمایندگان و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان و صدور دستور پیگیری حضور ایمیدرو در صنعت سنگ ساختمانی برگزار شد. 
 
آلبوم تصاویر ایمیدرو